Consumentenbond.nl

Betaalverzoeken per email

• 25 november 2020
  • 5 reacties
  • 336 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Regelmatig krijg ik mails met betaalverzoeken met een Ideal betaallink.

Maar de banken dringen er sterk op aan om nooit op zulke linken te klikken. Immers ze zijn makkelijk na te maken door criminelen.

Zulke betaallinken in de mail krijg ik bijvoorbeeld bij de ANWB en bij mijn ziektekosten verzekering. Het is makkelijk op te lossen: namelijk bij de ANWB en bij de ziektekosten verzekering kan ik beveiligd inloggen in Mijn Omgeving. Als ik die  Ideal betaallink in Mijn Omgeving kan vinden en niet meer in de mail, dan is dat een stuk veiliger.

Ik heb dat aangekaart bij mijn ziektekosten verzekering, maar zij reageren niet. Kennelijk ben ik een lastige klant.

Vraag: overdrijf ik nu of heb ik terecht een punt?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij krijgt u phisingmails. De CB heeft daar diverse artikelen over. De schade van valse e-mails loopt in de miljoenen. Hoe voorkom je dat je erin trapt? Doe de Phishingquiz om valse e-mails te leren herkennen. Ook is er een topic dat u vragen kunt stellen over dergelijke mails. Dus vraagt het aan de Consumentenbond dan krijgt u wellicht eerder antwoord dat bij de ANWB of verzekering.

Reputatie 2
Badge +2

Volgens mij krijgt u phisingmails.

Neen hoor, dat heb ik goed gecontroleerd. Beide Ideal betaalverzoeken kloppen met de factuur in Mijn Omgeving. En bij de ANWB staat dezelfde Ideal betaalverzoek in de directe mail en ook in Mijn Omgeving.

In eerste instantie dacht ik ook aan phising, maar het bleken echte Ideal betaallinken te zijn van de ANWB en van de ziektekosten verzekering.

Mijn punt is dat organisaties in deze tijd met veel phising geen Ideal betaallinken met mail moeten versturen. Die handige Ideal betaallink kun je beter in Mijn Omgeving zetten.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ga ervan uit dat u de waarheid spreekt en het dus zeker weet. Ja, dan zou ik dit soort verzoeken op deze manier ook vervelend vinden. Er zullen best, zoals u aangeeft, andere oplossingen zijn, maar als de genoemde bedrijven niet willen meewerken, zal er weinig veranderen. Wellicht weet de CB een oplossing.

Ook ik kreeg de ANWB nota via mail.
En zag het direct, BAH een iDEAL link.
Ik had direct de gedachte, ik ga de ANWB opzeggen.
Gelukkig stond er een ouderwets betaalverzoek onderaan de pdf-nota.
Zelfde rekeningnummer als vorig jaar.

Ik heb de betaling ingepland.
Ik doe namelijk alle jaarlijkse nota's op dezelfde dag in december.
Das lekker overzichtelijk,

Reputatie 4
Badge +4

Regelmatig krijg ik mails met betaalverzoeken met een Ideal betaallink.

Maar de banken dringen er sterk op aan om nooit op zulke linken te klikken. Immers ze zijn makkelijk na te maken door criminelen.

Zulke betaallinken in de mail krijg ik bijvoorbeeld bij de ANWB en bij mijn ziektekosten verzekering. Het is makkelijk op te lossen: namelijk bij de ANWB en bij de ziektekosten verzekering kan ik beveiligd inloggen in Mijn Omgeving. Als ik die  Ideal betaallink in Mijn Omgeving kan vinden en niet meer in de mail, dan is dat een stuk veiliger.

Ik heb dat aangekaart bij mijn ziektekosten verzekering, maar zij reageren niet. Kennelijk ben ik een lastige klant.

Vraag: overdrijf ik nu of heb ik terecht een punt?

Als een mail die echt afkomstig is van het betreffende bedrijf of organisatie een betaallink heeft naar de echte domeinnaam, dan kan er eigenlijk weinig fout gaan. Het probleem zit hem in het inschatten of een mail echt is en of het betaallinkje klopt; dat is voor lang niet iedereen te doen. Zeker ook omdat er soms bij phishingmails en -sites nep-webadressen gebruikt worden die wel op de echte lijken. Daarom geven we als Consumentenbond inderdaad altijd als advies om linkjes in e-mails te vermijden en zelf naar de “Mijn omgeving” te gaan om daar in te loggen of te betalen.

Krijg je een mail met een betaallink – zeker als er geen alternatief geboden wordt – dan gaat dat eigenlijk tegen dat advies en dat is niet iDeaal, om het maar even zo te zeggen… In ieder geval goed om contact op te nemen met het bedrijf. Bij voldoende meldingen zullen ze misschien het licht zien en een veiligere oplossing kiezen.

Reageer