Scannen identiteit aflevering bankpas

• 19 mei 2021
  • 13 reacties
  • 465 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Op voorhand, ik geef toe: het zal heus wel zo zijn dat mijn vrouw en ik niet meer van deze tijd zijn…., maar iets dat wij nog niet eerder hebben meegemaakt: gisteren werd aangebeld, de postbezorger had een voorbedrukte envelop met naar alle waarschijnlijk een bankpasje erin. Dat zou heel goed kunnen kloppen omdat we een bankrekening hadden aangevraagd en het wachten was op het pasje. Aan de onderkant van de envelop was een soort ‘barcode’ met de naam van de bank erin verwerkt.
Op de envelop stond gedrukt dat de ontvanger zich diende te indentificeren. Overigens, de bankpasjes die wij normaliter ontvingen kwamen in een gewone, neutrale, envelop. Oók van deze bank. Niks identificeren dus.

Maar goed, rijbewijs opgehaald en de man wilde de achterkant scannen, daar waar het BSN nummer stond. Geen idee wat er ging gebeuren, dat wilden wij niet, dus grepen het rijbewijs terug. Mogelijk dat wél iets gescanned is, het ging heel snel, het licht ging, voor een fractie van een seconde, over het rijbewijs. We weten het niet.  De bankpas ging dus retour.

Een beetje ‘ontdaan’ door de toestanden die ontstonden zochten wij op Internet naar zaken rondom identificeren, identiteitsbewijs, scannen, etc.

Over het scannen van identiteitsbewijs zijn de nodige (oudere) berichten te vinden, waarbij het met name gaat/ging over het scannen bij het afhalen van bijvoorbeeld een pakketje. Kennelijk wordt de barcode, c.q. de QR code gescand en niet het BSN nummer. Maar goed, wij zijn veelal thuis, dus hadden hebben dat nog nooit aan hand gehad, dan wel moesten we voor ontvangst tekenen. Vanwege het BSN zijn wij altijd zeer behoedzaam. 

Ik weet wie er allemaal, wettelijk gezien, recht hebben op het BSN nummer. Staat op de site van de overheid.

Zoals gezegd, dit hadden wij niet eerder meegemaakt.

13 reacties

Aan de ene kant snap ik de angst maar enerzijds verlangt men terecht dat u zich identificeert en zo heeft de bezorging bij discussie weer bewijs nodig dat zij u inderdaad hebben gezien. Dat scannen is natuurlijk een alternatief voor papier en een handtekening waar in deze tijd niemand op zit te wachten,

Ik heb even de QR-code achterop mijn eigen rijbewijs gescand en daar staat mijn BSN sowieso niet in.

Waarom staat het BSN eigelijk op je rijbewijs als toch niemand het mag zien?

Reputatie 7
Badge +6

Als dat niet gebeurd is , zou de bank er verstandig aan doen om tevoren de klanten in te lichten , wat de procedure is in dit soort gevallen . Dan hoeven ze niet bang te zijn dat ze ergens in trappen en hoeven ze de postbode niet weg te sturen als ze het niet vertrouwen . Met als gevolg geen pas en weer opnieuw moeten aanvragen . Ik vind het wel verstandig om bij twijfel nee te zeggen …...

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb even de QR-code achterop mijn eigen rijbewijs gescand en daar staat mijn BSN sowieso niet in.

Volgens de rijksoverheid wél: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-mijn-burgerservicenummer-bsn-op-mijn-rijbewijs

Volgens de rijksoverheid wél: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-mijn-burgerservicenummer-bsn-op-mijn-rijbewijs

Hij staat wel achterop maar niet in de QR-code die ze aflezen met de scanner.

Reputatie 7
Badge +4

ik zou de bank even bellen en vragen hoe het zit

Zowel rijbewijs als id-kaart hebben een contactloze chip.
Met behulp van de code op de achterkant is die uit te lezen.
Alle gegevens, ook handtekening en pasfoto.
Dit is speciaal voor dit soort gevallen gemaakt.
Vanaf model 2018 is het rijbewijs ook geschikt om extra veilig met DigiD in te loggen.
Er is ook een RDW app voor je telefoon, om dit uitlezen zelf te doen.
Deze procedure zul je steeds vaker zien, in heel Europa.

Reputatie 5
Badge +5

Zoals gezegd, ik weet welke instanties ‘recht’ hebben op je BSN nummer. Een postbezorger zeker niet.

Maar wát er, op dát moment, gescand werd was mij niet duidelijk.
Achteraf, na het lezen van berichten over het scannen van je rijbewijs bij het ophalen van een pakketje, heb ik ook de QR code gescand en daar kwam het rijbewijsnummer naar voren. Hoogstwaarschijnlijk kán de scanner van de postbezorger niet eens het BSN nummer scannen. Overigens, de bank vond het ook merkwaardig. Binnenkort zullen we het pasje persoonlijk afhalen bij de bank en nog eens vragen hoe het precies zit/zat.
Op Internet kon ik niets vinden v.w.b. het scannen van je rijbewijs bij de bezorging van een bankpasje.
Jullie hebben het in ieder geval ook niet meegemaakt.
Toch maar eens van die RFID covers voor je rijbewijs bestellen...:relaxed:

Het is een tijden geleden uitgebreid in de media geweest.
Dat nieuwe pasjes via ‘speciale’ koeriers komen, met dit type controle.

Ze kunnen zonder de code op de pas de chip niet lezen.
Zelf heb ik een speciaal pasje dat het uitlezen verstoord in de knip zitten.
Dat heet een rfid protector of een anti skimmer.

Reputatie 5
Badge +5

Overigens, ik heb zo'n ID cover gekocht (ANWB). Het valt enigszins tegen. Aan de voorkant is de plaatsnaam gedeeltelijk afgedekt en de achterkant is dicht. Dus moet je 'm er alsnog uithalen wanneer de QR code gescand moet worden. Of je moet zelf aan de slag en een uitsparing maken om de QR code zichtbaar te maken. Dit ter info slechts.

Niet alle ID kaarten zijn hetzelfde.
Volgens mij, staat de plaatsnaam al heel lang op de achterzijde.
Hier de laatste wijzigingen.

Reputatie 5
Badge +5

In mijn geval ging het om het scannen van het rijbewijs. Op mijn rijbewijs, uit 2017, staat de naam van de gemeente op regel 4c aan de voorkant, naast de foto. 

Iets anders: wanneer het rijbewijs in de ID cover zit, krijg je 'm er heel moeilijk uit. Op zich te begrijpen, maar het moet nog wel kunnen. Het lukte mijn vrouw, na minutenlang proberen in ieder geval niet. Je zult haast hebben …  Ik heb het ook geprobeerd en inderdaad, het gaat moeizaam, of beter gezegd, ik kreeg het ook niet direct voor elkaar. De ‘truc’ die wel lukte is: leg 'm plat op tafel, leg de hand er plat op en met een natte vinger sleep/trek je het rijbewijs uit de cover. Na ja . . .

Reputatie 1
Badge +1

Ik begrijp heel goed, dat je onzeker wordt van al dat scannen. Je hoort dan ook zoveel over criminaliteit en misleiding in de automatisering. Dat komt ook doordat de overheid geen echte kennis heeft van automatisering en de steeds sneller ontwikkeling van Barcodes/QRcodes. Ze passen dat aan alle kanten toe, zoals het rijbewijs, maar de voorlichting daarover wordt niet gegeven of is zo onduidelijk dat een gewone burger niet meer kan begrijpen waar het over gaat. Voordat het BSN nummer werd ingevoerd waren wij nog personen. Tegenwoordig ben je een BSN nummer en zijn we andriode personen geworden. We worden geleefd door onze smartphones waar we alles op hebben staan . De millennium generatie kan niet meer voor zichzelf denken en gaan alleen maar op pad met goolge maps. Maar als de smartphone wegvalt zin ze gelijk verdwaald.

Reageer