Hoe zit dit?

‘Ik wil niet dat mijn privénummer voor iedereen te zien is’

• 17 August 2020
  • 0 reacties
  • 1358 Bekeken
‘Ik wil niet dat mijn privénummer voor iedereen te zien is’
Reputatie 4
Badge +7

Trouw ontdekte recent dat er een browseruitbreiding is die privénummers zichtbaar maakt van mensen die een Linkedin-pagina hebben. Een bezorgd lid van de Consumentenbond vraagt zich af hoe dit mogelijk is. En hoe zijn nummer van internet te verwijderen is, als die online staat.

Het Privacyloket antwoordt:

Hoe werkt het? Wie de extensie Lusha installeert in browser Chrome kan privételefoonnummers bekijken van mensen die een Linkedinpagina hebben. Je vindt zo ook de nummers van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven, zoals Nederlandse politici.

Linkedin is niet de schuldige aan het lekken van deze privénummers. Lusha Systems voegt de nummers toe vanuit een eigen database. Lusha heeft de nummers ingekocht bij het bedrijfje Simpler Apps Inc dat de telefoonnummers verzamelt via 4 populaire gratis telefoon-apps. Een app is Simpler Easy Backup, dat je adresboek ‘veiligstelt’. De andere 3 Simpler apps helpen nummers blokkeren, laten je zien wie er belt, of verwijderen dubbele contactpersonen.

Deze telefoon-apps vragen bij installatie toegang tot je adresboek, wat op zich logisch is. Wat zeker niet logisch is, is dat de appmaker hierna de complete inhoud van het adresboek deelt met andere bedrijven, waaronder dus Lusha Systems. De privacyverklaring van Simpler Apps Inc maakt er geen geheim van telefoonnummers te verkopen aan ‘zakelijke partners’.

Het is sterk de vraag of dit wel mag. Simpler Apps verkoopt zo namelijk de namen en telefoonnummers van personen die daar geen weet van hebben, laat staan toestemming voor hebben gegeven. Onze AVG staat zomaar uitdelen van persoonsgegevens niet toe. De apps zijn vertaald naar het Nederlands zodat je gerust kunt stellen dat de AVG hier van toepassing is. Er zijn inmiddels kamervragen over deze handel in privénummers gesteld.

Of jouw privénummer te vinden is via Lusha is niet snel te zeggen. Je zult dan namelijk zelf een account moeten nemen bij Lusha en dan je eigen Linkedinprofiel moeten bekijken. Beter is het om je telefoonnummer direct op de uitschrijfpagina van Lusha in te voeren. Deze pagina geeft ook instructies hoe je het nummerdelen stopt, als je een van de 4 Simpler apps gebruikt. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

0 reacties

Geen reactie

Reageer