Een bezoeker van het forum vraagt: ‘Willen jullie eens meekijken op de website van Markplaats? Moet ik nu (in het cookiemenu) de schuifjes aanzetten om geen cookies te laten zetten? Als dat zo is, is dat best wel sneaky.’
Het Privacyloket antwoordt:
Ik heb even gekeken naar het cookiemenu van Marktplaats. We snappen je verwarring. Je ziet bovenin een grote knop ‘Accepteer alle’ [cookies/privacy-instellingen], maar je kunt ook kiezen om zelf bepaalde cookies en privacy-instellingen te accepteren of af te wijzen. Een ‘cookiekeuzemenu’ is beter dan een domme ‘cookiemuur’ waarbij het slikken of stikken is: accepteer alle cookies en instellingen of je komt de site niet op.
We zien in het cookiekeuzemenu van Markplaats een aantal schuifjes bij reclametracking al op ‘aan’ staan met daarbij de opmerking ‘gerechtvaardigd belang’. Dat klopt niet, denk ik. De keuze voor reclamecookies moet volgens de huidige privacywetgeving altijd ‘vrij’ zijn (zonder dwang).
Het cookiekeuzemenu bevat bovendien een enorme hoeveelheid keuzes en begeleidende tekst (12.000 woorden; een uur leestijd). Dat stuurt gebruikers effectief richting de knop ‘Accepteer alle’ en dat lijkt me niet in de geest van de wet.
Ook op de sites van veel kranten (Volkskrant, Trouw, Telegraaf) zijn de cookiemuren vervangen door uitgebreide cookiemenu’s die veel tijd kosten om door te worstelen als je niet alles wil accepteren. Het verdwijnen van de cookiemuur is een stap vooruit maar aan de vervangende cookiemenu’s valt best wat te verbeteren.
Overigens, als je helemaal geen zin hebt om cookievensters te zien, lees dan deze tip.
In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.