Beantwoord

NAW registratie in de horeca.

• 18 August 2020
  • 6 reacties
  • 875 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Als je in de horeca gevraagd wordt je NAW gegevens te noteren in een schrift, waarbij je de gegevens van de klant voor je kunt lezen, is dat dan naast het privacy issue niet zelfs een datalek?

Een A4tje met de corona vragen erop en ruimte voor je NAW gegevens, dat meteen in een brievenbus word gedeponeerd, waarna alleen de verwerker het te zien krijgt, lijkt mij een veel betere oplossing.

icon

Beste antwoord door Imke 28 September 2020, 10:52

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ik zie het probleem niet. Als je in ‘normale’ tijden een tafeltje reserveert, wordt er ook gevraagd om minimaal je naam en telefoonnummer.

Reputatie 7
Badge +4

het gaat er bij de privacy wetgeving niet om of je gegevens mag vragen, zolang er een doelbinding is, is dat geen probleem. 

Het wordt inderdaad wat anders als ik inzage heb in de adreslijst van degene die voor me binnengekomen zijn, Dat is volgens mij inderdaad niet toegestaan, of dat onder datalek valt, laat ik even over aan de kenners. 

Reputatie 1
Badge

Ik zie het probleem niet. Als je in ‘normale’ tijden een tafeltje reserveert, wordt er ook gevraagd om minimaal je naam en telefoonnummer.

Vrijwillig je gegevens geven is inderdaad geen probleem, maar mag het restaurant jouw gegevens aan iedereen laten zien?

Ik denk van niet.

Wie pakt dit privacy probleem aan. 

Ik kon drie volledige A4 pagina's met circa 20 klanten van een horecazaak inzien (en op mijn gemak fotograferen). 

Zelfs op het 8 uur journaal, in de afgelopen week, van de NOS werd een horecabaas geïnterviewd terwijl je op de bar zo'n registratielijst zag liggen, waarop inmiddels een aantal klanten hun gegevens hadden ingevuld. 

Is dit nu geen zaak voor de consumentenbond om dit aan te kaarten of moet dit een privé persoon nou weer zelf gaan melden.

Minstens zo belangrijk is de vraag of bezoekers verplicht zijn hun NAW gegevens in te vullen bij restaurantbezoek. Net als de corona-app is dit NIET verplicht en geheel vrijwillig. De toegang mag niet geweigerd worden wanneer u het papier niet invult. Dan is van vrijwilligheid immers geen sprake. Ik denk dat veel mensen dit niet weten en een beetje voorlichting zou hier op zijn plaats zijn.
Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/corona/temperaturen-en-gezondheidscheck?qa=restaurant&scrollto=1

"”Zijn horecabezoekers verplicht om hun contactgegevens af te staan voor de GGD? Nee. Uit de nieuwe noodwetgeving blijkt dat horecaondernemers verplicht zijn om toestemming te vragen aan de bezoeker. De bezoeker mag dus ook weigeren."

Badge +8

Hi @Bob321, mijn collega Peter Kulche heeft deze vraag uitgelicht in ons Privacyloket.

Reageer