Google volgt je stiekem

• 27 November 2018
  • 54 reacties
  • 12258 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Dat Google veel van je weet is bij de meeste consumenten wel bekend. Maar Google slaat ook écht iedere stap op die je zet. Als je de standaard instellingen niet aanpast. Uit onderzoek van onze Noorse collega’s blijkt dat Google gebruikers van een nieuwe Android-smartphone namelijk stuurt naar het inschakelen van locatiegeschiedenis. Daarnaast zet Google een andere functie die soms je locatie meet standaard aan. Niet heel duidelijk, en ook niet helemaal eerlijk dus.

Dat je continu gevolgd wordt is best een enge gedachte, vind je niet? Je locatie zegt immers veel over jou. Het zegt natuurlijk over waar je bent geweest, maar daarmee ook meer over wie je bent. Zo kan het iets vertellen over je gezondheid of politieke voorkeur. En een verzekeraar vindt het vast ook fijn om te weten als een klant dagelijks naar de kroeg gaat. Maar of jij daar nou zo blij mee moet zijn…? 😉 Kortom: je locatie is een privacygevoelig gegeven.

Google verstopt informatie en maakt sommige knoppen opvallender dan andere. Daarmee stuurt en beïnvloedt Google je – en helaas niet naar de meest privacyvriendelijke instelling. Wij vinden om deze reden dat Google zich niet houdt aan de nieuwe privacywet (AVG). Je moet namelijk als gebruiker ‘vrij’ toestemming geven voor het delen van informatie, en daarnaast moet Google duidelijk zijn waarvoor je nu eigenlijk allemaal toestemming geeft Daarom hebben we een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Update 27 november 2019: Een jaar na het indienen van de klacht tegen Google vanwege het stiekem volgen van gebruikers is er nog steeds geen uitspraak. Naast de brief aan de Ierse toezichthouder heeft de Consumentenbond de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) formeel in gebreke gesteld. Omdat een besluit tot nu toe is uitgebleven hebben we de medewerkers van de AP op taart getrakteerd om de verjaardag van de Google-zaak te “vieren”. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Update 30 november 2020: We stappen naar de rechter omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog altijd geen besluit heeft genomen over de klacht die wij indienden tegen Google. Met de procedure willen we afdwingen dat de AP alsnog een besluit neemt. Een eerdere ingebrekestelling wees de toezichthouder van de hand. Lees er meer over in ons nieuwsbericht.

Wil je weten wat Google van jou weet? Bekijk dan deze pagina. Zie je een kaartje met alle plaatsen waar je bent geweest en heeft Google jou ook ongevraagd gevolgd? We zijn benieuwd, dus laat het weten en praat mee!

10cac36f-a6ef-4cf7-baf7-802f6597290e.jpg

54 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik zie bij Google geen enkele locatie en zelfs niet de huidige locatie, gelukkig.☺️
Toch is Google mijn meest gebruikte zoekmachine.

Terwijl mijn apparaten wel zijn te lokaliseren door Microsoft, maar dit is een bewuste keuze om te weten waar mijn apparaten zijn als er iets is.
Reputatie 6
Badge +5
Ik zag dat de Consumentenbond een klacht hierover had ingediend op het nieuws.
Hopelijk lukt het..
Ik gebruik m'n Google locatie geschiedenis zowel als geheugensteun als om een verloren telefoon op te kunnen sporen maar dat is vrijwillig en ze moeten geen dingen verstoppen en moeten helder zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb in een eerdere tijd de Minigids van de Consumentenbond hierover gekregen en mijn instellingen toen daarop aangepast.

Ten tijde van de invoering van de nieuwe AVG-wet kreeg ik van Google telkens berichten om mijn privacyinstellingen na te lopen en aan te passen. Dat heb ik gedaan en uitgezet wat ik uitgezet wilde hebben. Ik ben dan wel benieuwd of Google de dingen die je hebt uitgezet dan echt niet meer kan volgen.

Ik zit ook met het probleem dat @A. Deen aanstipt, dat je je locatie aan moet hebben staan als je in Android Vind mijn apparaat wil gebruiken. Voor alle overige apps staat die dan weer uit.
Reputatie 6
Badge +5
Hallo Beroemde Jan! :P

Het is toch logisch dat je je locatie aan moet zetten voor Android Vindt mijn apperaat?

Want de locatie staat voor alles uit.
Ook voor Android zelf. Lijkt me?
Reputatie 7
Badge +6
Hallo @TijsZonderH , haha, doe maar Jan hoor.

Op m'n smartphone is Android 8 gekomen. Het stond laatst in de Digitale gids dat je de optie Vind mijn apparaat van Android kunt aanzetten. Maar dan vraagt hij om Locatie aanzetten, dan heb je keuze uit 3 mogelijkheden. Die weet ik nu niet uit mijn hoofd te herhalen, maar de nauwkeurigste is met Google. Ook al zet je de Locatie voor alle overige apps dan wel uit, wat makkelijk kan in een totaallijst, weet Google toch steeds je locatie. Als je dat niet wil kun je b.v. de Prey app installeren en Vind mijn apparaat van Android niet gebruiken.
Reputatie 7
Badge +7
Weten hoe je Google locatie volgen uitschakel? Bekijk de video!
Om die reden wil ik geen Android toestel!
Ja, dat was ook altijd mijn mening.
Maar ik heb nu een prepaid Windows Lumia smartphone, die ik weinig gebruik.
En voor Windows worden geen apps meer gemaakt.
Ik begon al te denken aan een iPhone, volgend jaar te kopen in Thailand (Apple is daar wat goedkoper).
Maar ik wil een dual sim smartphone en die heeft Apple niet.
Dus dan maar een Android apparaat wat vaak en probleemloos wordt geupdate.
En zo kwam ik uit op Nokia en afgelopen week (in de periode van Black Friday) heb ik een Nokia 6.1 kunnen bestellen voor een zeer aantrekkelijke prijs.
De phone komt deze week en ik ben aan het uitvogelen hoe ik de gegevens van de Lumia op de Nokia kan overzetten (ik heb reeds een link gevonden) en ik ben aan het uitzoeken of en welk (klein) abonnement ik eventueel wil nemen (zie ook het onderwerp over ongebruikte belminuten).
Vandaag heeft de kapster (!) mij uitgelegd dat ik de smartphone kan gebruiken als hotspot voor mijn iPad mini (vorig jaar gekocht in Thailand) en dat ik daar dan geen aparte sim kaart voor nodig heb.
Je leert elke dag wat bij, of je het wil of niet.
🙂
Reputatie 6
Badge +5

Misschien is je privacy minder goed als Apple.
Alleen je hebt veel meer merken op alle prijs klasse's.
En je kan telefoons kopen die voor 3 tiende van de Iphone XS Max is en even goede hardware.

Het is de vraag.
Vindt jij het heel veel geld waard voor betere privacy?
Reputatie 1
Badge +1
Leuk deze discussie, maar wie vertelt nu eens exact, volledig en duidelijk welke opties ik wél aan moet hebben staan als ik mijn telefoon wil terug vinden als die gepikt is en de andere kant op reist als ik? Misschien zinnig om daar ook eens aandacht aan te besteden. begint dan met de installatie en instellingen van de "vindt mijn phone" app, daarnaast welke locatieinstellingen die app moet weten wil ik mijn telefoon met die app kunnen terug vinden.
Reputatie 7
Badge +5
@A.J.M. Dierick Dat kan, als je precies opgeeft welke telefoon je hebt met welke systeemsoftware en welke versie hiervan.
Er zijn nogal een flinke bos verschillen tussen de verschillende systeemsoftware en de diverse versies en telefoons.
Als er dan iemand is die de telefoon kent en de systeemsoftware, kan deze je het juiste advies geven.
Reputatie 1
Badge +1
Daarom is het zonder meer uitzetten van alle "volgen" opties toch wat kort door de bocht. Maar laat advies maar komen: Nokia 7.1, Android 9 (update 1 october).

Daarnaast wel apart dat er niet één methode /advies kan worden gegeven. Zou dat misschien komen omdat de wat oudere Android versies niet meer ge-update worden? En dus anders werken? En anders (of niet) zo geconfigureerd kunnen worden?

En opvallend dat de app om mijn telefoon terug te vinden in eerste instantie niet in de beschrijving is opgenomen, het bijhouden van de telefoonlocatie is soms best nuttig!
Reputatie 1
Badge +1

Om die reden wil ik geen Android toestel!En je kan telefoons kopen die voor 3 tiende van de Iphone XS Max is en even goede hardware.

Het is de vraag.
Vindt jij het heel veel geld waard voor betere privacy?

En dus werd ik gedwongen een veilig toestel (Windows 10) weg te leggen omdat er een Bank is die Android 4.4 (dat al jaren niet meer wordt ge-update) wel veilig vindt voor bankieren via telefoon maar actueel Windows10 niet. Gelukkig zijn er ook toestellen van €240,- die al met de nieuwste versie van Android draaien (9) en in de tests als goed alternatief voor de toestellen van rond de 1000 Euro inzetbaar zijn
Reputatie 7
Badge +5
Je kunt helaas niet 1 advies geven voor de verschillende van Apple, Android en Windows in nog allerlei verschillende versies en vormen.
Ik weet van Android niet hoe dit in te stellen, maar iemand anders vast wel.☺️
Leuk deze discussie, maar wie vertelt nu eens exact, volledig en duidelijk welke opties ik wél aan moet hebben staan als ik mijn telefoon wil terug vinden als die gepikt is en de andere kant op reist als ik? Misschien zinnig om daar ook eens aandacht aan te besteden. begint dan met de installatie en instellingen van de "vindt mijn phone" app, daarnaast welke locatieinstellingen die app moet weten wil ik mijn telefoon met die app kunnen terug vinden.

Ik neem aan dat u Android gebruikt, dan hoeft u niets anders te doen dan uw locatie aan te zetten, en uw Google account aan uw telefoon koppelen maar dat is een conditio sine qua non, en het zou moeten werken.
Badge
Het is misschien wat uit de tijd maar ik heb gewoon geen smart/I phone. Naar mijn gevoel laten de mensen zich er gewoon door inpakken en denkt men dat het leven zonder dat speelgoed niet meer compleet is. Is het niet raar dat zo'n beetje iedereen tegenwoordig zo'n apparaat bij zich draagt? Men wordt langzamerhand sowieso bijna verplicht er een te hebben voor als je b.v. bankzaken wilt regelen. Mobiel bankieren heet dat. Allemaal onder het mom "sneller, beter, meer" Wat bezielt ons toch? Je wordt gewoon continu beïnvloed en geprikt om aan dat ding te hangen. Om over de stralingen en de batterij nog maar te zwijgen. Ik zou zeggen hou er gewoon mee op en koop een goedkoop mobieltje waar je mee kan bellen, en gooi die hele smart-zooi bij het vuilnis! Dan hoef je je ook niet zo'n zorgen meer te maken over de vallen en de googles en de facebooks en zo,... Inernet-surfen kun je ook op een PC of laptop, je weet wel, zo'n ding dat ze heel vroeger nog gebruikten.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb Android 8. Ik kan Locatie op Uit zetten voor de hele telefoon. Maar voor "Vind mijn apparaat" moest die weer aan. Maar dan kan ik onder Toestemmingen op App-niveau de Locatie voor de meeste Apps weer op Uit zetten in een lange lijst. Alleen voor een stuk of vijf staat die dan aan.

Maar al die telefoons en versies werken volgens hetzelfde principe toch? De locatie van je telefoon is te detecteren via de netwerken toch?, en via gps. Als je dan de optie Locatie op je telefoon op Aan hebt staan, kan je telefoon de locatie doorgeven aan de diverse software programma's van de diverse modellen en versies toch? Als je in Android voor de optie "Vind mijn apparaat" de Locatie op Aan hebt staan, zit ik me dus af te vragen of Google dan toch de locatie weet, want dat is de topic van deze draad toch?

Ik denk dat het vinden van je telefoon vooral nodig is wanneer je hem kwijt bent. Uiteraard is diefstal ook mogelijk, maar het aantal keer dat mij dat is overkomen is nog steeds nul. En een beetje dief zet als eerste handeling de Locatie wel op Uit zodra hij door de inlogcode is gekomen. Dus alleen tot zolang heb je kans om te weten waar je telefoon is bij diefstal. Voor diefstal heb ik ook Prey op m'n mobiel.

@zeroneflash Ik kan je geen ongelijk geven, Sint is op zoek naar een originele TamTam! 😉
Reputatie 7
Badge +6
Zo denk ik er ook over @zeroneflash . Heb een dure smartphone gehad die na 2 jaar al overleden was en toen de 12 jaar oude Nokia maar weer in gebruik genomen , die het nog steeds uitstekend doet. Online hou ik voor thuis op de laptop en die staat zo veilig mogelijk ingesteld . Als wij dan fossielen genoemd worden , ik kan er niet van wakker liggen. Binnen de mogelijkheden moeten consumenten zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet willen. Dan nog krijgen we genoeg tegen onze zin opgedrongen of worden we met slimme marketing een kant op geduwd . Met die oude knar van een telefoon in ieder geval geen privacy- of veiligheidsprobleem . Verder wil niemand hem stelen en bij verlies heb ik voor een paar tientjes een nieuwe.
Reputatie 7
Badge +6
Jaren '60 schreven m'n ouders brieven. Een dag heen, een dag schrijven, een dag terug had je na drie dagen wel atwoord. Op de scouting leerde ik signaleren met twee vlaggen, en we speelden ons suf met morsecode met een lamp aan/uit.

Jaren '70 kon je een telegram sturen als er spoed nodig was. Dan moest je 007 bellen geloof ik. Kwartje per woord inclusief naam en adres. Dan puzzelde je op de tekst om zo weinig mogelijk woorden te gebruiken. Een komma en een punt telden als een woord. In de serie Star Trek hadden ze allemaal van die toverapparaatjes die alles konden. Verpleegsters liepen rond met een semafoon om direct opgeroepen te kunnen worden.

Begin jaren '80 nog eens een telex gestuurd. Dat was toen fenomenaal. Je keek naar de Wondere Wereld van Chriet Titulaer. Helaas zag hij internet niet aankomen. Toen kregen we de wandeltelefoon, kon je eindelijk van je plek af onder het bellen.

Begin jaren '90 gingen we allemaal emailen. Eerst kwam Apple met zo'n muziekding, de I-pod. De hele dag alle liederen aan je oor, dat was het niet voor mij. Maar opeens was daar het mobieltje, een soort I-pod waar je ook mee kan bellen. Ik vroeg me toen af waar je zo'n ding vor nodig zou kunnen hebben.

Begin jaren '00 werd de I-phone algemeen, het was een smartphone, een minicomputer in je hand. Het duurt een tijd eerdat je snapt dat een smartphone niet hetzelfde is als een mobiel. Google ging toen Android maken, je haalde je schouders op. Ik had toen m'n eerste mobiel, een Swing 2000, ik heb me suf gesmst, de toetsen zijn helemaal versleten. Daarna een goedkoop mobieltje, bellen en smsen was toch genoeg, waar had je meer voor nodig.

Begin jaren '10 ga je door je knieën, m'n eerste smartphone van de Aldi, een Wolfgang, lekker goedkoop. Ik heb er 4 jaar mee gedaan, was een prima ding. Bleef alleen steken op Android 4.2 Kitkat. En dan nu dit jaar de LG G6, ik kan een heleboel dingen die ze in Star Trek ook konden! Heerlijk.

Met de vaste telefoon had je dat die altijd wel werd opgenomen anders bleef dat ding rinkelen. Mobiel zou een vooruitgang moeten zijn, het woord betekent immers dat de telefoon met je meegaat. Maar ja, de jeugd van tegenwoordig zet hem dan uit en zijn ze niet bereikbaar. Een breuk in het systeem.
Reputatie 4
Badge +4
Een prima actie van de Consumentenbond!
Het is voor mij wel verwarrend, want een jaar geleden las ik in een artikel dat Google je zelfs volgt als je alle opties voor locatie hebt uitgezet. Google volgt je dan niet via GPS maar via je G3 of G4 signaal. Hoe dat technisch gaat weet ik niet. Maar is dit nog steeds actueel?

Dan nog een kleine andere vraag: worden de resultaten van de petitie gepubliceerd, zodat je email en naam in Google resultaten terecht komen?
Reputatie 1
Badge +1

Leuk deze discussie, maar wie vertelt nu eens exact, volledig en duidelijk welke opties ik wél aan moet hebben staan als ik mijn telefoon wil terug vinden als die gepikt is en de andere kant op reist als ik?

Ik neem aan dat u Android gebruikt, dan hoeft u niets anders te doen dan uw locatie aan te zetten, en uw Google account aan uw telefoon koppelen maar dat is een conditio sine qua non, en het zou moeten werken.

Leuk maar dan weet Google dus wél waar ik ben. Nee ik wil mijn toestel terug kunnen vinden (een simpele wens) zonder dat Google weet waar ik ben. Daar ging dit verhaal toch over? We wilden Google niet laten weten waar we zijn? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Leuk maar dan weet Google dus wél waar ik ben. Nee ik wil mijn toestel terug kunnen vinden (een simpele wens) zonder dat Google weet waar ik ben. Daar ging dit verhaal toch over? We wilden Google niet laten weten waar we zijn? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Dus u wilt aan Google kunnen vragen waar uw toestel is maar Google mag niet weten waar uw toestel is?
Reputatie 1
Badge +1
De discussie is begonnen door aan te geven hoe we Google kunnen vertellen dat we niet willen dat Google weet waar we zijn. Een discussie die dank zijn de AVG wetgeving steeds vaker wordt gevoerd. Er wordt daarbij dus voorbij gegaan aan het feit dat als Google niet weet waar ik ben Google ook niet kan helpen om mijn toestel terug te vinden. Maar het enige dat beschreven wordt is hoe ik het "uit" kan zetten (en zelfs dat niet volledig). Maakt mij nieuwsgierig hoe ik mijn toestel moet instellen dat ik mijn toestel wel kan terug vinden maar zonder dat Google dat weet te localiseren.
Eerste conclusie is: dat gaat (waarschijnlijk) niet werken.
Tweede conclusie: het is wel leuk om een privacy discussie op te starten maar geef dan svp wel aan wat de consequenties zijn.
Misschien toch wel zinnig om bij privacy discussies eens een stap terug te nemen: waar gaat het over, wat zijn (in dit geval) de voordelen van het beschikbaar zijn van locatie gegevens en hoe "gevaarlijk" is het dat Google weet waar ik ben? Wat kunnen ze er op individuele basis teruggebracht mee doen?
Dus misschien toch wel nuttig om locatie aan te laten staan?

Dus misschien toch wel nuttig om locatie aan te laten staan?

Ik heb locatie aan staan want ik vind "de opbrengst" groter door het aan te zetten dan dat ik "de schade" inschat door de ingeleverde privacy. Het is een keuze.

Reageer