Een Consumentenbondlid (iemand die liever anoniem blijft) trekt aan de bel: ‘Mijn Microsoft-account is op slot gezet door Microsoft. Ik zou de gebruiksvoorwaarden geschonden hebben, maar ben me van geen kwaad bewust. Ik kan nu niet meer bij mijn foto’s in OneDrive. Wat moet ik doen?’
Het Privacyloket antwoordt:
Privacybescherming staat óók voor behoud van controle over de gegevens die je met een bedrijf deelt. Als een bedrijf ineens zegt dat je er niet meer bij mag (zonder dat je bijvoorbeeld de tijd krijgt een back-up te maken), dan kun je dat ervaren als een privacyschending.
Volgens Microsoft zou je echter de gebruiksvoorwaarden geschonden hebben. Je ontkende dat in je contacten met Microsoft en had het bedrijf gevraagd om een toelichting en het opheffen van de ban.
Je meldt ons wisselende reacties te hebben gekregen: van ‘we lossen het op’ tot ‘we hebben meer informatie nodig’ en uiteindelijk een afwijzing: het Microsoft-account bleef op slot. Daardoor kon je nog steeds niet bij je foto’s en volgens jou was ook een scriptie van je zoon onbereikbaar.
De Consumentenbond deed ook navraag. Microsoft stelt in een reactie dat ze ook na een tweede keer naar de zaak te hebben gekeken bij haar conclusie blijft dat de gebruiksvoorwaarden zijn geschonden ‘die zijn ontwikkeld om gebruikers online te beschermen en om aan wetgeving te voldoen’.
Een belangrijke les: voor wie geen risico wil lopen op gegevensverlies: vertrouw nooit alleen op gratis cloud-opslag voor je belangrijke documenten. De opslagdienst kan je gegevens op elk moment op slot zetten - met of zonder goede uitleg van de aanbieder maakt eigenlijk niet uit. Je kunt er simpelweg niet meer bij.
In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina. Heb jij dit bijvoorbeeld ook meegemaakt, laat het dan weten via een reactie!