Youtube

‘Mijn gezin hoeft niet te weten wat ik op Youtube bekijk’

• 27 November 2020
  • 5 reacties
  • 594 Bekeken
‘Mijn gezin hoeft niet te weten wat ik op Youtube bekijk’
Reputatie 4
Badge +7

Iemand vraagt: ‘Op onze tablet kijk ik soms wel eens op Youtube naar oplossingen voor persoonlijke zaken. De Youtube app suggereert nu spontaan vergelijkbare filmpjes om naar te kijken. Ik wil dat niet. De tablet wordt gebruikt door het hele gezin. Hoe kan ik die suggesties en de kijkgeschiedenis uitschakelen?

Het Privacyloket antwoordt:

Hier heeft de nieuwe website fixjeprivacy.nl van Bits of Freedom het antwoord. Check hun advies voor het privacymenu van Youtube. De pagina legt voor de tablet en ook andere systemen uit hoe je de kijkgeschiedenis wist (en permanent uitschakelt), de kijksuggesties blokkeert maar ook hoe je de zoekopdrachten niet meer laat onthouden. 

Wil je dat slechts tijdelijk je kijkgeschiedenis niet door de Youtube-app wordt bijgehouden, dan kan dat ook. Dan moet je (ingelogd) op je profielfoto klikken in de Youtube-app. Kies Incognito. Dan gebruik je Youtube zonder dat die bijhoudt welke video’s jij bekijkt , totdat je de Incognito modus weer uitschakelt. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina. 

5 reacties

Waarom niet gewoon de Browse Firefox in privacy modus? (En dan absoluut NIET inloggen bij Google )

De ‘incognito modus’ zou ik persoonlijk niet vertrouwen: YouTube is van Google en die wil graag alles van je weten en houdt en stoort zich aan geen enkele wet of afspraak.

https://sensorstechforum.com/google-class-action-tracking-private-browsing/

https://www.theregister.com/2020/11/14/google_android_data_allowance/

https://www.theregister.com/2017/08/30/google_soft_money/

https://www.businessinsider.nl/nest-microphone-was-never-supposed-to-be-a-secret-2019-2/?international=true&r=US

https://www.theregister.com/2019/02/20/iab_rtb_complain_fresh_evidence/

https://tweakers.net/nieuws/142219/google-past-melding-over-uitzetten-locatiegeschiedenis-aan-na-kritiek.html

https://tweakers.net/nieuws/173968/google-ontwikkelde-strategie-om-europese-regelgeving-te-dwarsbomen.html

https://tweakers.net/nieuws/169698/google-belooft-eu-fitbit-data-niet-voor-advertenties-te-gebruiken.html

De ‘incognito modus’ zou ik persoonlijk niet vertrouwen: YouTube is van Google en die wil graag alles van je weten en houdt en stoort zich aan geen enkele wet of afspraak.

Kunnen we de speculaties en fobien achterwege laten en ons tot de feiten beperken? Het probleem is dat simpele zielen elkaar napraten en voor je het weet krijg je autisme van een inenting of weten ze alles van ze op Internet. 

Kunnen we de speculaties en fobien achterwege laten en ons tot de feiten beperken? Het probleem is dat simpele zielen elkaar napraten en voor je het weet krijg je autisme van een inenting of weten ze alles van ze op Internet. 

Ik doe er hele verzameling links bij waaruit blijkt dat Google consequent liegt en bedriegt. “If it looks like a duck, quacks like a duck, walks like a duck then it very probably is a duck.

Ik doe er hele verzameling links bij waaruit blijkt dat Google consequent liegt en bedriegt. “If it looks like a duck, quacks like a duck, walks like a duck then it very probably is a duck.

Ik wil geen vraagtekens zetten bij je beheersing van het Engels maar "very probably" is geen feit. Je presenteert hier je eigen zwaar vooringenomen mening en verschuilt je achter anderen die ook speculeren in die richting. Zoek eens in die lijst met falacies en ik weet zeker dat je hem tegenkomt.

@A. Deen 

presenteert hier je eigen zwaar vooringenomen mening en verschuilt je achter anderen die ook speculeren in die richting.

Nee dat zijn geen ‘speculaties’:

Google says the built-in microphone it never told Nest users about was ‘never supposed to be a secret’ .. On Tuesday, a Google representative told Business Insider the company had made an “error.”

En

Google past melding over uitzetten locatiegeschiedenis aan na kritiek

Google heeft de tekst aangepast die het weergeeft bij een Google Account-optie om de locatiegeschiedenis uit te zetten, om duidelijk te maken dat andere diensten van het bedrijf de locatie nog wel kunnen blijven volgen.

en

In a statement to the AP, Google explained, “There are a number of different ways that Google may use location to improve people’s experience, including: Location History, Web and App Activity, and through device-level Location Services. We provide clear descriptions of these tools, and robust controls so people can turn them on or off, and delete their histories at any time.”

To actually stop location services on your iPhone or Android device altogether, Google pointed AP to the "Web and App Activity" setting. This setting, turned on by default, controls various options for apps and services connected to your Google account.

En:

Google, your friendly Internet tech giant that totally doesn't know everything about you, has reportedly been secretly tracking Android users' locations even when they've opted out of location service tracking. 

Quartz first discovered the suspect "location" collection on several Android devices and Google reportedly confirmed to the website it was only doing so to "further improve the speed and performance of message delivery." Google says it will discontinue the practice by the end of this month

En dat zijn maar een paar voorbeelden uit die links die ik zo snel even vind:

Google is de Microsoft van de 21e eeuw: totaal niet te vertrouwen en acht zich groot genoeg om wetten en regels te negeren. En dat is precies wat er gebeurt als:

Google zou volgens de Financial Times een 'agressieve campagne plannen' tegen de Franse Eurocommissaris en andere Europese politici. In twee maanden wilde Google de 'onredelijke beperkingen' op het verdienmodel terugdraaien en 'het politieke narratief' veranderen. Het document verwijst specifiek naar de Digital Services Act, een Europees plan om verschillende problemen bij grote techbedrijven op te lossen zoals illegale content, de advertentiemarkt en nepnieuws.

In het document staat dat Google onder andere 'het idee wil ondermijnen dat de Digital Service Act niets kost voor Europeanen' en wil laten zien dat 'de DSA het potentieel van het internet vermindert terwijl mensen dat juist nu het meest nodig hebben'. Het techbedrijf zou ook 'meer medestanders' binnen Europa willen zoeken om samen te werken tegen de regulering.

Dus ja je kunt goedgelovig blijven en denken dat Google/Alphabet het beste met de mensheid voor heeft, je kunt je ook laten leiden door wel degelijk bewijs, en je eigen conclusies daaraan verbinden.

Overigens is de oorspronkelijke versie van spreekwoord letterlijk:

Indiana poet James Whitcomb Riley (1849–1916) may have coined the phrase when he wrote:

When I see a bird that walks like a duck and swims like a duck and quacks like a duck, I call that bird a duck.[1]

En dan kun je oneindig veel voorbeelden aanhalen dat er misschien een hele kleine kans is dat het géén eend zou kunnen zijn, zolang Google bij iedere keer weer zulke ‘vergissingen’ maakt wordt iedere keer de kans nog kleiner dat het iets anders is dan ‘pure corporate greed’

Reageer