Katholieke kerk stuurt brieven naar nieuw adres

• 16 April 2021
  • 7 reacties
  • 149 Bekeken

Ik woonde voorlang bij mijn ouders. Nooit iets gehoord.
Ik ging op mezelf wonen, in een andere gemeente ook.

Plots kreeg ik schrijven rondom januari, van de Nederlandse rooms katholieke kerk, brieven op NAAM.

HOE weet de rooms katholieke kerk waar ik woon? Ik was juist verhuisd.

Ik ben een Atheïst sinds ik 13  of zo was. Nooit communicatie met de kerk gehad.
Ik verhuis buiten mijn ouders adres,.. en plots ben ik open target van  Rooms Katholieke propaganda?

Hoe weet deze knt kerk waar ik woon?

7 reacties

U staat ongetwijfeld in de gemeentelijke basis administratie als katholiek omdat uw ouders daar ook als zodanig in staan en uw nieuwe gemeente krijgt een melding van uw verschijning zodat ze zich over uw zielenheil kunnen ontfermen. Als u daar prijs op stelt kunt u uw religieuze status in de GBA laten aanpassen.

Reputatie 7
Badge +6

Zij krijgen de gegevens van de gemeente. Daar straat het gezin geregistreerd als katholiek, niet de afzonderlijke kinderen. Na verhuizing sta je dus ook genoteerd als katholiek in de nieuwe gemeente. Het is bij wet toegestaan dat de gemeente het doorgeeft aan de kerk. Het zijn bestaande rechten van de kerk, eerst was er de kerk, vanaf Bonifacius of zo, jaar 700 of zoiets. De gemeente kwam pas later (1-1-1811), die moet netjes doen tegen de kerk.

Heel eenvoudig even bij je gemeente laten weten dat je geen geloof meer hebt. Aan de andere kant, je bent wel zo opgevoed, dus ben je nog van die persuasie ook al haalt de gemeente het door. Je geloof is privé, je bent niet verplicht de gemeente te laten weten dat je atheist bent. Er gaan steeds minder mensen naar de kerk. Ze proberen nog te houden wat ze hebben.

Zo simpel is het niet.
Als je ingeschreven bent bij de RK kerk, kom je er niet zo snel van af.
Als je in het doopregister staat, ben je lid
Ga met je nieuwe kerk gemeente praten, hoe je er helemaal vanaf komt.

Als een parochiaan niet meer als zodanig ingeschreven wil staan, moet hij/zij dat middels een brief schriftelijk kenbaar maken bij de parochie waarin hij/zij woont. De parochie verwijdert vervolgens de persoonsgegevens van de desbetreffende persoon uit het eigen bestand en meldt hem/haar tevens af bij de SILA. Na een verhuizing zal deze persoon dan ook niet meer benaderd worden.

Nota bene: Men wordt in dit geval weliswaar uitgeschreven als parochiaan, maar blijft formeel wel lid van de Rooms-Katholieke Kerk.

Reputatie 7
Badge +4

wat zei de kerk toen je het hun vroeg? want dat lijkt me de eerste actie. iets met avg oid

Je kunt beter even googelen op uitschrijven katholieke kerk. Dan krijg je gemakkelijk officiële info.

Je hoeft echt geen gesprek aan te gaan.

Dit artikel in Trouw legt het goed uit: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-de-kerk-haar-leden-altijd-weet-te-vinden~b643d4b2/

Hoe weet een kerk naar welk adres je bent verhuisd als je haar niet op de hoogte hebt gebracht?
Het antwoord op die vraag heet SILA, ofwel Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie. Die landelijke organisatie vormt de tussenpersoon van zeven kerkgenootschappen en de Gemeentelijke Basisadministratie.

Sinds 1994 meldt het bevolkingsregister niet langer of, en zo ja, tot welke kerkelijke gezindte iemand hoort, maar staat er achter de namen van kerkleden een zogeheten SILA-stip. Daarmee geeft de GBA aan dat de burger tot een van de genootschappen behoort. Wie een SILA-stip heeft is eender lid van de Protestantse Kerk in Nederland of het Leger des Heils of hij staat te boek als rooms-, vrij- of oud-katholiek, doopsgezind of nieuw-apostolisch.

De stichting wordt automatisch op de hoogte gebracht als de GBA-gegevens van 'SILA-burgers' veranderen. Dus: als ze verhuizen, trouwen, scheiden, hun naam veranderen of overlijden. SILA weet wie bij welke kerk hoort en geeft de mutaties door aan de betreffende kerk.

Kerken kunnen dus in de GBA neuzen?
Nee. Kerken hebben zelf geen toegang tot de GBA, ze worden enkel op de hoogte gehouden door SILA.

Of dat zo 'hoort’ of zou moeten horen is al jaren onderwerp van politiek gekibbel. En qua scheiding van kerk en staat zou het inderdaad niet moeten, maar zolang er veel conservatieve en confessionele partijen zijn én het niet belangrijk genoeg wordt gevonden is dit een van de eerste zaken die als wisselgeld dient.

Ik ben er nog eens in gedoken.
Heb net bij mijn gemeente een aanvraag gedaan. “Geheimhouding persoonsgegevens BRP”
Dat kon gewoon online.
Blijkbaar, verstekken ze veel meer instanties van gegevens.
Hiermee, heb ik het beperkt tot het minimum.
SILA krijgt dan ook een opdracht om de gegevens te wissen, als ze die al hadden.

Voor @J.J. van de Kasteele 
Dit kunt u ook doen.
Dit verwijderd niet de inschrijving uit het doopregister.

Reageer