Een lezer vraagt: ‘Ik sta op het punt een elektrische auto te kopen en kom er achter dat je onderweg niet kunt laden zonder een pasje van een bedrijf. Zo heeft de uitgever van dat pasje inzage in je laad- en reisgedrag en die kan dat weer gebruiken om je (advertentie-) profiel te verrijken. Dit vind ik geen wenselijke situatie.’ Wat zou een Consumentenbond of een andere organisatie kunnen betekenen om afrekenen bij de laadpaal met een gewoon (elektronisch) betaalmiddel zoals pinnen of creditcard de voorgeschreven standaard te laten zijn?
Het Privacyloket antwoordt:
De laadpalen bieden geen (fysieke) mogelijkheid een betaalpas of creditcard in te steken. Daarom werken de laadpalen met speciale chipkaarten die jou als gebruiker identificeren.
Ik heb even gekeken naar een handvol aanbieders van dit soort kaarten en geen enkele werkt zonder persoonlijk account.
Het gaat bij het elektrisch laden van de auto onderweg eigenlijk vooral om een financiële transactie (je koopt een bepaalde hoeveel energie in) waarbij de consument geïdentificeerd moet kunnen worden voor het uitvoeren van de transactie (de aanschaf). Dus voor een persoonlijke account valt wel wat te zeggen. Je rekeninginformatie moet immers kloppen.
Een apart anoniem kaartsysteem is niet onmogelijk (denk aan anonieme OV-kaart), maar zou alles wel heel ingewikkeld (en dus duur) maken.
Door de huidige praktijk zijn elektrische rijders dus gedwongen persoonsgegevens af te staan bij het onderweg laden. Des te meer reden om te checken dat je je gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan het uitvoeren van de transactie. Dat moet in de privacyvoorwaarden beschreven staan.
Ik heb geen complete vergelijking van alle aanbieders. Ik heb wel even gekeken naar de privacyvoorwaarden van de ANWB laadpasservice - die de pas van Eneco eMobilty onder eigen label aanbiedt (deze pas is ook bij Eneco zelf verkrijgbaar).
Ik zie in deze voorwaarden staan dat ANWB / Eneco eMobility inderdaad reclame stuurt naar het opgegeven e-mailadres, maar daar kun je je wel voor uitschrijven. Er worden geen persoonsgegevens verkocht aan derde partijen.
In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.