Je rechten onder de AVG

Kun je je ook afmelden voor aanmaningen?

  • 31 August 2021
  • 2 reacties
  • 2258 Bekeken
Kun je je ook afmelden voor aanmaningen?
Reputatie 4
Badge +7

Een lid van de Consumentenbond vraagt: ‘Mijn mail is een tijdje geleden gehackt en iemand heeft uit mijn naam een abonnement afgesloten. Ik heb daar aangifte van gedaan. De uitgever stuurt me nu allerlei rekeningen. Kan ik dit stoppen door bij dat bedrijf mijn gegevens te laten verwijderen? Dat is toch mijn recht onder de AVG?’

Het Privacyloket antwoordt:

Je hebt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) inderdaad het recht op inzien/aanpassen/wissen van je persoonsgegevens bij een organisatie.  Maar je recht op het wissen van je data kan teniet worden gedaan door andere regelgeving, bijvoorbeeld die voor bedrijven. Zo zijn er fiscale en administratieve regels voor bedrijven die bepalen dat (enige) klantgegevens langere tijd moeten worden bewaard.

En het bedrijf kan ook een ander, eigen belang hebben; het kan menen dat het nog geld van je krijgt. Voor het innen van de rekening zijn jouw contactgegevens nodig en die gegevens gaat het bedrijf niet zomaar schrappen.

In het algemeen kun je zeggen dat je pas een paar jaar na het laatste contact al jouw gegevens kunt laten schrappen. In de eerste jaren (na het laatste contact) kun je wel bezwaar maken tegen direct marketing op basis van je gegevens, bijvoorbeeld reclame naar je e-mailadres. Dat is je wettelijke recht.

Maar als ik jou was zou ik eerst je e-mailaccount goed beveiligen. Neem snel een ander, veilig wachtwoord en beveilig hierna je mail - als het kan - met tweefactorauthenticatie. Dan is het veel moeilijker om je mail te hacken.

Vervolgens zou ik toch nog maar een contact leggen met dat bedrijf en de situatie nog eens uitleggen. Vraag welk bewijs ze precies hebben van het afsluiten van dat contract. Leg uit dat je mail mogelijk gehackt is.

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.


2 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Je kan ongewenste afzenders in je browser blokkeren.  Hou het tuig buiten de deur.

Reputatie 7
Badge +8

Hier is toch sprake van cybercrime, fraude enz. In ieder geval altijd aangeven, zie: https://www.politie.nl/algemeen/mail-ontvangen-onderzoek-cybercrime.html

Zie ook de fraudehelpdesk:   https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude/ik-ben-gehackt/

Of:  https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/fraude/malware-en-ransomware/ 

Kortom genoeg info om iets te ondernemen.

Reageer