Consumentenbond.nl
Wat nu?

'Microsoft zet account ineens op slot'

• 17 augustus 2020
  • 57 reacties
  • 5477 Bekeken
'Microsoft zet account ineens op slot'
Reputatie 4
Badge +7

Een Consumentenbondlid (iemand die liever anoniem blijft) trekt aan de bel: ‘Mijn Microsoft-account is op slot gezet door Microsoft. Ik zou de gebruiksvoorwaarden geschonden hebben, maar ben me van geen kwaad bewust. Ik kan nu niet meer bij mijn foto’s in OneDrive. Wat moet ik doen?’ 

Het Privacyloket antwoordt: 

Privacybescherming staat óók voor behoud van controle over de gegevens die je met een bedrijf deelt. Als een bedrijf ineens zegt dat je er niet meer bij mag (zonder dat je bijvoorbeeld de tijd krijgt een back-up te maken), dan kun je dat ervaren als een privacyschending.

Volgens Microsoft zou je echter de gebruiksvoorwaarden geschonden hebben. Je ontkende dat in je contacten met Microsoft en had het bedrijf gevraagd om een toelichting en het opheffen van de ban.

Je meldt ons wisselende reacties te hebben gekregen: van ‘we lossen het op’ tot ‘we hebben meer informatie nodig’ en uiteindelijk een afwijzing: het Microsoft-account bleef op slot. Daardoor kon je nog steeds niet bij je foto’s en volgens jou was ook een scriptie van je zoon onbereikbaar.

De Consumentenbond deed ook navraag. Microsoft stelt in een reactie dat ze ook na een tweede keer naar de zaak te hebben gekeken bij haar conclusie blijft dat de gebruiksvoorwaarden zijn geschonden ‘die zijn ontwikkeld om gebruikers online te beschermen en om aan wetgeving te voldoen’.

Een belangrijke les: voor wie geen risico wil lopen op gegevensverlies: vertrouw nooit alleen op gratis cloud-opslag voor je belangrijke documenten. De opslagdienst kan je gegevens op elk moment op slot zetten - met of zonder goede uitleg van de aanbieder maakt eigenlijk niet uit. Je kunt er simpelweg niet meer bij. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina. Heb jij dit bijvoorbeeld ook meegemaakt, laat het dan weten via een reactie!  

57 reacties

Reputatie 2
Badge

ik heb precies hetzelfde meegemaakt eind mei 2020. De overtreding van de voorwaarden kan zelfs volledig automatisch zonder jouw tussenkomst gebeuren al je telefoon je media op one drive synchroniseert. Daarnaast is het vaak geen gratis dienst waar mensen gebruik van maken maar een betaald abonnement op office 365. Op die manier ben ik mijn administratie, 280 GB aan foto's en video's, email, contacten van de afgelopen 20 jaar kwijt geraakt.

Microsoft stelt dat one drive, hotmail etc, een veilig platform is om je gegevens op te bewaren. Dat is dus complete nonsens.

*Bericht aangepast door beheerder.

Reputatie 1
Badge

Ik heb exact het zelfde meegemaakt. Op 4 juni 2020 werd zonder enige waarschuwing het bericht ontvangen dat mijn Microsoft account geblokkeerd was en daarmee ook de toegang tot al mijn data, opgeslagen op OneDrive. Als reden werd aangegeven:  schending van de gebruiksvoorwaarden.  
Vele malen navraag gedaan en geprotesteerd tegen deze gang van zaken. Daarbij heb ik aangegeven van mening te zijn dat het algemene rechtsuitgangspunt van toepassing is: wie stelt moet bewijzen. 
Vriendelijk doch inhoudsloze reacties van de Microsoft klantenservice volgden. Men zou navraag doen, doch daaraan werd nooit voldaan, ondanks diverse reminders. 
Mijn data zijn tot op heden onbereikbaar. Ik lijd schade, voel mij machteloos en onrechtvaardig gegijzeld. 

Het gaat om een betaalde dienst. Al vele jaren betaal ik € 99,— per jaar voor de dienst Microsoft Office 365. 
Mij lijkt het starten van een procedure tegen Microsoft NV zinvol en voor een individuele privé persoon/consument niet kansloos, maar  tijdrovend en daarom kostbaar.
Kan de Consumentenbond helpen? Ik ben lid sinds 1975!
met vriendelijke groet,

Paul Driessen

Reputatie 7
Badge +6

Ik moet hier van schrikken. Dat je dan niet meer bij je bestanden kan, en je niet precies weet om welke schending het gaat? Als het slechts om het gebruik van One Drive gaat, laat dan toe dat je al je bestanden nog kan downloaden of. Zo is het een gijzeling. 

Windows 10 kan je ook installeren zonder Microsoft Account door het bij de installatie niet aan te klikken. Maar dan kun je het Office pakket niet meer gebruiken. Office 2013 doet het echter nog wel zonder abonnement. Als dit je kan overkomen doe ik al m'n bestanden maar thuis op een 4 TB schijf van €100 en een tweede en derde voor backup. Dat ga ik toch niet willen meemaken dat je helemaal bij de rechter moet gaan bedelen of je alsjeblieft je bestanden weer terug mag krijgen. 

Reputatie 7
Badge +4

welke overtreding is dan begaan? daar kunnen we dan van leren.

Reputatie 1
Badge

Microsoft heeft toegezegd dat ik als onderdeel van mijn betaalde abonnement op Office 365, naast privé-gebruik van diverse Office producten, gebruik kan maken van o.a. data opslag via OneDrive. Deze data zouden overal toegankelijk zijn via een internet aansluiting en beveiligd met een wachtwoord. Uiteraard gelden algemene voorwaarden en een gebruikersovereenkomst. Deze bepalingen beslaan vele pagina’s. 
Zonder nadere specificatie werd de toegang tot mijn documenten plotseling afgesloten met de mededeling dat de gebruikers overeenkomst is geschonden, zonder daarbij aan te geven welke bepaling volgens Microsoft zou zijn overtreden.

Vergelijk de situatie waarbij volgens de politie de Wegenverkeerswet is overtreden, gevolgd door plotselinge  in beslagname van je auto en je als bestuurder wordt gearresteerd, zonder daarbij aan te geven welk strafbaar feit je begaan zou hebben. Onbestaanbaar! 

En deze situatie duurt nu al bijna 3 maanden, zonder verdere aanklacht, beschuldiging of specificatie van de vermeende schending, namens Microsoft. 
Ik voel mij gegijzeld!

Reputatie 1
Badge

Wat doet de Consumentenbond nu blijkt dat meerdere consumenten met deze handelswijze van Microsoft geconfronteerd worden?

Reputatie 7
Badge +4

hier staan een aantal redenen waarom blokkering opgelegd kan worden, maar ook een methode om weer toegang te krijgen: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13956/microsoft-account-locked als dat allemaal niet werkt dan moet er toch iets behoorlijk mis gedetecteerd zijn, je herkent niks van de mogelijke redenen? gebruik je Xbox-live, is ook onderdeel van de Service Overeenkomst. Als je email gehackt is en misbruitk wordt voor spam zal ie ook geblokkeerd worden (voorbeeld).

Ik vraag me af wat de CB kan doen aan individuele geschillen. Dat dit vaker voorkomt is een feit, maar de schaal hiervan zal zeer beperkt zijn. 

En het is onbehoorlijk dat niet aangegeven wordt waarom, en dat er geen oplossing geboden wordt. 

Reputatie 1
Badge

Uiteraard zijn de door Microsoft aangereikte formulieren om nadere informatie te krijgen en een verzoek om de blokkade op te heffen, ingevuld. Daarop is geen enkele inhoudelijke reactie ontvangen.  
Je conclusie: ‘ dan moet er toch iets behoorlijk mis zijn gedetecteerd’ blijft helaas  ongemotiveerd en niet aangetoond.
Wie beschuldigt, moet bewijzen, is meer terecht. 

Ik gebruik geen X- box live en voorzover bekend is mijn e-mailadres (dat ik nog steeds gebruik) niet gehackt. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom Microsoft deze overeenkomst eenzijdig heeft opgezegd, laat staan de toegang tot mijn data heeft afgesloten. Bij de actiegroep ‘is mijn data veilig’ hebben zich inmiddels tientallen lotgenoten aangemeld met identieke casuïstiek. N.m.m. alle reden voor CB om zich in te zetten voor deze consumenten aangelegenheid en nieuwe slachtoffers te voorkomen. Een individu maakt tegen het grote Microsoft weinig kans!

Ik ben graag bereid CB van meer detail informatie te voorzien. 

Reputatie 2
Badge

Los van de schuldvraag vind ik het ronduit schandalig dat Microsoft je zonder waarschuwing (dat er een overtreding wordt begaan) en zonder uitleg van de exacte aard van de overtreding, je prive-eigendommen kan afpakken met nota bene een door de klant betaalde service. Je moet toch op zijn minst de mogelijkheid krijgen je privé-eigendommen terug te krijgen/elders onder te brengen waarna je account en omgeving dan alsnog kan worden afgesloten? Zelfs de eigendommen van zware criminelen  mogen niet zomaar worden afgepakt en dat zou dan bij Jan met de Pet met zijn Microsoft Office 365 abonnement wel mogen? Complete larie is het.
Dit bewijst maar weer wat de invloed is van dergelijke grote monopolistische bedrijven en legt wat mij betreft een bom onder het hele zogenaamd zorgeloos online werken en cloudopslag waarbij wordt gesteld dat je data nooit verloren kan gaan. 

Reputatie 7
Badge +6

Als u lid bent van de Consumentenbond kunt u juridisch advies vragen. Op de website staat daar meer over en een tekefoonnummer dat je kan bellen of een contactformulier. Hier zijn het merendeels medeconsumenten die mwt je meedenken. Als je al drie maanden niet bij je gegevens kan is toch niet correct van Microsoft.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kunnen die het voor je oppakken. Wat er ook loos is, je moet je bestanden toch terug kunnen krijgen? 

Reputatie 7
Badge +4

we zijn het allemaal eens dat dit een belachelijke situatie is. als je het echter hebt over tientallen meldingen dan is dat helaas een welbekende druppel. ms heeft miljoenen klanten en ik vermoet dat een rechtzaak beginnen tegen die club nou niet direct aanspreekt. 

maar laten we even de reactie van cb afwachten

Reputatie 2
Badge

Individuele rechtszaken zullen m.i. weinig uithalen tegen dit soort machtige bedrijven, daarom moet dit juist in de publiciteit. Dat is de enige manier waarop Microsoft in beweging gezet kan worden.
Op de Microsoft Community site (vergelijkbaar met dit forum) worden en zijn talloze meldingen gedaan van plotseling vergrendelde accounts en daar wordt door Microsoft helemaal niets mee gedaan. De oudste meldingen gaan tot wel 6 jaar terug.

Het gevaar voor gebruikers in de toekomst is vooral dat de scheiding tussen offline en online opslag en -werken aan het verdwijnen is en je dus niet eens meer zeker weet of je iets in de cloud hebt staan of op een schijf. Dat zorgt ervoor dat we te veel afhankelijk worden van cloud oplossingen van internationale bedrijven en je daarmee de controle en zeggenschap over je eigendommen zomaar verliezen kan.
Een Microsoft account is tegenwoordig niet meer alleen een simpel hotmailadresje voor je email. Het is ook het account voor Skype, Teams, Outlook, je Windows pc/laptop, One drive, de hele Office suite, Xbox live, etc. Dat heeft tot gevolg dat als er een “overtreding” plaatsvindt door onbekende oorzaak, de impact van de vergrendeling vele malen groter is en niet in verhouding met de zogenaamde overtreding die begaan is. Je kan het bijna vergelijken met de Overheid die jouw BSN nummer intrekt omdat je een fout hebt begaan. Men beseft echt niet hoe ver dit kan gaan in de toekomst als hier geen actie op wordt ondernomen...

Reputatie 3
Badge +2

@P.E. Driessen en @P_a_u_l U bent niet alleen. Op internet zijn honderden gevallen te vinden, vooral op Engelstalige fora. Bijna altijd komen de slachtoffers niet verder dan protesteren bij Microsoft. Die zegt de zaak te bekijken en komt dan steevast met ‘u heeft de voorwaarden geschonden, ons besluit was terecht'. En dan: ‘We zullen niet verder op uw mails reageren'.

In alle gevallen weten de klanten niet wat ze fout hebben gedaan. Zo te zien beginnen de problemen vaak als mensen bestanden vanaf hun telefoon gaan synchroniseren met OneDrive. Ik las een paar keer over WhatsApp-berichten die naar OneDrive worden gestuurd. Dan staat er mogelijk iets in dat bij Microsoft de alarmbellen doet afgaan.

Kunt u hier iets over zeggen? Synchroniseerde u bestanden vanuit andere diensten naar OneDrive? We willen graag over dit onderwerp schrijven in de Digitaalgids en/of de nieuwsbrief van de Digitaalgids.

Ook mijn Outlook webmail werd een paar dagen geleden geblokkeerd „wegens schending van de gebruikersvoorwaarden“.

Gelukkig lukte het uiteindelijk om, na een heel gedoe (niet-geaccepteerde codes en dergelijke) de blokkering op te heffen.

We zijn aan de wolven overgeleverd.

Reputatie 2
Badge

Kunt u hier iets over zeggen? Synchroniseerde u bestanden vanuit andere diensten naar OneDrive? We willen graag over dit onderwerp schrijven in de Digitaalgids en/of de nieuwsbrief van de Digitaalgids.

Dat is exact wat er gebeurde op 31 Mei. Vanuit Samsung Gallery werd er een koppeling met One Drive gelegd omdat Samsung zijn Samsung Cloud functie ging uitfaseren en in One drive integreert (zie ook het artikel daarover op androidworld punt nl “samsung-cloud-verhuist-naar-microsoft-onedrive”). Door dat proces te starten is automatisch al mijn media op mijn telefoon in One drive gekomen terwijl ik niet de mogelijkheid heb gehad te selecteren welke medaa wel en niet op One drive moest komen vanaf mijn telefoon. Voorheen liet ik namelijk nooit mijn Whats App media naar One drive synchroniseren omdat daar allemaal onzin tussen kan zitten zoals grappige filmpjes en plaatjes en die wil ik niet tussen mijn eigen foto’s en video's. Ik heb mijn relaas in een pdf document beschreven, wat ik u evt kan opsturen. Andere ervaringsverhalen staan op de site van Ismijndataveilig punt nl, die is opgericht door en voor gedupeerden waarvan ik deel uitmaak. Ik hoor graag of u het pdf wilt ontvangen met mijn verhaal.

Reputatie 1
Badge

@P.E. Driessenen @P_a_u_l U bent niet alleen. Op internet zijn honderden gevallen te vinden, vooral op Engelstalige fora. Bijna altijd komen de slachtoffers niet verder dan protesteren bij Microsoft. Die zegt de zaak te bekijken en komt dan steevast met ‘u heeft de voorwaarden geschonden, ons besluit was terecht'. En dan: ‘We zullen niet verder op uw mails reageren'.

In alle gevallen weten de klanten niet wat ze fout hebben gedaan. Zo te zien beginnen de problemen vaak als mensen bestanden vanaf hun telefoon gaan synchroniseren met OneDrive. Ik las een paar keer over WhatsApp-berichten die naar OneDrive worden gestuurd. Dan staat er mogelijk iets in dat bij Microsoft de alarmbellen doet afgaan.

Reagerend op de reactie van @Rob Schleiffert: Voor zover mij bekend worden en werden geen bestanden vanaf mijn smartphone, rechtstreeks  gesynchroniseerd met OneDrive. Wel ontvang ik via WhatsApp soms foto's, die via iCloud ogenblikkelijk worden gedownload naar de fotomap op mijn smartphone. Vandaar uit werden alle foto's regelmatig gesynchroniseerd met mijn bestanden (documenten en foto's) op OneDrive. Wellicht zijn enkele foto's in de ogen van preutse Amerikanen wellicht te weinig ‘bedekt'. Anders zou ik geen reden kunnen bedenken waarop Microsoft de stelling baseert dat ik hun gebruikersvoorwaarden heb geschonden. 

Dat blijft onbegrijpelijk en onrechtvaardig: Microsoft beweert een overtreding zonder enige nadere specificatie. Verweer heeft geen enkel effect. Ook de hierdoor veroorzaakte schade schijnt Microsoft niet te deren. 

Wat kan de Consumentenbond nog meer doen dan hierover te schrijven in de Digitaalgids en/of de nieuwsbrief van de Digitaalgids?

Nooit geweten dat dit zulke vormen heeft aangenomen maar dit is best griezelig. Er zou een Europese wet moeten komen die eist dat bij eenzijdige opzegging van een cloud contract ze de zaak mogen bevriezen maar dat cliënt een redelijke periode heeft om zijn data in veiligheid te brengen desnoods met uitsluiting van de aanstootgevende inhoud als ze bang zijn daar dan weer verantwoordelijk voor te zijn.

Reputatie 7
Badge +4

heeft iemand al een de avg kaart getrokken? volgens mij moet een bedrijf data afstaan die van jou is? ik ken de avg wet net niet goed genoeg of die clausule hier werkt

Reputatie 5
Badge +4

heeft iemand al een de avg kaart getrokken? volgens mij moet een bedrijf data afstaan die van jou is? ik ken de avg wet net niet goed genoeg of die clausule hier werkt

Dat lijkt me een mooie taak voor de Europese Commissie. Als privé persoon (tenzij deze meer dan genoeg geld heeft om een goede advocaat in te schakelen) win je het nooit van Microsoft.

Reputatie 5
Badge +4

Een belangrijke les: voor wie geen risico wil lopen op gegevensverlies: vertrouw nooit alleen op gratis cloud-opslag voor je belangrijke documenten. De opslagdienst kan je gegevens op elk moment op slot zetten - met of zonder goede uitleg van de aanbieder maakt eigenlijk niet uit. Je kunt er simpelweg niet meer bij. 

Precies om die reden heb ik nog nooit iets opgeslagen in de cloud. Zo heb je iets, zo is het weg. Ik vertrouw wel op mijn eigen manier, nl. opslaan op meerdere usb sticks en/of externe SSD schijven.

Reputatie 7
Badge +4

of andersom, gewoon overal en altijd werken in de cloud en een backup maken in je meterkast

Reputatie 5
Badge +4

@E.B.F. Stroeve Never change a winning team.:wink: Oftewel, ik blijf doorgaan op dezelfde voet(en).

Reputatie 2
Badge

Precies om die reden heb ik nog nooit iets opgeslagen in de cloud. Zo heb je iets, zo is het weg. Ik vertrouw wel op mijn eigen manier, nl. opslaan op meerdere usb sticks en/of externe SSD schijven.

Wie hangt er tegenwoordig nog een telefoon aan zijn pc of laptop om foto's op een USB of sdd disk te zetten? Die cloud integratie is inmiddels dermate ver doorgevoerd dat je er te veel van afhankelijk bent en je enorme moeite moet doen om je gegevens zelf te backuppen. En dat is toch de omgekeerde wereld. Ik betaal bota bene 10 euro per maand voor een dienst waarvan je mag verwachten dat die veilig is en je gegevens altijd beschikbaar zijn. Deze gang van zaken bij Microsoft is fundamenteel onjuist en oneerlijk naar de consument/gebruiker voor wat betreft het onteigenen van eigendommen.

Deze gang van zaken bij Microsoft is fundamenteel onjuist en oneerlijk naar de consument/gebruiker voor wat betreft het onteigenen van eigendommen.

Data is geen goed en kan dus ook niet onteigend worden maar verder ben ik het helemaal mee eens en snap ik ook niet waar dit vandaan komt. Wie doet Microsoft tekort als ze met reden je contract opzeggen en je een maand geven om je data weer op te halen? 

Reputatie 1
Badge

Het Burgerlijk Wetboek Boek 3 spreekt in artikel 1 over:  Goederen zijn alle zaken en alle vermogensrechten. 

In juridische zin is een ‘vermogen’ het geheel van in geld waardeerbare rechten (activa) en verplichtingen (passiva) die aan een rechtssubject (natuurlijke persoon of rechtspersoon) toekomt.

Rechten op documenten (al dan niet opgeslagen op OneDrive) behoren derhalve ook tot het vermogen. Degene die de toegang tot andermans vermogen verhindert/blokkeert handelt daarom m.i. onrechtmatig…

Onteigenen’ is misschien niet de beste omschrijving, maar hetgeen de voorgaande schrijver P_a_u_l  bedoelt, is correct. Microsoft handelt onrechtmatig en zou daar door een benadeelde en beter nog door een consumentenorganisatie, op kunnen worden aangesproken.

Reageer