Facebook

Met wie heb ik mijn Facebook-foto’s gedeeld?

• 27 November 2020
  • 1 reactie
  • 831 Bekeken
Met wie heb ik mijn Facebook-foto’s gedeeld?
Reputatie 4
Badge +7

Een vrouw mailt: ‘Ik heb denk ik ergens te snel op OK geklikt. Nu heb ik een of ander bedrijf of persoon toestemming gegeven mijn foto’s te gebruiken. Ik wil dit niet. Ik kan die toestemming niet meer terugvinden. Wat moet ik doen? 

Het privacyloket antwoordt:

Het is deze vragensteller niet meer duidelijk om welk bedrijf of persoon het gaat. Ik zou in dat geval eerst kijken in het activiteitlogboek van het Facebook-profiel. Dan kun je zien welke handelingen je recent gedaan hebt en bepaalde handelingen weggooien. 

• Op facebook.com vind je jouw logboek via Instellingen > Instellingen en privacy > Activiteitlogboek. 
  • Zit je in de Facebook-app? Klik dan op de 3 streepjes onderin of bovenin > Instellingen en privacy > Instellingen > veeg naar beneden tot je bij Activiteitlogboek bent.

Vind je de nieuwe ‘vriend’ of connectie niet bij Activiteitlogboek dan kun je ook nog in je complete vriendenlijst kijken of hij daar tussen staat. 

• Op facebook.com vind je de vriendenlijst door te klikken op je eigen profielfoto. Scroll iets naar beneden en kies ‘Alle vrienden weergeven’. 
  • Zit je in de Facebook-app, dan doe je ongeveer hetzelfde: klik op je profielfoto en veeg naar beneden tot je ‘Alle vrienden weergeven’ kunt kiezen. 

Per contact kies je of je deze niet meer wilt volgen, wilt blokkeren of helemaal verwijderen.

Even terzijde: als je toch bezig bent… wát je Facebook vrienden én onbekenden van jou mogen zien regel je met de instructies van ‘Beter bepalen wat je deelt met Facebook’. 

Het kan ook zijn dat de vragensteller per ongeluk een app of website toegang heeft gegeven tot gegevens van het Facebookprofiel. Je kunt bijvoorbeeld op Airbnb inloggen met je Facebook-account. Dan krijgt de accommodatieverhuurder gelijk ook de nodige gegevens van je, waaronder je profielfoto. 

Check bij het Facebook-onderdeel ‘Websites en apps’ welke bedrijven je ooit toegang hebt gegeven tot je profiel en verwijder deze wanneer dat niet meer nodig is.

• Op Facebook.com kies je het driehoekje rechtsboven > Instellingen en privacy >  Instellingen > Apps en websites. 
  • In de Facebook-app kies je de 3 liggende streepjes in de menubalk bovenin (Android) of onderin (iOS) > Instellingen en privacy > Instellingen > Apps en websites. Klik op Aangemeld via Facebook.

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

1 reactie

Ik heb FB al een tijd verlaten.
Ik kwam er achter als je foto's post die voorzien zijn van de originele exif met copyright informatie.
Deze copyright informatie gehandhaafd blijft in FB.
Bij alle andere word alle exif info gewist na het posten.

Reageer