WhatsApp

‘Ik wil blijven whatsappen maar met behoud van privacy’

• 27 November 2020
  • 5 reacties
  • 2265 Bekeken
‘Ik wil blijven whatsappen maar met behoud van privacy’
Reputatie 4
Badge +7

Iemand mailt: ‘Ik heb op jullie aanraden de privacyvriendelijke messenger-app Signal even geprobeerd, maar slechts twee van mijn vrienden hebben de app ook. Ik blijf dus liever WhatsApp gebruiken. Wat is er eigenlijk zo slecht aan WhatsApp en hoe kan ik mijn privacy behouden?’

Het Privacyloket antwoordt:

Het grootste probleem WhatsApp is dat het van Facebook is. Bepaalde persoonsgegevens en (gedrags)informatie worden gebruikt voor commerciële doelen.

Bij WhatsApp is bijvoorbeeld je telefoonnummer opgeven verplicht. Als jij net als je vrienden dat nummer óók aan je Facebook- en Instagram-profiel koppelt, kan Facebook bepalen wie je echte vrienden zijn; namelijk de personen met wie jij vaak appt. Zo kan Facebook in jouw echte vriendenkring adverteren.

WhatsApp registreert standaard ook je locatie. Je zou zeggen dat dat voor een messenger-app niet echt nodig is. Voor passende advertenties natuurlijk wel (op dit moment heeft WhatsApp zelf nog geen advertenties). 

Positief: de inhoud van je appjes is compleet versleuteld (net als bij Signal). De berichten zelf zijn dus redelijk veilig voor hackers. Ook kan Facebook niet de inhoud van je berichten analyseren. 

In WhatsApp vind je een menu met diverse privacy-opties maar die beperken alleen het delen van informatie met onbekenden en (te) nieuwsgierige (ex-)vrienden of familieleden. Fixjeprivacy.nl, een nieuwe website van Bits of Freedom, publiceert een overzicht van de privacy-opties van WhatsApp

Zo kun je instellen dat niet langer zichtbaar is wanneer je voor het laatst online was. Of dat een bij jou afgeleverd bericht niet langer blauwe vinkjes krijgt bij de verzender.

Een tip op Fixjeprivacy.nl die ik nog niet kende was dat WhatsApp op slot gezet kan worden met je vingerafdruk. Als je je telefoon even uitleent aan een gezinslid (een kind bijvoorbeeld) kan die niet stiekem jouw appjes lezen. 

Het is overigens een goed idee Signal op je mobiel te laten staan - naast WhatsApp - en te blijven gebruiken voor contact met vrienden die privacy belangrijk vinden. Lees meer over Signal, als je wilt weten hoe deze app werkt. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

5 reacties

Ik kan het iedereen aanraden. Ik heb geen enkel FB product meer actief op mijn telefoon.
Signal werkt gewoon goed.
Maar iedereen blijft dom op WhatsApp zitten omdat de anderen dat ook doen.

Telegram werkt overigens in principe ook prima, en dat wordt niet voor niets (tot sjagerijn van machthebbers) door allerlei protestbewegingen wereldwijd gebruikt.

Het leuke van Telegram is overigens dat het wel je telefoon gebruikt om een login te valideren, maar dat je daarna die telefoon niet meer nodig hebt. Je kunt dus zelfs op telefoons zonder SIM,  tablets, PC's allemaal dezelfde Telegram account en chat gebruiken.

Ik heb zelf ook al tijden geen WA meer (en nooit Facebook gehad zelfs)

Reputatie 3
Badge +2

Gelukkig is Whatsapp met de end-to-end-tunneling goed beveiligd zoals het hoort....

Dat ze nog steeds “je telefoonnummer hebben” is wel een minpunt. 

Whatsapp op een desktop/laptop is een super handige integratie. Dat werkt toch veel handiger, ook om info te delen die je tijdens het surfen tegenkomt waar je van denkt, daar heeft een bepaalde persoon wat aan. Ik type het altijd even in Word/Writer wat handiger is dan in zo’n klein “WA-vakje” en dan kopieer het dan naar WA om te verzenden.

FB heb ik al jaren niet meer, ze werden me te opdringerig. Jammer, het KAN een prima medium zijn.  Ik was ooit er alleen mee gestart toen een van de kids in Nieuw-Zeeland stage liep en via FB zijn foto’s deelde. Ik mis nu FB totaal niet, ik zoek zelf de plekken actief op waar ik wil zijn, zonder allerlei ongewenste info te krijgen.

Ik heb ook Telegram maar er zitten maar heel weinig mensen op uit mijn kring.

Wat betreft ‘desktop’ integratie van de diverse messenger apps kan ik Rambox aanraden: https://rambox.pro/#ce (Er is nog zo'n App genaamd Franz, maar die gaat vervelend doen en je laten wachten.

Rambox ondersteunt deze: https://rambox.pro/#apps

En als je app een Web omgeving heeft kun je die ook via rambox gebruiken als custom app.

Badge

Whatsapp biedt end-to-end encryptie, maar dat is alleen voor de “tekst-berichten”, niet voor alle andere data die via Whatapp komt.
PDF's en andere documenten die je via Whatapp verstuurt of ontvangt, alle foto's die je verstuurt en/of op je telefoon heb staan, de apps die je opent en wanneer, je SMS berichten (bijv. inlog codes, en berichten of je positief of negatief getest bent op corona) het is allemaal toegankelijk voor Whatsapp. Op dit data zit geen encyptie en daar moet je toestemming voor geven als je Whatsapp wilt gebruiken.
De Whatsapp media bestanden zijn gewoon toegankelijk op je telefoon, daar heb je geen whatsapp voor nodig, je kan daar gewoon aan en zijn daarmee niet encrypted.
De end-to-end encyptie die Whatsapp pretendeert is slechts een masker voor wat Whatsapp in de achtergrond doet en ophaalt. 
Al die data via Signal komt heb je geen geen toegang tot die data buiten Signal om tenzij je deze expliciet hebt gedownloaded op je telefoon. Je krijgt daar dan ook waarschuwing melding van door Signal als je dat doet zodat je er van op de hoogte bent.

Telegram biedt volledige end-to-end encyptie, maar dat is niet standaard en werkt alleen als beide online zijn. Dat is wel een groot nadeel. Je kan geen end-to-end encypted berichten sturen als de andere kant niet online is. Bovendien worden de berichten gescheiden weer gegeven. Dat is heel anders dan in Whatsapp of Signal.

Voor volledige privacy voldoet momenteel alleen Signal. Signal is bovendien open source zodat iedereen kan controleren en nakijken dat er ook echt niets met de data gebeurt via de achterdeurtjes. 
Nadeel is dat Signal volledig haar inkomen uit sponsors en licenties moet halen. Geen reclame inkomsten en daarmee niet zo snel met ontwikkelingen als Whatsapp en Telegram.
Signal heeft dus licentie inkomsten, want de end-to-end encryptie protocollen die door oa Whatsapp en Telegram worden gebruikt is afkomsting van Signal.
Signal heeft daarmee een heel ander inkomsten model.

Forbes heeft daar een goed artikel over geschreven over de data die gelinked is met de verschillende apps.
https://www.forbes.com/sites/zakdoffman/2021/03/06/stop-using-whatsapp-after-facebook-apple-imessage-signal-and-telegram-privacy-backlash/

Afbeelding uit het Fobes artikel.
Data linked to You

Reageer