Kan het ook anoniem?

Privacy aan de laadpaal?

• 22 June 2021
  • 14 reacties
  • 485 Bekeken
Privacy aan de laadpaal?
Reputatie 4
Badge +7

Een lezer vraagt: ‘Ik sta op het punt een elektrische auto te kopen en kom er achter dat je onderweg niet kunt laden zonder een pasje van een bedrijf. Zo heeft de uitgever van dat pasje inzage in je laad- en reisgedrag en die kan dat weer gebruiken om je (advertentie-) profiel te verrijken. Dit vind ik geen wenselijke situatie.’ Wat zou een Consumentenbond of een andere organisatie kunnen betekenen om afrekenen bij de laadpaal met een gewoon (elektronisch) betaalmiddel zoals pinnen of creditcard de voorgeschreven standaard te laten zijn? 

Het Privacyloket antwoordt:

De laadpalen bieden geen (fysieke) mogelijkheid een betaalpas of creditcard in te steken. Daarom werken de laadpalen met speciale chipkaarten die jou als gebruiker identificeren.  
Ik heb even gekeken naar een handvol aanbieders van dit soort kaarten en geen enkele werkt zonder persoonlijk account. 

Het gaat bij het elektrisch laden van de auto onderweg eigenlijk vooral om een financiële transactie (je koopt een bepaalde hoeveel energie in)  waarbij de consument geïdentificeerd moet kunnen worden voor het uitvoeren van de transactie (de aanschaf). Dus voor een persoonlijke account valt wel wat te zeggen. Je rekeninginformatie moet immers kloppen. 

Een apart anoniem kaartsysteem is niet onmogelijk (denk aan anonieme OV-kaart), maar zou alles wel heel ingewikkeld (en dus duur) maken.

Door de huidige praktijk zijn elektrische rijders dus gedwongen persoonsgegevens af te staan bij het onderweg laden. Des te meer reden om te checken dat je je gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan het uitvoeren van de transactie. Dat moet in de privacyvoorwaarden beschreven staan. 

Ik heb geen complete vergelijking van alle aanbieders. Ik heb wel even gekeken naar de privacyvoorwaarden van de ANWB laadpasservice - die de pas van Eneco eMobilty onder eigen label aanbiedt (deze pas is ook bij Eneco zelf verkrijgbaar). 

Ik zie in deze voorwaarden staan dat ANWB / Eneco eMobility inderdaad reclame stuurt naar het opgegeven e-mailadres, maar daar kun je je wel voor uitschrijven. Er worden geen persoonsgegevens verkocht aan derde partijen. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

14 reacties

Ik zag een tijd geleden iemand op tv, die had meerdere pasjes.
Er bleek een enorm prijsverschil welk pasje op welke plek gebruikt wordt.
We worden gewoon belazerd door de energie schurken.
En dan moet je ook nog met je privacy extra betalen.

Het is natuurlijk complete BS dat het niet privacyvriendelijk zou kunnen. Helaas wordt er anno 2021 helemaal niks meer ontwikkeld dat echt privacyvriendelijk is. Dat zou de CB ook moeten zien en als een van de grootste problemen voor consumenten erkennen.

Als het andersom was, dus als electrische auto’s vervangen zouden gaan worden door pas ontwikkelde benzine-auto’s, dan was het zeker net zo. Je gaat mensen toch niet anoniem 50 liter sterk brandbare en giftige chemische vloeistof verkopen? No Way!

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij moet elk NL bedrijf zich gewoon houden aan de AVG regels en dat betekent dat privacy gevoelige gegevens verwerkt mogen worden mits ze een doelbinding hebben. En dat is in dit geval vwb laden duidelijk, maar het doorverkopen van gegevens is niet toegestaan tenzij je daarvoor toestemming hebt gegeven.

We kunnen hier allerlei ik denk/ik vind/volgens mij/het stond op feestboek uitspraken doen, maar de wetgeving is hier gewoon van toepassing. En wellicht is dat iets waar de CB onderzoek naar zou kunnen doen?

volgens mij moet elk NL bedrijf zich gewoon houden aan de AVG regels en dat betekent dat privacy gevoelige gegevens verwerkt mogen worden mits ze een doelbinding hebben.

Voor mij is de vraag waarom consumenten gedwongen mogen worden gegevens überhaupt af te staan.
Voorkomen van datalekken en hacks is immers beter dan genezen.
De grootste vraag voor mij is inmiddels welk incident er voor nodig is om organisaties de ogen te openen, want dát data lekken en gehackt worden is niet de vraag; de vraag is alleen wanneer en hoe veel. De wet is daarbij irrelevant. Criminelen houden zich daar immers per definitie niet aan.

volgens mij moet elk NL bedrijf zich gewoon houden aan de AVG regels en dat betekent dat privacy gevoelige gegevens verwerkt mogen worden mits ze een doelbinding hebben.

Voor mij is de vraag waarom consumenten gedwongen mogen worden gegevens überhaupt af te staan.
Voorkomen van datalekken en hacks is immers beter dan genezen.
De grootste vraag voor mij is inmiddels welk incident er voor nodig is om organisaties de ogen te openen, want dát data lekken en gehackt worden is niet de vraag; de vraag is alleen wanneer en hoe veel. De wet is daarbij irrelevant. Criminelen houden zich daar immers per definitie niet aan.

Tegen het argument "dat interesseert mij allemaal niet, ik ben het er gewoon niet mee eens" valt weinig in te brengen anders dan dat bedrijven binnen de wet moeten opereren en wie andere wetten wil zich op de politiek moet richten.

.

.

wie andere wetten wil zich op de politiek moet richten.

Juist. Dat is precies wat de Consumentenbond volgens mij zou moeten doen.

P.s. waarom kan ik die quotes niet helemaal verwijderen?

wie andere wetten wil zich op de politiek moet richten.

Juist. Dat is precies wat de Consumentenbond volgens mij zou moeten doen.

Zo zijn er ook mensen die vinden dat de Consumentbond zich in zou moeten zetten voor vegetarisme of het verbieden van slechte voeding of voor het terugdringen van gevaarlijke 5G straling en dat vind ik ook geen taak voor de Bond. In dit specifieke geval doet het bedrijf echt niets raars en is er geen enkele reden om aan te nemen dat de gegevens in handen van criminelen zullen vallen.

Voor het verwijderen van zo'n sub-quote moet je “het blauwe kader” van dat niveau selecteren en dan deleten maar het werkt alleen op een pc en niet op een tablet.

Omdat je nog niet weet hoe je met de kronkel van deze website om moet gaan.
Je moet de tekst wissen met backspace, als je ver genoeg terug gaat verdwijnen de quotes.

Je moet je wel houden aan de regels omtrent AVG, dus lekker laten gaan. 

Zoveel regels in Nederland, hebben mensen niets beter te doen?

Een apart anoniem kaartsysteem is niet onmogelijk (denk aan anonieme OV-kaart), maar zou alles wel heel ingewikkeld (en dus duur) maken.

Hoezo? Je hebt toch gewoon standaard pin en credit card betalingen zoals die bij de benzinepomp worden gebruikt buiten kantooruren? Dat werkt toch al? Daarbij weet de ‘electra provider’ uiteindelijk niks méér dan dat je betaald hebt.

Ieder bedrijf dient de regels (AVG) te respecteren. We hebben er in Nederland een handje van om alles meer in regels te willen vatten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de eindeloze rijen aan verkeersborden langs de weg: wordt de verkeersveiligheid bij ieder extra bord écht nog steeds beter, of zijn we inmiddels op een punt aanbeland dat ieder nieuw bord meer afleiding en gevaar oplevert? :nerd::red_car:

@Freekdevrij Ik vind dat een rare redenering: Moeten me voor nieuwe situaties maar géén wetten en regels maken, omdat ze, op het moment dat de eerste wetten die over verkeer gingen noch onbekend waren? 50 jaar geleden betaalde men nog met een acceptgiro, nu kan je bankrekening worden leeggeroofd door phishing. 2 jaar geleden had nog niemand van corona gehoord, moeten we dan nieuwe wetten en maatregelen maar achterwege laten?

@FreekdevrijIk vind dat een rare redenering: Moeten me voor nieuwe situaties maar géén wetten en regels maken, omdat ze, op het moment dat de eerste wetten die over verkeer gingen noch onbekend waren? 50 jaar geleden betaalde men nog met een acceptgiro, nu kan je bankrekening worden leeggeroofd door phishing. 2 jaar geleden had nog niemand van corona gehoord, moeten we dan nieuwe wetten en maatregelen maar achterwege laten?

We moeten zeker nieuwe wetten blijven maken, maar tegelijkertijd moeten we ook oppassen dat we niet langzamerhand in een moeras van regelgeving verdrinken. Het was niet mijn bedoeling om voor het ‘afschaffen’ van nieuwe wetten te betogen..:relaxed:

Badge

“Ik zie in deze voorwaarden staan dat ANWB / Eneco eMobility inderdaad reclame stuurt naar het opgegeven e-mailadres, maar daar kun je je wel voor uitschrijven”

Wat mij opvalt is dat we het gewoon zijn gaan vinden dat er overal moet worden uitgeschreven.

Je moet je overal afmelden en niet aanmelden voor alles. Bij elke site die je tegenwoordig opent moet je afmelden voor reclame (en bij sommige sites kan dat niet eens) en weet ik veel wat nog meer. Zo was er postfilter, bel-me-niet-register, AD-blockers enz enz om maar van die vervelende reclame verschoont te blijven. De reclamewereld heeft het hier alweer gewonnen.

Reageer