Slimme apparaten en je privacy

Reputatie 7
Badge +7
Hoera! Vandaag, 15 maart is het Wereld Consumentenrechten Dag. Het internationale thema van dit jaar is “Trusted Smart Products”. Leuk en slim al die apparaten die met het internet verbonden zijn, maar je moet ze wel kunnen vertrouwen. De Consumentenbond vindt dat slimme producten en diensten veilig, eerlijk en gemakkelijk in het gebruik moeten zijn én blijven.
Eén van onze collega’s bouwde haar huis vol met slimme dingen en probeerde het een maandje uit. Lees haar bevindingen in het gratis artikel.

Welke slimme apparaten heb jij in je huis? Of moet je er juist niet aan denken?

126 reacties

Het enige slimme apparaat in mijn huis, ben ik zelf!
Reputatie 7
Badge +7
Handig voor je partner, @Léonz! Stofzuig jij ook het hele huis? 😉
Reputatie 7
Badge +6
Wij hebben weinig slimme apparaten in huis . Voorlopig geen enkele behoefte om dat te vermeerderen . Al die dingen kosten geld en moeite om het werkend te krijgen , kunnen privacy lekken en gaan vroeg of laat kuren vertonen. Steeds minder uit de luie stoel hoeven komen is alleen een voordeel voor wie een heel druk ( en beweeglijk ) leven heeft . Anders is ook dat juist een nadeel. Wel blijkt uit alles , dat de techniek niet stilstaat en het aangebodene ook steeds aantrekkelijker wordt qua prijs . Het zal daarom in de toekomst wel doodnormaal worden denk ik.
Handig voor je partner, @Léonz! Stofzuig jij ook het hele huis? 😉
Mijn partner woont (nog) op LAT-afstand, dus van stofzuigen is geen sprake.
Het zal daarom in de toekomst wel doodnormaal worden denk ik.
Dit moeten wij tot elke prijs voorkomen.

We laten ons toch niet ringeloren?
Reputatie 7
Badge +7
Mijn partner woont (nog) op LAT-afstand, dus van stofzuigen is geen sprake.
Dan zal het wel een stoffige bedoeling zijn bij jou thuis. Begrijpelijk dat jullie de LAT-afstand vooralsnog even aanhouden. 😉
Reputatie 7
Badge +7
En producten zoals een smartphone, smarttv, modemrouter, printer met wifi of een tandenborstel met app... Dat zijn producten die wat vaker voorkomen dan bijvoorbeeld een Google Home, maar wel ook allemaal smart zijn. Hoe staan jullie daar tegenover?
Reputatie 4
Badge +4
Geen IoT (smart apparaten) in mijn huis, anders dan een telefoon (geroot en volledig afgeschermd met Xprivacy) en pc's, die uitgebreide firewall-rules hebben.
Ik moet binnenkort aan een nieuwe TV, die komt niet aan het internet te hangen.
Als er al iets aan het huisnetwerk komt te hangen, ga ik eerst kijken (met Wireshark) wat voor data het apparaat allemaal verstuurd.
Gelukkig heb ik de kennis in huis om het te doen. Ook heb ik een eigen router in huis, waar ik in kan blokkeren wat ik wil.
Zoals ook al in bovenstaand artikel, door Mattijs van Ommeren wordt geconcludeerd, is het onveilig en zijn de apparaten nogal hongerig naar data. Niet alleen Facebook heeft die honger.
Zolang ik het kan tegen gaan, zal ik het blijven blokkeren (althans hen zo moeilijk mogelijk maken). Dat is mijn spel naar hun toe 😙

En ik kan nog prima zelf een (licht)schakelaar omhalen en de gordijnen open en dicht doen.
Reputatie 7
Badge +4
even wat tegengeluid:

• thermostaat gaat volledig automatisch, nooit naar om kijken
  • verlichting gaat buiten, tuin, binnen, zolder, schuur automatisch aan na beweging.
  • twee maal een Alexa in huis.
  • automatische afwezigheid systeem.
  • automatisch brandmelders
  • alle meldingen komen in een app
  • licht aan/uit op basis van beweging en buitenlichtsterkte
  • slimme meter wordt elke 10 sec uitgelezen, energieverbruik wordt als gemiddeld verbruik per dag bijgehouden incl netstroom en zonnepanelen
  • nieuwste project: bbq temp op ingestelde waarde houden door temp te meten en luchttoevoer te regelen.
Het probleem met al die op internet aangesloten apparaten vind ik, dat je zelf nooit echt eigenaar bent maar er altijd van buitenaf aan geprutst kan worden. Zo kon mijn printer ooit, als de zwarte inkt op was, nog zwart printen met behulp van de aanwezige kleurinkt, maar na een update van de software moeten nu alle cartridges goed gevuld zijn om er een printje uit te krijgen. Zo'n onsympathiek voorbeeld biedt voldoende herinnering om het gebruik van dit soort apparatuur echt tot een minimum te beperken.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb het artikel gelezen. De stofzuiger verdwijnt in de tuin als de tuindeur openstaat helaas. En de kinderen laten Google Home No thank you zeggen als je roept Dinner is ready. Voor de kinderen is dat apparaat wel aardig. Maar dat er zoveel data naar zoveel servers gaat heb ik veel moeite mee.

Ik heb een hp laserjet op wifi maar dat werkt bij mij nagenoeg niet. De printer staat meestal uit omdat er steeds minder geprint wordt en dan werkt printen met je smartphone ook niet. De printer staat boven en dan werkt hij via de wifi versterker. Gaat prima totdat er een wifi reset gedaan wordt. Dan zijn ze elkaar kwijt en moet je de setup opnieuw draaien helemaal vanaf nul. Echt niet handig.

Er is zo'n jachtcamera op wifi met geheugenkaart die je buiten kan ophangen gericht op je oprit of zo. Als je er dan niet bent kan je zien wie er allemaal aan de deur komt. Die vind ik wel handig dat je dan vanuit je vakantieadres de beelden kan zien.
Reputatie 4
Badge +3
Bedenk dat die echo putten (Alexa,Google Home, Google Nest) allemaal een open microfoon in het huis plaatsen. De apparaten zelf kunnen GEEN SPRAAK vertalen, dat wordt allemaal naar de Google / Amazon server farm gestuurd. (Dat is ook Bij Apple - Siri, Samsung - Bixby etc.).

De Meeste zgn. Slimme apparaten zijn niet zo slim. Ze hebben een aantal taken aan boord, maar voor veel zaken waar "kennis" bij nodig is wordt er naar de baas ( de leverancier ) gebeld.
Als de leverancier er geen zin meer in heeft, of een nieuw product wil slijten is een server off-line halen voldoende om de apparaten "vrijwel" waardeloos te maken. (Dat kan ook met software updates, zoals apple al eens gedaan heeft om de "accuduur" te verbeteren, door het toestel veel langzamer te maken.)
Als een apparaat van af je telefoon te bedienen is waarbij je nooit je eigen IP adres van je modem hebt hoeven invoeren dan is een externe server de baas over je spullen. Je telefoon bedient de server, je server bedient je huis.
(net zoals Teamviewer gebruikt kan worden om via de TeamViewer server een PC op afstand te bedienen, dat kan die Teamviewer server natuurlijk ook op eigen houtje als het "moet"...).

Ik wil best IoT invoeren, maar dan bouw ik 't zelf wel. Daar hou ik bij nieuwe aanschaf al rekening mee.
Smart TV (die binnen enkele jaren dankzij "bitrot" toch niet smart meer is) zal niet aan het internet komen, een Raspberry PI met LebreElec+Kodi kan dat ook uitstekend on MIJN controle doen.

Ik heb daarom ook m'n bedenkingen tegen Zonnepanelen die feitelijk nog opafstand bediendworden door de fabrieken. (Tenzij de installatie zonder Internet kan werken). Bij 3 recente offerte opgaves bleek dat internet connectie een vereiste was voor de apparatuur om te kunnen werken...???
Er worden bij nieuwbouw huizen ook wel management systemen ingebouwd, dat betekent dat de aannemer vervolgens ook dat huis zal kunnen bedienen op afstand.
A la connected car's... waarbijd e fabrikant alle info over de auto, en wat ermee gedaan wordt aangeleverd krijgt. Feitelijk zou de fabrikant je auto eigenaar moeten betalen voor dat inkijkje in het leven van die klant.

Dus het wordt inderdaad behoorlijk opgedrongen.
Reputatie 7
Badge +4
uiteindelijk gaat dit om vertrouwen en risico, zoals alles in het leven 😉 wat is het risico dat iemand anders mijn verwarming bedient? Of zelf weet of ik thuis ben of niet? Ik vertrouw op mijn sloten.

verder weet google net zoveel van je als ie een keer een cookie mag plaatsen op je pc als de slimme server achter de thermostaat. Dus die privacy zijn we, tot op zekere hoogte, al lang kwijt.

We hebben moeite met slimme apparaten, nieuw is nl altijd 'eng', zie de analogie met de eerste tv, de eerste auto, de eerste trein enz enz, we vonden het allemaal eng en gevaarlijk en nu weten we niet beter. Normaal gedrag dus, dat is het goede nieuws ;-)

Met mobiel bankieren zijn we deze drempel al een beetje over, want zeg nou zelf, iemand anders die over je geld kan beschikken, is dat niet super-eng? En dat vinden we al heel gewoon tegenwoordig.

Dan vertrouwen. Natuurlijk nooit hebben en houwen in de hand van een volledig onbekend en vaag bedrijf leggen. Altijd de afweging maken wat er met het bedrijf gebeurd als ze misbruik maken van de situatie en er met je gegevens vandoor gaan. Juist, ze overleven niet. En die vage websites interesseren dat niet, dat is juist hun doel: snel en kort opereren.

Kijk naar facebook, die hebben een beetje misbruik gemaakt en liggen nu zwaar onder vuur, dat is de angst van dat soort bedrijven.

Slimme apparaten geen probleem, maar wel van bekende bedrijven die wat te verliezen hebben als ze over de streep gaan.

Mee eens, Alexa? 😉
Reputatie 7
Badge +6
En zien we bij FB , Google en anderen veel verbeteren ? Welnee . Als het te gortig is geworden en opgevallen is , doen ze een heel klein beetje . Dat misbruik maken van onze gegevens is veel te lucratief , zolang er geen zware boetes opgelegd worden. Zoals het nu al jaren gaat is het dweilen met de kraan open.
Reputatie 7
Badge +4
je hebt een keus om FB, Google en anderen te gebruiken. als het je te gortig wordt zou ik ze niet meer gebruiken als ik jou was. iedereen blij.....
Reputatie 7
Badge +6
Voorbeeld van vandaag : Ik zocht via Google info over een hotel . Een uur later zag ik exact dezelfde info als advertentie in een krant die ik online las. Dat stoort me . Dat voelt als irritant spionagegedrag . Toch weegt het wat mij betreft niet op tegen het gemak van snel iets opzoeken dus laat ik het maar zo. Toch de nadelen wetende ga ik er terughoudend mee om. Elk voordeel heeft z'n nadeel , nietwaar?
Reputatie 7
Badge +4
ik denk dat dat de kern is, je wilt gratis gebruik maken van een goede zoekmachine en de keerzijde is dat je reclamefolders op je scherm krijgt. voor niks gaat de zon op, en google wil ook graag wat verdienen.
Reputatie 7
Badge +6
Yep . In de huidige situatie is het een afweging die iedereen zelf maar moet maken. Wat me vooral stoort is dat er in de politiek beloften zijn gedaan die niet waargemaakt zijn . Telkens als de protesten aanzwellen doet men een klein beetje tot de rust is weergekeerd . Dat veranderde cookie -beleid was ook na grote druk van consumenten, maar hebben ze zodanig veranderd dat we er totaal niets mee opschoten. Daar probeert men nu opnieuw wat aan te doen na steeds meer protesten . En zo modderen we maar door.......
Reputatie 1
Badge
En producten zoals een smartphone, smarttv, modemrouter, printer met wifi of een tandenborstel met app... Dat zijn producten die wat vaker voorkomen dan bijvoorbeeld een Google Home, maar wel ook allemaal smart zijn. Hoe staan jullie daar tegenover?
De apparaten die je noemt vind ik niet echt 'slim'. Een 'smart' tv is net zo slim als een oude buizen televisie en die laatste bleef langer doen wat hij moest dat een moderne tv.
En of een printer nou een kabeltje heeft of niet... Hij maakt afdrukken wanneer je een print opdracht geeft en dat deedt een matrix-printer ook al. (Al kon die laatste geen foto's afdrukken...)
Moet ik verder gaan!?
Smart is een verkeerd gebruikt word. Het vertaald als Slim. Dat suggereerd dat het ding enigzins 'na kan denken' en zelf beslissingen kan nemen.
Een betere robot-stofzuigers kunnen dit bijvoorbeeld wel maar die worden niet een Smart-stofzuiger genoemd terwijl ze veel slimmer zijn dan de meest apparaten met 'smart' in hun naam of omschrijving.
De ICT industrie vervuilt wereldwijd momenteel al meer dan alle vliegverkeer en dat wordt alleen maar erger. De mensen zouden zich meer moeten realiseren dat ze het klimaat alleen maar meer onder druk zetten als ze met deze gekte doorgaan.
We hebben hier bovendien te maken met de wet van de afnemende meeropbrengsten: men moet steeds risicovoller te werk gaan om nog maar een fractie van nut te realiseren.
Reputatie 1
Badge
Voorbeeld van vandaag : Ik zocht via Google info over een hotel . Een uur later zag ik exact dezelfde info als advertentie in een krant die ik online las. Dat stoort me . Dat voelt als irritant spionagegedrag . Toch weegt het wat mij betreft niet op tegen het gemak van snel iets opzoeken dus laat ik het maar zo. Toch de nadelen wetende ga ik er terughoudend mee om. Elk voordeel heeft z'n nadeel , nietwaar?
Waarom denken mensen dit...
https://youtu.be/uRGJXjQz6TA
Reputatie 1
Badge
ik denk dat dat de kern is, je wilt gratis gebruik maken van een goede zoekmachine en de keerzijde is dat je reclamefolders op je scherm krijgt. voor niks gaat de zon op, en google wil ook graag wat verdienen.
Zelfs het besturingssysteem android is gratis!
Reputatie 7
Badge +4
.

Zelfs het besturingssysteem android is gratis!

alleen betaal je hiervoor met je privacy....
Reputatie 7
Ik heb twee smart tv's waarvan ik de meeste functies niet of nauwelijks gebruik. Verder pc, laptop, ipad, 2 smartphones (de mijne is met niets gesynchroniseerd en wordt alleen gebruikt om te bellen en SMS en). Google gebruik ik ook niet meer, ook geen sociale media. Misschien ooit als ik de deur niet meer uitkan maar nu heb ik geen behoefte aan een slim huis, internetwinkelen, films opnemen die ik toch niet terugkijk of mijn hele doen en laten laten afhangen van mijn smartphone of van de computer. De komende generaties kunnen later niets meer zonder al die apparaten, zelfs niet meer schrijven.
Reputatie 4
Badge +4
Ik gebruik smart stopcontacten, Hue verlichting, thermostaat en alarm. Het meeste hangt aan een zigbee bridge, maar sommige zaken gaan via de wifi en dan direct of via IFTTT naar een domoticz controller. En alles hangt aan Google Home. Verlichting gaat slim en met enige bewuste willekeur aan en uit, afhankelijk van lichtsterkte en zonsop/ondergang, waardoor het van buiten niet te zien is of wij thuis zijn (wel zo veilig, als je op vakantie bent). Thermostaat werkt met aanwezigheidssensors en geofencing, wat erg comfortabel is. Her en der staan Google Home Assistants, om stemcommando's te kunnen geven, wat echt enorm fijn werkt.

Privacy? Ja, dat is een gevoelig punt, want veel gaat via externe servers. Maar beste mensen, leef niet in de illusie dat Google niks van je weet als je hun producten (bijna) niet gebruikt: bijna alle websites, shops e.d. gebruiken Google (en andere) advertentie- en indexeringsdiensten, dus je data komt toch wel ergens op een grote hoop terecht, rechtsom of linksom.

Ik ben zelf ICT-er, meer dan 20 jaar ervaring, en heb de opkomst van internet dus privé en professioneel meegemaakt. Persoonlijk maak ik me niet zo druk om de commerciële intenties die bedrijven hebben met mijn data; advertenties kan ik tenslotte blocken of negeren. Ik maak me veel meer zorgen om de wijze waarop onze en buitenlandse overheden met onze data omgaan, en de wijze waarop data gedeeld wordt. Nummerplaatherkenning zodat de Belastingdienst misbruik van leaseauto's kan opsporen, of illegaal rijdende auto's. Gezichtsherkenning op iedere straathoek, zogenaamd om terroristen en criminelen op te sporen. Hoe lang wordt die data bewaard? Wat doen ze er mee? Met wie delen ze het? Wie controleert de instanties? Wat gebeurt er als data fout geïnterpreteerd word? Dit soort privacy-schending kan potentieel enorme juridische consequenties hebben en het gevaarlijke is, dat de overheden steeds meer macht krijgen over deze data. Ondertussen wordt onze aandacht bewust afgeleid met de GDPR/AVG, om ons simpele consument gerust te stellen dat onze data niet misbruikt wordt in de commercie, maar dat leidt in praktijk alleen maar tot onwerkbare gevolgen voor de consument, zoals de tientallen keren per dag opfloepende cookie-waarschuwing. Tegelijkertijd zijn op Europees niveau de mogelijkheden voor de opsporingsdienst enorm toegenomen. Maar wij maken ons liever druk over Google en consorten...

Reageer