Deurbel 2.0

“Ik voel me bekeken door de camera van mijn buurvrouw ”

• 9 November 2021
  • 13 reacties
  • 1310 Bekeken
“Ik voel me bekeken door de camera van mijn buurvrouw ”
Reputatie 5
Badge +7

Een lezer van deze rubriek vraagt: “Mijn buurvrouw installeerde kort geleden een deurbel met camera. Ik denk dat ik nu gefilmd word want dat is niet te voorkomen in ons gedeelde portiek. Ik vind dat onprettig. Wat gebeurt er met de camerabeelden? Mag dit zomaar?”

Het Privacyloket antwoordt:

Ik snap dat je je een beetje overvallen voelt. Het is niet handig van je buurvrouw om die camera zomaar te installeren, zonder overleg. Deurbellen met camera en ook beveiligingscamera’s zijn an sich toegestaan. Je hebt ook geen vergunning nodig om ze op te hangen. Gebruikers moeten wél rekening houden met de privacy van de buren en de mensen op de straat. Als ze de privacy onnodig aantasten schenden ze de privacyregels.

Wat kunnen deurbellen met camera eigenlijk zien en horen? We hebben een test deurbellen met camera. Als er aangebeld wordt, kan de eigenaar van de videodeurbel op zijn smartphone zien wie er voor de deur staat en met die persoon praten.

Maar ook als er niet op de bel gedrukt wordt, kan de eigenaar op elk gewenst moment het livebeeld van de camera in de app bekijken. Dat zullen de mensen in beeld van die camera niet zomaar door hebben. En als je heel dicht bij de bel met iemand staat te praten, dan kan de eigenaar ook meeluisteren.

Opslaan van beeld en geluid (op een geheugendrager of in de cloud) gebeurt meestal niet standaard. Het hangt af van het apparaat en de instellingen wat er gebeurt.

Beeld uit de community-website van fabrikant Ring. Het is dat de luiken aan de overzijde van de straat dicht zijn, anders hadden we de foto niet zomaar gepubliceerd...     

Praktisch advies is om je buurvrouw te zeggen dat je je niet prettig voelt met de camera in haar deurbel. Vraag haar vervolgens jou te laten zien wat zij ziet op haar telefoon en op welk moment. Jouw gezicht en jouw gesprekken zijn gevoelige persoonsgegevens en die mag zij niet zomaar registreren. Dan hebben we het nog niet eens over je bezoek en je eventuele gezinsleden.

Een tip is te kijken op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Daar zie ik een verhaal dat erg lijkt op jouw vraag. Ook vind je er de privacyregels rond cameratoezicht. Mocht je er met de buurvrouw echt niet uitkomen dan kun je een formele klacht indienen bij de AP.

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

13 reacties

Leuke regels en ook zo eenduidig, daar kunnen ze nog twintig seizoen rijdende rechter mee maken🤭

Van een kennis weet ik, dat een (ook) op zijn voordeur gerichte camera van de buren niet is toegestaan en dat, na kennisgeving aan die buren, daar verandering in is aangebracht. Maar om mij heen zie ik dat mensen kennelijk steeds banger worden. Een overbuurman had nog het fatsoen om omwonenden in kennis te stellen van de installatie van een nepcamera (en op termijn mogelijk een echte) omdat bij hem een ruit was stukgegooid. Maar ik zie intussen steeds meer tuinverlichting die de hele nacht aan blijft en camera's die het aldus verlichte terrein bestrijken. Als mensen zó bang zijn is er toch niets tegen te doen.  

Badge +2

mijn tuinverlichting staat al 20 jaar ‘s nachts aan - ook om de simpele reden dat er dan niemand valt in het achterpad. En ik ben al 20 jaar niet bang.

Bij mij in de woonplaats zie je bij de duurdere huizen over van die zwarte bollen die zeker ook rechtstreeks de straat op kunnen kijken, en dus naar de overburen. Ze hangen niet eens een beetje om het hoekje maar gewoon aan de straatkant. Als daar een keer op gehandhaafd zou worden zouden de klussers nog héél veel werk hebben om die dingen allemaal te verplaatsen. Het gaat bij elkaar om vele honderden van die dingen.

Als daar een keer op gehandhaafd zou worden zouden de klussers nog héél veel werk hebben om die dingen allemaal te verplaatsen. Het gaat bij elkaar om vele honderden van die dingen.

En nog twintig jaar rijdende rechter want ik geloof niet dat we ooit ambtenaren aan gaan stellen om actief fout geplaatste camera's op te gaan sporen.

Ik begrijp dat jij je er ook al op verheugt? :-)

Een lezer van deze rubriek vraagt: “Mijn buurvrouw installeerde kort geleden een deurbel met camera. Ik denk dat ik nu gefilmd word want dat is niet te voorkomen in ons gedeelde portiek. Ik vind dat onprettig. Wat gebeurt er met de camerabeelden? Mag dit zomaar?”

Met spionnetjes gaat het al tijden zo in portieken, dat mensen naar elkaars voordeur kijken.

Reputatie 4
Badge +4

Wij hebben een camera die bij de voordeur hangt en bijna recht de straat op kijkt (maar niet bij de overburen naar binnen). Officieel moet je dan een bordje in je tuin zetten om voorbijgangers te waarschuwen dat ze mogelijk gefilmd worden. Tuurlijk…

In ons dorp zijn afgelopen jaar twee inbraken binnen een week opgelost (lees: daders gepakt) omdat ze herkend werden door camerabeelden die gedeeld werden met politie en in de buurtapp. Privacyschending? Wellicht. Maar ik vind dat je, als inbreker, je recht op privacy verspeeld hebt. Ik ben in elk geval blij met de camera! Ook fijn als ‘s avonds weer eens zo’n bus studenten in het dopr wordt losgelaten om je een bankmachtiging voor een of ander goed doel los te peuteren. Als de bel ‘s avonds gaat zie ik meteen of het een bekend is. En als die persoon geen collectebus in de hand heeft, dan is het vrijwel zeker een “professionele” collectant. Die wordt comfortabel, vanaf de bank met de smartphone, vriendelijk verzocht ons terrein te verlaten.

Met spionnetjes gaat het al tijden zo in portieken, dat mensen naar elkaars voordeur kijken.

Dat is geen vergelijk; het gaat niet om het “kijken” maar om het “opnemen”.

Het is leuk dat je er af en toe een inbreker mee pakt.
Er komen ook heel veel gewone mensen voorbij op de beelden.
Ik ben van mening, dat het aantal camera's in onze wereld te hoog is.
Je kunt nergens meer lopen en je staat op film.

Als er een collectant komt, vind ik het veel menselijker om er even direct mee te praten.
Ook een sukkel die me een energiecontract wil aansmeren mag even persoonlijk zijn praatje doen.

Reputatie 4
Badge +4

Als er een collectant komt, vind ik het veel menselijker om er even direct mee te praten.
Ook een sukkel die me een energiecontract wil aansmeren mag even persoonlijk zijn praatje doen.

Echte collectanten (meestal dorpsgenoten) zijn bij mij welkom. Betaalde wervers die per verworven bankmachtiging hun loon betaald krijgen, zijn bij mij niet welkom. Energie-colporteurs heb ik gek genoeg al jaren niet meer gezien.

In de mooi weer maanden, komen hier veel studenten die fanatiek zijn met verwerven van maandelijkse donateurs.

@R.J.T. van Weersch
Heb je daar bewijs van, dat die loon krijgen voor het werven?
Dat is een leuk discussiestuk, als ze weer aan de deur staan.

Er is er wel eens een heel erg kwaad weg gelopen.
Ik heb het gesprek 20 minuten weten te rekken.
Toen vertelde ik, dat ik vanaf het begin al besloten had niet mee te doen.

Reputatie 4
Badge +4

Heb je daar bewijs van, dat die loon krijgen voor het werven?
Dat is een leuk discussiestuk, als ze weer aan de deur staan.

https://www.streetwise.nl/

https://direct-result.nl/

En er zijn er nog meer. "Professionele huis-aan-huis werving”, heet dat. Elk goed doel dat bij mij aan de deur komt, krijgt een leuk bedrag in de collectebus, mede omdat ik het waardeer dat mensen zich belangeloos inzetten voor een goed doel. Maar deze gasten hebben niet eens meer een collectebus. Ze willen een bankmachtiging waarmee ze elke maand een vast bedrag kunnen afschrijven van je rekening. Klinkt ook niet zo hoog he, “slechts 6,99 per maand”. Maar dat is dan toch bijna EUR 84 per jaar! Toegegeven, die 84 euro krijgen ze niet van mij in de collectebus, meestal 10-20 euro. Maar nu krijgen ze dus niks. Klaarblijkelijk lijkt de winst van de inzet van dit soort bedrijven toch op te wegen tegen het verlies aan “normale” donaties, want bij ons komen steeds minder mensen met een collectebus, maar bijna alleen dit soort gasten, die dan met een busje met 7-8 tegelijk in het dorp losgelaten worden.

@R.J.T. van Weersch 
Bedankt voor de info.
Het is heel herkenbaar nu.
Triest dat ook dit zo gaat.

Reageer