Consumentenbond.nl

QR-scanner met respect voor privacy

• 30 december 2020
  • 8 reacties
  • 440 Bekeken

Ik heb een QR scanner nodig. Wanneer ik die van Google play wil downloaden moet ik al mijn gegevens beschikbaar stellen aan Google. Dit wil ik niet. Hoe los ik dit op. Zijn er alternatieven?

8 reacties

U wilt de play store helemaal niet gebruiken? Dat lijkt mij gezien uw vragen geen reële optie.

Ik begrijp even niet wat het probleem is?
Als je Android hebt, heb je een Google telefoon.
Je moet echt heel veel moeite doen om dat zonder hun te doen.
Alleen de Playstore negeren is zinloos.

Ik gebruik “QR Code Reader PRO” en ook wel de camera app die standaard in Android 10 zit.
Voor verbinden met WiFi gebruik ik vaak de “FRITZ!App WLAN"

Wat de Playstore betreft, sommige software van ik ook uit de store van producent van de telefoon halen.
Ik heb daar o.a. het email programma weggehaald, omdat dat voor mij het beste werkt.
In de Playstore stond een oude versie, die niet werkt op mijn toestel.

@Wortelstamper 

Ik denk dat je wel beter weet: Je zou (ik neem niet aan dat dat bij OP zo is, maar goed) je zou Lineage OS of /e/ kunnen hebben.

En F-Droid heeft een QR scanner https://f-droid.org/en/packages/com.secuso.privacyFriendlyCodeScanner/

@Ronaldvr Zou kunnen maar is gezien de gestelde vragen onzin. Dus wat is jouw advies aan TS?

Even een toelichting op wat @Ronaldvr vertelde.
Dat bedoelde ik met, veel moeite doen.
Een heel nieuw besturingssysteem op je telefoon zetten.

Mijn advies:
Als je niet direct denkt, simpel doe ik even.
Niet zelf aan beginnen.

Mijn advies:
Als je niet direct denkt, simpel doe ik even.
Niet zelf aan beginnen.

Kan, overigens verkoopt /e/ kant en klare telefoons (Fairphone 3, en Samsung S9 en S20) dus je hoeft het niet zélf te doen. De vraag is natuurlijk ook wat vindt iemand belangrijker? Als je niet je hele hebben en houden aan Google wil toevertrouwen is en niet veel andere keus (Of Apple, wellicht minder erg maar daar betaal je steeds Apple belasting over.

Reputatie 7
Badge +7

Heb je iets aan de gegeven antwoorden @I.H.M. van Laere?

Samenvattend 

• Een andere scanner vraagt een ander besturingssysteem?
  • Koop een andere telefoon?
  • Koop een apple?

Reageer