Beantwoord

Hoofdwachtwoord Bitwarden

• 9 March 2020
  • 4 reacties
  • 1038 Bekeken

Vandaag Bitwarden geïnstalleerd op advies van de consumentenbond.

Ik heb natuurlijk een moeilijk te kraken hoofdwachtwoord gekozen.

Moet ik dat hoofdwachtwoord nu elke keer invullen als ik iets met Bitwarden wil? 

icon

Beste antwoord door Ronald K. 9 March 2020, 19:02

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4
Badge +4

In het instellingenmenu bij vergrendelingsopties (onder het kopje beveiliging) kun je kiezen voor verschillende opties.

“Nooit” vergrendelen is hier een optie, maar niet zo veilig. Als bijvoorbeeld een laptop in verkeerde handen valt, kan iemand er altijd bij. Veiliger is kiezen voor vergrendelen bij herstart van de browser of na een bepaalde tijdsperiode.

Nooit vergrendelen is ook niet handig omdat je dat het risico loopt dat je het hoofdwachtwoord vergeet. Door dit in ieder geval 1 keer per dag in de typen, onthoud je (als het goed is enigszins ingewikkelde/complexe) hoofdwachtwoord beter.

De veiligste optie is bij iedere keer dat je inloggegevens uit de kluis wilt gebruiken, laten vragen om je hoofdwachtwoord (in Bitwarden de instelling “onmiddellijk” vergrendelen). Ook al laat je je pc dan even kort onbeheerd, dan kan niemand je inloggegevens misbruiken. Maar ja, dat gaat dan wel ten koste van het gebruiksgemak door het regelmatig in moeten typen van je hoofdwachtwoord.

Er is ook nog een tussenoplossing. De optie “ontgrendelen met PIN”. Tussendoor kun je dan met een korte pincode bij je inloggegevens, maar bij een herstart van de browser moet je wel weer het hoofdwachtwoord ingeven.

Dank voor je reactie.

Begrijp ik het goed dat het antwoord op mijn vraag ‘Ja’ is?

Reputatie 4
Badge +4

Je kunt zelf kiezen. Van het minder veilige nooit je hoofdwachtwoord herhalen tot bij iedere interactie je wachtwoord moeten intypen, het meest veilig. En allerlei opties daartussen in; door vergrendelen van de kluis na een tijdsperiode, bij hetbrowser afsluiten of tussentijds openen met makkelijke PIN-code.

Dank voor je antwoorden, Ronald K!

Reageer