'Gmail wil mijn berichten analyseren'

• 14 December 2020
  • 1 reactie
  • 461 Bekeken
'Gmail wil mijn berichten analyseren'
Reputatie 4
Badge +7

Iemand mailt de vraag: ‘Waarom krijg ik de melding dat ik akkoord kan gaan met het analyseren van mijn Gmail-berichten. Google zegt dat te willen doen om andere Googlediensten te ‘personaliseren’. Is dat niet slecht voor mijn privacy?’

Het Privacyloket antwoordt:

We hebben de melding in Gmail ook gezien. Het lijkt hier niet te gaan om een nieuwe stap: Google analyseert al een hele poos de inhoud van je mailbox en deelt vervolgens bepaalde inhoud van je berichten met andere Googlediensten. Dat gaat volledig geautomatiseerd. Vindt Google vliegtickets (pdf’s) in je mailbox dan komen die in overzichten van de dienst Google Travel. En Google Assistant leest gemailde pdf-facturen aan je voor. De koppeling tussen Gmail en andere Googlediensten is er al een tijd. Je moet er wel ooit toestemming voor hebben gegeven. 

Waarom vraagt Google dan nu opnieuw toestemming? Het lijkt er op dat Google niet helemaal zeker is of het eerder wel op de juiste wijze toestemming heeft gevraagd. Google ligt onder een vergrootglas van privacywaakhonden. Zeker sinds meerdere Europese consumentenbonden aan de bel trokken over een ontfutselde toestemming voor het volgen van de locatie van Android-telefoongebruikers.

Of het delen van de inhoud van Gmail met andere Googlediensten ‘slecht’ is voor je privacy valt moeilijk te zeggen. Het is in elk geval niet goed.

Positief: het nieuwe privacy-pop-scherm in Gmail is een eerlijk keuzescherm (zonder verborgen al aangevinkte hokjes). Je kunt ermee akkoord gaan, of er niet mee akkoord gaan. En geef je geen antwoord dan is er 31 december geen koppeling meer tussen Gmail en andere Googlediensten, wat je eerder ook hebt gekozen. Althans: dat belooft Google. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

1 reactie

Google is een dienst die je betaald met het inleveren van privacy.

Reageer