Hoe veilig is het om mijn kopie ID te sturen naar Arbismart?

• 23 March 2021
  • 8 reacties
  • 1696 Bekeken

Ik heb mij aangemeld bij Arbismart.com. Dit bedrijf maakt gebruik van crypto arbitrage waarbij interessante rendementen te behalen zijn. Zij vragen mij om een kopie van mijn rijbewijs. Zowel voor- als achterzijde. Daarna moet er ook nog een foto genomen worden.

Ik snap dat dit moet omdat zei eigenlijk als een soort van bank voor mij fungeren.

Maar: hoe veilig is het om zo mijn identiteitsgegevens en foto naar deze site te sturen? (Ik heb dit ook al eens gedaan bij Bitvavo.nl, een Nederlands bedrijf. Maar nu gaat het om een bedrijf in Estland)

8 reacties

Reputatie 4
Badge +4

5% van hun Tustpilot reviews is matig tot slecht.

Maar  ID en foto zonder garanties afstaan….. staat daar grotendeels los van…. want zolang er geen hack is… komen er daar geen klachten over.

Persoonlijk zou ik het never doen. Wie controleert dit in Letland … far away…. een lek in de toekomst en je zit in een “aanbiedingspakket” voor hackers op het Dark Web,…. om op jouw naam eea te kunnen doen met jouw kloppende gegevens….

Zoals altijd: alles kan zijn prijs hebben…...en dan wordt jouw winst wel heel sterk afgeroomd….

https://www.trustpilot.com/review/arbismart.com?aspects=support

Vreemd, want je paspoort is de enige internationale identificatie. Ik zou sowieso eerst eens kijken wat de garanties zijn voordat ik mijn gegevens aan zo'n club zou geven. Vallen bijvoorbeeld onder toezicht van de Estlandse centrale bank?

Hey Robert, ken het probleem. De KYC (Know Your Customer) vereist ook bij crypto traders dat zij ID check doen. Zelf gebruik ik KopieID app van de overheid of maak zelf foto.
Op foto’s verwijder ik altijd mijn BSN nummer. Dat hebben zij niet nodig. Dit doe ik door een blokje over het nummer te trekken. Op al nje ID’s staat dit nummer. Bijv. in het paspoort in de twee regels onderaan (aan het einde rechtsonder)
Het andere wat ik doe is altijd een watermark er over heen. De KopieID app vraagt hier zelf om.
Op foto’s zet ik een tekst in wit transparante letters, groot genoeg dat foto’s en handtekening nooit uit de foto gekopieerd kunnen worden zonder dat er transparante tekst over heen staat.
Hierin zet ik hetzelfde als waar KopieID om vraagt: Bedrijf dat ID vraagt, Reden waarvoor en de datum.

Verder geldt inderdaad altijd: check via internet naar betrouwbaarheid van bedrijf. In Crypto wereld zijn veel shady bedrijfjes. Mijn advies: Blijf bij de grote bedrijven,en weet hoog rendement = hoog risico. Dat kan ook diefstal van je wallet zijn.

Reputatie 4
Badge +4

@Meindert_GeensNPO  Dit zijn uitstekende tips als je de zaak echt vertrouwt. Dan ben je het beslissing stadium JA/NEEN  er mee in zee gaan, al voorbij….

Aanvullende tip: in die gevallen dat er wel een “ KopieID” maak er dan een niet meer te editen pdf of zo plat mogelijke jpg van (geen editable lagen erin).

Zelf doe ik eerst de editing en van het resultaat maak ik een deel screen shot en zet die met de rest van mogelijk gevraagde info ook met watermerk in een definitieve pdf.

Het watermerk bevat bij mij ook de info aan welk bedrijf of instelling deze informatie gestuurd is. Komt er een keer wat vreemds boven water…. dan kan ik die club vragen om de info en dan zie ik aan het watermerk wat de oorspronkelijke bron was. Die info is ook nog ergens niet direct zichtbaar in een plaatje te verwerken. Het zou ook met chain block technologie gecertificeerd kunnen worden, maar ik vermoed dat die nog niet super handig voor de consument beschikbaar is.

Voor de iets experts: Je zou een MD5 of andere hash van het document kunnen aanmaken en in een 2e mail sturen waarbij zij zien en checken kunnen dat wat zij van jou krijgen OK is. 

Ook is op die manier de pdf te checken uit de opmerking: “club vragen om de info”…

Tja… je hoeft echt niet paranoïde te zijn om tegenwoordig je zeer goed te bewapenen tegen ID-diefstal/misbruik. Het gebeurt gewoon om ons hee. Het is echt een realiteit.

Ik zou me eerst afvragen, vertrouw je het bedrijf wel 100%

Reputatie 3
Badge +3

Toen het nog in de kinderschoenen stond heb ik ook serieus gekeken naar beleggen in cryptocurrency.

Echter ik vond het ( voor mij dan) te ingewikkelde materie om er probleemloos in te stappen. Ook na mezelf er best wel in verdiept te hebben.

Als je er niet genoeg van begrijpt moet je het niet doen dacht ik toen. ( en nog)

De aanbieders die er in handelden schoten ook al snel als  paddenstoelen uit de grond.

Nu weet je bijna niet meer bij wie je betrouwbaar kan handelen en ja hoe vind je een betrouwbare broker.

De AFM heeft een hele lijst op hun website staan die je kunt consulteren als je wilt gaan beleggen en vooral waar je het dan niet moet doen.

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/controleer-je-aanbieder/overzicht-waarschuwingen

Misschien aardig voor diegene die toch eens iets wil proberen.

Abismart zag ik er overigens niet tussen staan  om even on topic te blijven

Reputatie 4
Badge +4

Het is dus nu qua reacties vrijwel 100% score of zo een bedrijf wel te vertrouwen is.

Voor de overige tips, incluis die van mij en overige, geldt nog steeds waar ik mee begon:

Dit zijn uitstekende tips als je de zaak echt vertrouwt. Dan ben je het beslissing stadium JA/NEEN  er mee in zee gaan, al voorbij….

Dat  JA/NEEN … lijkt meer en meer NEEN te zijn.

Op basis van bovenstaande reacties en met de onderstaande gegevens heb ik genoeg informatie om de juiste beslissingen te nemen.

Dank allen.

Met vriendelijke groet, 

Robert Frasa van Wijngaarden 

ArbiSmart werd begin 2019 opgericht in Estland en wordt beheerd door ArbiSmart OÜ, een bedrijf dat wordt gereguleerd door de Financial Intelligence Unit (FIU) van Estland. Het bedrijf heeft een licentie om virtuele valutawisseldiensten aan te bieden tegen fiat-valuta's onder licentienummer FVR000773 en biedt services voor virtuele valuta-portefeuilles onder licentienummer FRK000674. Het geregistreerde adres van het bedrijf is Harju maakond, Tallinn, Kesklinna linnaosa, Pärnu mnt 158/2, 11317, Estland, en operationele adressen Tornimäe 5, 10145 Tallinn, Estland

Als gereguleerde serviceprovider moeten ArbiSmart-gebruikers voldoen aan het ken-uw-klant (KYC) en anti-witwasbeleid (AML). Daarom moet elke gebruiker zich op het platform registreren met zijn of haar echte naam, adres, rechtsgebied en andere vereiste informatie.

Reageer