mag dit zomaar?

‘Ongevraagde reclamebrieven in de bus’

• 7 september 2020
  • 7 reacties
  • 3577 Bekeken
‘Ongevraagde reclamebrieven in de bus’
Reputatie 4
Badge +7

Iemand klaagt op Klachtenkompas.nl dat ze op naam gestelde reclamebrieven ontvangt, zonder die aangevraagd te hebben. In haar geval van van Schoonenberg Hoorcomfort. Bij navraag blijkt dat Schoonenberg de persoonsgegevens had ingekocht bij het bedrijf Consubase. Mag dit zomaar?

Het privacyloket antwoordt:

Mag je bij een bedrijf naam- en adresgegevens inkopen om deze personen vervolgens ongevraagd reclamebrieven te sturen? Ja, dat mag. En het gebeurt dan ook veel. Hinderlijk is dat de op naam gestelde reclamebrieven óók bij je worden bezorgd als je een nee/nee-sticker op de brievenbus hebt.

Toch kun je er als consument wel iets aan doen. Je kunt je bij de stichting Postfilter.nl uitschrijven voor de meeste directmarketing via brievenpost. Consubase, het databasemarketingbedrijf waar Schoonenberg gebruik van maakt, houdt zich aan de instelling bij dit filter. Andere opties om ongevraagd contact met bedrijven te blokkeren zijn het Bel-me-niet register (www.bel-me-niet.nl) en het MOA Marktonderzoekfilter (www.onderzoekfilter.nl). De supportafdeling van Schoonenberg hielp de klager in Klachtenkompas.nl trouwens netjes met al deze tips. En gaf ook aan geen ongevraagde post meer naar de klager te sturen.

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Zou fijn zijn als de wet omgedraaid zou kunnen worden . Dat we nooit meer iets opgedrongen krijgen zonder onze uitdrukkelijke toestemming . Verder moeten we er veel gemakkelijker vanaf kunnen dan nu vaak het geval is vind ik . Ik weet het antwoord al. Gaat niet lukken . Het bedrijfsleven is veel machtiger in hun belangenbehartiging dan de consumenten.

Reputatie 4
Badge +7

Zou fijn zijn als de wet omgedraaid zou kunnen worden . Dat we nooit meer iets opgedrongen krijgen zonder onze uitdrukkelijke toestemming . Verder moeten we er veel gemakkelijker vanaf kunnen dan nu vaak het geval is vind ik . Ik weet het antwoord al. Gaat niet lukken . Het bedrijfsleven is veel machtiger in hun belangenbehartiging dan de consumenten.

Dankjewel voor je opinie. Er zijn natuurlijk heel veel belangen die hierbij samenkomen. Denk ook aan het milieubelang. Consubase moet zijn adressen natuurlijk ergens vandaan krijgen. Ook interessant hoe die handel in data loopt, met ‘toestemming’ van de betrokkenen (hoe dan ?)   

Is er ook een oplossing voor tijdschriften waar je op geabonneerd bent en die hun blad in plastic verpakken waarin ze dan reclamefolders meesturen? Dit is toch ook een vorm van ongewenste huis aan huis post....

Reputatie 4
Badge +7

Is er ook een oplossing voor tijdschriften waar je op geabonneerd bent en die hun blad in plastic verpakken waarin ze dan reclamefolders meesturen? Dit is toch ook een vorm van ongewenste huis aan huis post....

Hoi Karina,  De Reclame Code Commissie heeft hier al eens naar gekeken: https://mediafederatie.nl/meegezonden-reclamedrukwerk-mag-langs-de-neenee-en-janee-sticker/ . De uitkomst was dat het was toegestaan volgens de normen van de RCC. Ik zou wel aan de uitgever laten weten dat de zo meegezonden reclame je niet bevalt. Als meer mensen klagen zal de uitgever er misschien wel mee stoppen.    

Ik krijg af en toe ook post van organisaties waar ik eerder nog nooit contact mee heb gehad, ik vraag me af hoe ze aan mijn naam en adres komen. Ik zou graag zien dat deze organisaties verplicht worden de eerste keer dat ze je aanschrijven erbij moeten zetten hoe ze aan je naam en adres komen.

Op ongevraagde reclamepost staat “Uw adres is eenmalig voor deze campagne aan ons ter beschikking gesteld via Consubase, conform de privacywetgeving (AVG).” Volgens mij mogen ze deze gegevens helemaal niet delen, zonder toestemming van de betrokken persoon. Klopt dat?

Badge +8

Hi @D.L. Maas, zoals er al staat is het conform de AVG. Je kunt je altijd afmelden voor dit soort post, dat kan via deze link.

Reageer