ongevraagde post

Donatie leidt tot brieven met acceptgiro’s

• 7 September 2020
  • 7 reacties
  • 434 Bekeken
Donatie leidt tot brieven met acceptgiro’s
Reputatie 4
Badge +7

Iemand meldt dat hij ooit een bepaald bedrag had overgemaakt naar de Hartstichting. Vervolgens kreeg hij acceptgiro’s toegestuurd met zijn bankrekeningnummer ingevuld. Dat vindt de klager ongepast en hij vraagt zich af of het onder de huidige privacywetgeving mag.

Het privacyloket antwoordt:

We hebben de Hartstichting gevraagd of het klopt dat zij donateurs dergelijke acceptgiro’s versturen en een woordvoerder beaamt dit. ‘Het is erop gericht het proces van donatie voor donateurs te vergemakkelijken. Daarnaast voorkomt het fouten en onduidelijkheden bij het invullen die ervoor kunnen zorgen dat de donatie niet kan worden verwerkt bij de bank.’ De woordvoerder verwijst naar de privacyverklaring van de stichting waarin de praktijk wordt beschreven. Alleen heb je die niet in beeld als je in eigen bankomgeving een donatie doet. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat de donateur goed geïnformeerd is op het moment dat je gegevens op een andere manier gaat gebruiken dan de donateur verwacht. Hoe kwam de Hartstichting eigenlijk aan het huisadres van deze persoon? Het blijkt dat banken deze tot 2 jaar geleden mee stuurden bij overboekingen. Maar een andere bron is ook niet uit te sluiten. Door onze kritische vragen lijkt Hartstichting te gaan twijfelen over het eigen handelen. ‘Wij zullen ons (…) naar aanleiding van deze klacht (..) beraden op de mogelijkheid om deze werkwijze aan te passen.’

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

7 reacties

en hoeveel % van je donatie komt er in verkeerde zakken terecht, vraag ik me altijd af.

Want hoe vaak hebben we al niet van die schandalen gehad , van zgn goede doelen, waar het enige goede doel , de directeur of penningmeester of manager , zélf is. 

Als je loopt te bedelen om donaties , moet je gewoon bewijzen hoeveel procent er van jouw geld op de goede plek terecht komt. Dat moeten ze gewoon zwart op wit aantonen en moet ook gecontroleerd worden. 

en hoeveel % van je donatie komt er in verkeerde zakken terecht, vraag ik me altijd af.

Want hoe vaak hebben we al niet van die schandalen gehad , van zgn goede doelen, waar het enige goede doel , de directeur of penningmeester of manager , zélf is. 

Als je loopt te bedelen om donaties , moet je gewoon bewijzen hoeveel procent er van jouw geld op de goede plek terecht komt. Dat moeten ze gewoon zwart op wit aantonen en moet ook gecontroleerd worden. 

Lekker tendentieus en volledig off topic. 

Het is niet alleen de hartstichting. Ik krijg dergelijke bedelbrievdn doelen waar ik aan heb geschonken. Ik vind het met de huidige postbezorging dat er gevaar bestaat dat het in een verkeerde bus beland. Mocht er onmin zijn met buren zou er zomaar misbruik gemaakt kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +6

Ik dacht dat het redelijk algemeen bekend was , dat als je loterijen , goede doelen en anderen een vinger geeft , dan pakken ze de hele hand . Als ze onze gegevens eenmaal hebben , wordt daar vaak ‘gebruik ‘ van gemaakt . Persoonlijk vind ik het eerder misbruik . Daar kunnen de meningen over verschillen . Verzoeken om ons uit een bestand te schrappen , gebeurt vaak niet of pas na herhaaldelijke pogingen . Beter alleen nog wat geven als ze aan de deur komen . Ook al is ( off-topic :wink: ) , bekend dat er vaak veel aan de strijkstok blijft hangen , blijven het toch goede doelen . 

Reputatie 5
Badge +4

Mocht er onmin zijn met buren zou er zomaar misbruik gemaakt kunnen worden.

Hoe die buren daar misbruik van kunnen maken ontgaat me?!

Reputatie 7
Badge +6

Postbezorgers kijken vrijwel altijd alleen naar huisnummer en niet naar naam waardoor dat al voldoende is voor verkeerde bezorging als dat niet klopt  . Misbruik zie ik niet snel gebeuren door opzettelijk  verkeerde gegevens op te geven , zuiver om te pesten , al kan het wel .  We bespeuren onwil om een verkeerd huisnummer te corrigeren . Daardoor krijgen wij al jaren troep van de postcodeloterij van de buren . Elke poging van onsom dat te stoppen is mislukt . Het stoppen van andere troep van vorige bewoners is wel gelukt . Soms met veel en soms met weinig moeite . 

In dit kader zouden we óók af moeten van die irritante collectanten die met een iPad aan de deur komen en geen contant geld meer accepteren. Dit is precies dat ‘data harvesting’  waar deze gebeurtenissen uit voortkomen, en met precies dat doel.

Reageer