Consumentenbond.nl
Wat is hier aan de hand?

‘KNAB eist het uploaden van mijn ID’

  • 7 september 2020
  • 0 reacties
  • 328 Bekeken
‘KNAB eist het uploaden van mijn ID’
Reputatie 4
Badge +6

Een rekeninghouder bij KNAB (zij blijft graag anoniem) vertelt dat KNAB haar vraagt een foto van haar ID te uploaden. Ook stelt de bank uitgebreide vragen over haar inkomen en vermogen. Als de klant niet in een aantal weken doet wat de bank vraagt, zal KNAB de toegang tot haar rekening beperken. De her-identificatie zou volgens KNAB nodig zijn door de ‘Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme’ (kortweg Wwft). Gaat de bank hiermee zijn boekje niet te buiten?

Het privacyloket antwoordt:

In de aflopen jaren zijn enkele banken voor honderden miljoenen beboet omdat ze bij verdachte transacties niet snel genoeg alarm hadden geslagen. De boetes zetten een grote druk op de Nederlandse banken bij het uitvoeren van de Wwft die criminele transacties en vermogensopbouw moet voorkomen.

Voor de banken betekent de Wwft dat ze van elke klant moet hebben geregistreerd wie het is (identificatie) en wat voor type klant het is (profilering). De identificatie is natuurlijk ooit al eens gedaan, maar die is niet altijd op de juiste manier geregistreerd. Daarom moeten waarschijnlijk veel bankklanten zich opnieuw identificeren. Een megaoperatie. In de Wwft staat ook dat banken hun klanten goed moeten ‘kennen’. Daarom hebben de extra vragen over vermogen en inkomen wel een wettelijke basis.

Een goede communicatie met de klant is cruciaal. Ja, de banken hebben stress. Maar die stress moet niet worden doorgegeven aan klanten door ze zo snel bedreigen met het sluiten van de rekening.

KNAB beaamt dat de communicatie beter kan: ‘Het blokkeren van de rekening is een serieuze maatregel die wij bij voorkeur niet toepassen. Om dat te voorkomen ontvangen klanten een mail en 8 reminders. Pas daarna wordt de toegang tot de persoonlijke bankomgeving en de app geblokkeerd en pas na 56 dagen komt er eventueel een debet en credit blokkade op de rekening. Als een klant de her-identificatie niet kan afronden door gebrek aan een smartphone of andere issues, kijken we samen naar een oplossing. Wij zullen dan nooit zomaar een rekening blokkeren. Echter, is het belangrijk dat wij deze gegevens wel ontvangen om te voldoen aan wet- en regelgeving.’

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.


0 reacties

Geen reactie

Reageer