Hoe kan ik veilig email versturen?

Geachte allemaal

Ik gebruik G-mail. Ik wil ditmaal een mail versturen, die niet of nauwelijks door anderen dan de ontvanger kan worden geopend/ onderschept. Ik heb over dit onderwerp geen recente artikelen gevonden in de Digitaalgids (die nog niet achterhaald zijn).

Wie mij aanwijzingen geven? Of moet ik van Gmail af?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord!

Met vriendelijke groet,   D.Toet

lid cons bond *

*[Gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacy]

14 reacties

Reputatie 4
Badge +3

U kunt uw email versleuteld gaan versturen. Ik zou dan eens bij Protonmaii gaan kijken. Dat is niet gratis maar wel compleet anoniem en versleuteld te versturen. Of u kunt met PGP aan de slag.

Maar aan de andere kant, u verstuurd de mail naar persoon X. Dan ziet X toch alleen deze mail, uw mail gaat tenslotte naar maar 1 adres, dat van X.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb er over het algemeen niet zoveel problemen mee. Ik verstuur ook heel wat mails en zoals voorgaand forumlid zegt, normaliter naar één adres.  En ik ben ervan overtuigd dat op internet weinig veilig is. Al degenen die er op uit zijn, volgens mij gewoon criminelen, kunnen alles van je te pakken krijgen….. niet morgen, maar de volhouder lukt het best na tijd spullen van je in te zien.

Daarmee zeg ik niet laat maar gaan, als er goede veilige software is, wil ik het ook graag weten. Maar als je totaal geen vertrouwen hebt, gaat het bericht dan zelf persoonlijk brengen.

Gmail is een (gratis) dienst en betaal je met inleveren van je privacy.
Gebruik dus een postvak van een provider die van je privacy houd.

PGP is opgeslokt door Symantec en wij gewone mensen gebruiken de open versie GPG
Het gebruik is toch wel iets voor de ervaren internetter.

Wil je echt simpel een beveiligde mail sturen naar elkaar gebruik dan smime certificaten.
Die moet je plaatsen in een geschikt email programma.
Test eerst eens met een gratis certificaat(korte geldigheid), of je er mee overweg kunt.

Een andere optie is, met 7-ZIP of WinRAR iets versleuteld inpakken inclusief de bestandsnamen.
Gebruik dan een wachtwoord van minstens 40 karakters.
Hoe vaker je hetzelfde wachtwoord gebruikt, hoe makkelijker het te kraken is.

Reputatie 7
Badge +4

probeer het eens als volgt, zonder moeilijke toeters en bellen:

• zet je boodschap in Word, exporteer het bestand als PDF, en via Opties zet je er een wachtwoord op
  • email de pdf gewoon vanaf je gmail
  • stuur via een ander kanaal (dus niet gmail!) het wachtwoord naar de ontvanger.
Reputatie 7
Badge +8

Het is voor bepaalde zaken belangrijk veilig te mailen. En ik kan me voorstellen dat mensen dat willen, ook de TS stelt die vraag. Zelf wil ik in feite ook alles veilig op het net, dus ook mailen.  Maar kan veiligheid niet samengaan met simpel, eenvoudig en toch dat niet iedereen het kan achterhalen. Ik ben het men @E.B.F. Stroeve  eens, dat in vele gevallen het te ingewikkeld is, en ik denk dat het voor vele mensen te ingewikkeld is. Ik heb https://www.zivver.eu/nl/blog/vier-misvattingen-over-veilig-mailen  gelezen (ga dat niet hier kopiëren). Er staan veel veiligheid mogelijkheden , ook hier al genoemd, in. Maar overal zijn er gebreken, zo stellen zij, maar ze bevelen dan ook het eigen zivver aan. Heb ik ook gelezen, maar zal dat nog menig keer moeten doen om het te begrijpen, en is het dan wel veilig.

En ook via Outlook kan het, werkt met S/Mime certificaat enz., zie internet voor andere mogelijkheden. De ontvanger moet  moet ook allerhande  ‘ certificaten’  hebben. Dat is particulier erg lastig..  Graag dus wat simpeler.

Reputatie 4
Badge +4

Gmail is hartstikke veilig, en als je je tot die dienst beperkt is de privacy zeker niet slechter dan elders. Gmail scant wel naar bepaalde termen om reclames te kunnen laten zien, maar mensen lezen niet mee. 

Overigens heeft gmail ook een vertrouwelijkheidsmodus, waarin mail maar beperkt zichtbaar blijft en niet kan worden doorgestuurd. Zekerheid is er nooit, want hoewel gmail goed beveiligd is via https en ssl kan er bv. op de computer van de ontvanger een virus staan dat toegang krijgt tot diens mail.

Wat je kan doen (als je geen PGP of GPG wilt gebruiken) is je bericht in een bestand zetten en deze met een wachtwoord zippen, bv. met 7-zip. Het versleutelde bestand stuur je dan als bijlage mee. Hoewel gmail misschien dit soort bestanden blokkeert als het deze niet vertrouwt.

Ik zou dan eens bij Protonmaii gaan kijken. Dat is niet gratis maar wel compleet anoniem en versleuteld te versturen.

Mijn ProtonMail is wel degelijk gratis.

Reputatie 7
Badge +8

Registreer voor ProtonMail
(Selecteer Gratis/Free, kies Select Free Plan en doorloop het registratieproces)

Free email account sign up 

Sign up here to get your free encrypted email account!

Vergissen is menselijk, maar op dit forum komt teveel tegengestelde informatie voor.. Is het nu gratis/free of niet?

Reputatie 6
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Er is een gratis versie van Protonmail, maar er zijn ook diverse koop versies. Bij de gratis versie krijg je maar 1 mailadres, bij koop versies 5 of meer.

https://protonmail.com/nl/pricing

Reputatie 7
Badge +8

Oké, dank aan @Léonz  en @Mazzel . Er zijn dus twee versies een onbetaalde en een betaalde. De laatste zal wel meer kunnen en heeft dus 5 mailadressen. Maar ook deze betaalde heeft 3 versies, plus, professional en visionary. De professional lijkt mij, als je moet kiezen een goede keus, gezien de ongelimiteerde berichten e.d., maar kost dus wel € 75,- per jaar.

Als ProtonMail niet je enige e-mail is, lijkt mij één Proton adres meer dan voldoende.

Ik heb er een en ben er dolblij mee.

Reputatie 7
Badge +8

Bedankt wederom voor het advies. @Léonz . Ik meld je wel privé, want dit wijkt te veel af van de originele topic.. Ik heb namelijk geen idee wat het voordeel is van proton t.o.v. bijv. chello of gmail. En als je dan met proton veiliger bent, moet je dan een nieuw e-mail adres aanmaken en dat weer iedereen laten weten enz. enz.  Ik meld me wel elders. Groet Leo.

En als je dan met proton veiliger bent, moet je dan een nieuw e-mail adres aanmaken en dat weer iedereen laten weten enz. enz.

Nee,
Je moet het gebruiken op het moment dat het nodig is.
En zolang je niet weet waarom je proton mail genomen hebt, is het zinloos.
Bovendien is het gratis postvak erg klein.

Badge +8

Hi @D. Toet, hebben de suggesties hier je verder kunnen helpen? 

Reageer