Betrouwbaar?

Is een QR-code wel veilig?

• 6 November 2020
  • 11 reacties
  • 3606 Bekeken
Is een QR-code wel veilig?
Reputatie 4
Badge +7

Een vraag aan het Privacyloket: ‘Ik zag laatste een folder liggen met een QR-code. Volgens de begeleidende tekst zou ik de code kunnen scannen met mijn telefoon en dan zou ik direct op een webpagina komen met meer informatie. Maar hoe weet ik of dit wel betrouwbaar is? Misschien word ik wel naar een malafide site geleid die mijn gegevens probeert te stelen?’

Het Privacyloket antwoordt:

Het is goed om op je hoede te zijn. Wat bij een QR-code inderdaad vervelend is, is dat je aan de blokjes niet kunt aflezen wat het webadres is waar je heen wordt geleid. Maar het goede nieuws is dat de app waarmee je de QR-code scant je het webadres toont die het herkent in de code. De app vraagt je of je die pagina wilt laden (of niet) in je webbrowser.

Zo werkt het althans met de camera-app op mijn iPhone en ook de gratis Android app ‘QR- en barcodescanner’ (van maker Simple Design Ltd). Deze laatste app is trouwens wel met reclame. 

Hier afgebeeld de QR code die leidt naar www.consumentenbond.nl. Kun je het zelf ook even proberen. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

11 reacties

Goed Lezen, dan is het veilig

Reputatie 4
Badge +3

Geen goed advies.. Niet alle QR applicaties laten de link zien en dan nog kan een crimineel een adres registeren dat er heel sterk op lijkt en de mensen naar een nep web site leiden.  Dus alleen QR codes van zeer vertrouwde documenten scannen!!!  Het is beter als mensen het adres gewoon zelf te laten intikken of via google te laten opzoeken. En blijf altijd opletten!

Reputatie 4
Badge +7

Dag Chris,

Heb je voorbeelden van QR-code scan-apps die direct doorschieten naar de webpagina die in de QR code gecodeerd zit? Lijkt me goed om daar voor te waarschuwen: gebruik die niet. Zoals gezegd:  de QR codescanner apps die ik noem doen dit niet. 

Reputatie 4
Badge +3

Ja, In de nieuwe IOS14 zit standaard een QR code scanner als “regelaar” Die bv niet de link laat zien en direct doorschiet. 

Reputatie 4
Badge +3

Ja, In de nieuwe IOS14 zit standaard een QR code scanner als “regelaar” Die bv niet de link laat zien en direct doorschiet. 

Dat is dus geen probleem in de QR code maar een probleem in iOS.

Reputatie 4
Badge +3

@JMA De Boodschap aan consumenten moet zijn: Wees heel voorzichtig met het scannen van QR codes van een niet vertrouwde bron. Er kan een websites  of code achter zitten die op het eerste gezicht prima lijkt maar toch crimineel is..  QR code scannen in de digid app is natuurlijk prima.. Maar de ING app is al discutabel omdat er bv autorisatie functies in zitten en mensen niet goed lezen en vervolgen hun rekening beschikbaar stellen. aan derde.   

Reputatie 4
Badge +7

Dag Chris, in mijn iPhone (met IOS 14.2) is het geen probleem met de standaard camera-app, die automatisch qr codes herkent: ik krijg eerst het webadres te zien. En moet bevestigen dat ik dit webadres wil openen. Hij schiet er niet direct naartoe. 

Reputatie 4
Badge +3

@Peter Kulche Correct de camera app doet dat wel(en deze functie is al oud). Maar ik  zij de “regelaar” = “control center” button in IOS 14.  zie bv 

Maar eventerug naar het begin:  Blijf jij bij jou statement dat QR codes veilig zijn en door consumenten met vertrouwen gebruikt kunnen worden?  

Dus Apple doet het weer slechter dan Android?

Reputatie 4
Badge +7

@Peter Kulche Correct de camera app doet dat wel(en deze functie is al oud). Maar ik  zij de “regelaar” = “control center” button in IOS 14.  zie bv 

Maar eventerug naar het begin:  Blijf jij bij jou statement dat QR codes veilig zijn en door consumenten met vertrouwen gebruikt kunnen worden?  

Ik heb niet gezegd dat de QR codes veilig zijn. Ik heb juist uitgelegd hoe je ze kunt checken. 

Wilde een Idealbetaling doen met ING. Ging altijd probleemloos, maar nu verscheen er een QRcode in zwartwit. Mijn ING handscanner doet niks, werkt kennelijk alleen met gekleurde QRcodes. Dus betalen kan niet en bestelling gaat niet door. Toch maar even gekeken of er iets vreemds op mijn ING rekening is gebeurd. Gelukkig niet (nu). Maar wat een gedoe! En nee, ik ga geen smartfone aanschaffen die ik verder niet nodig heb en waar je ook weer bedacht moet zijn op malafide berichten en praktijken.

Reageer