Hoe zit dat?

'Door mijn lage kredietscore eist het energiebedrijf een waarborgsom'

• 15 October 2020
  • 4 reacties
  • 368 Bekeken
'Door mijn lage kredietscore eist het energiebedrijf een waarborgsom'
Reputatie 4
Badge +7

Een vrouw mailt dat zij door een lage persoonlijke kredietscore bij het afsluiten van een nieuw energiecontract een waarborgsom van €400 moet betalen. Zij heeft geen kredietwaardigheidstoets gedaan. De kredietscore komt van het bedrijf Experian, waarvan zij eerder nog nooit gehoord had en dat haar niet goed wil uitleggen hoe de score tot stand is gekomen. Zij vraagt het Privacyloket: mag dit zomaar?  

Het Privacyloket antwoordt:

Nee, dit mag niet zomaar. Een lage persoonlijke kredietscore mag een bureau berekenen op basis van persoonsgegevens, maar dat moeten dan wel gegevens zijn die jij moet kunnen inzien. Je hebt volgens de AVG namelijk ‘inzagerecht’ bij een bedrijf dat jouw persoonsgegevens verwerkt. Wij geven op onze site uitleg hoe je dat inzagerecht opeist

In de praktijk blijkt nogal eens dat ‘handelsinformatiebureaus’ als Experian, EDR en Focum mensen op basis van heel algemene kenmerken (een slechte wijk, een woonadres waar ooit wanbetalers woonden) een lage kredietscore geven. Ook blijken er nogal eens verkeerde gegevens te worden gebruikt, zoals een geregistreerde aanmaning die achteraf onterecht bleek. In dat geval heb je recht op correctie van de onjuiste gegevens.  

Ik adviseer je dus inzage in je gegevens te vragen bij het kredietbureau. En als er in de uitdraai van je gegevens geen individueel bezwarende elementen staan (zoals een aanmaning die je ooit hebt ontvangen) ga dan terug naar het bedrijf waar je klant wil worden. Dan kun je eisen dat ze je accepteren zonder voorbehoud of waarborgsom. Wijs ze op jouw ‘schone dossier’, als dat nodig is.  

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

4 reacties

Ook ik heb een dergelijke lage score gekregen blijkbaar wat leidde tot de eis om een waarborgsom te betalen bij Oxxio. 

In dit geval is het de combi Oxxio/Focum. Als Oxxio kan bepalen welke waarborgsom zij mij vragen op grond van de uitslag van Focum, vertelt die check volgens mij meer dan alleen een groene of rode licht. Om dan te horen te krijgen dat ze mij dat niet kunnen vertellen op grond van privacywetgeving. Nota bene die privacy wordt dus geschonden door een derde partij.… Focum. En dat ik dan vervolgens van een bedrijf die privacy gevoelige gegevens verzamelt en mij, via hun website die alleen wil geven als ik hun cookies accepteer..... Nee, dat klopt niet.

Schimmig…..

Schimmig…..

Als Focum informatie over u verzameld heeft u op grond van de AVL recht van inzage. Heeft u dat al eens geprobeerd?

Ja, per email vandaag, niet via hun website formulier. Ik heb nog geen reactie.

Mijn verbolgenheid is niet de check zelf, maar de manier waarop. De privacywetgeving tegen mij gebruiken om geen inzicht te geven in hetgeen ze over mij verkregen hebben terwijl ze (Oxxio en Focum) zelf ongevraagd privacygevoelige informatie over mij verzamelen en delen. Dát vind ik schimmig.

De privacywetgeving tegen mij gebruiken om geen inzicht te geven in hetgeen ze over mij verkregen hebben 

Nogmaals dat zou niet moeten kloppen, Focum moet u die informatie wel geven en Oxxio heeft die informatie niet. Maar laat nog eens weten hoe het afloopt want ik ben ook wel benieuwd hoe dat in de praktijk loopt. 

Reageer