T-mobile gebruikt data voor verkoop

Badge

Ik las in de nieuwsbrief van Ghostery dat T-mobile je app data verkoopt https://gizmodo.com/t-mobile-app-insights-download-history-web-browsing-adv-1849099320

Omdat dit een schending is van mijn privacy, wil ik weg bij deze provider. Kan ik dit gegeven gebruiken om mijn contract met T-mobile nietig te laten verklaren?

Bij een gratis abonnement verwacht ik dat mijn data wordt verkocht, Maar ik mag toch verwachten dat ik veilig ben van deze praktijken met een betaald abonnement.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +5

dat is vooral een amerikaans artikel, wij hebben hier te maken met de nederlandse wetgeving en die hebben ze op deze manier ingevuld: Privacy | T-Mobile 

Als ze stiekem toch privacy info delen nemen ze een enorm risico want de boete daarop is heel hoog.

Je kunt op basis van dat artikel zeer waarschijnlijk niet onder je contract uit en dat lijkt me ook helemaal niet van toepassing.

We moeten ons niet gek laten maken…..

Badge

Fijn dat jij zo veel vertrouwen hebt in het geweten van een miljardenbedrijf.

Ik daarintegen niet. Als er miljarden te verdienen vallen, dan schrikt een miljoenen boete niet echt af hoor. Kijk maar naar Facebook. Mark Z. Lapt alles aan zijn laars. Mensen die denken dat ze beschermd worden door EU wetgeving zijn in mijn ogen erg naïef. 

Reputatie 7
Badge +5

denk je echt dat het hier om miljarden gaat? Lijkt me volslagen onzin…..

En je kunt altijd melding bij de ACM maken, als ze hier ‘brood’ in zien, zullen ze er direct op springen. Dit is dan zeer de moeite waard. 

Reputatie 7
Badge +7

Je moet er eerst toestemming voor geven anders mogen ze het niet.

Ik surf daarom altijd met de ingebouwde VPN van Opera. Je bent dan nog niet onzichtbaar op internet maar je lokatie wordt verlegd naar ergens in de graanvelden van Minnesota of tussen de schapen in Australië. Al mijn Google zoekopdrachten gaan via die VPN. En in de privacyinstellingen van Google heb ik alles uit gezet.

Badge

Dank je Jan

Ik werk altijd met VPN, maar het "probleem" is dat T-mobile jou telefoonnummer beheerd en dan heeft een VPN dus geen zin.

Zij zien, en slaan op, welke apps je gebruikt en hoe vaak. Met deze info maken zij profielen aan en die worden voor veel geld verkocht. Ja, dat gebeurt ook in de EU. De pakkans is klein, de straf relatief laag en de winst is hoog. Dus reken uit je kans.

Reputatie 5
Badge +4

Maar verwacht u werkelijk dat alleen T-Mobile dit zou doen als er miljarden te verdienen zijn. Dat KPN Vodafone en andere providers aan de zijlijn zouden kijken hoe T-Mobile binnen loopt.

Ik denk dat T-Mobile zich naar Europese afspraken gedraagt, ne als de rest.

Reputatie 7
Badge +5

hoe wil je op basis van een telefoonnumer apps in de gaten houden?

Badge

Serieus?

Alles loopt via je simkaart naar T-mobile servers. Wie denk je dat die data beheerd?

Daarnaast, ik stel een juridische vraag en dit zijn de antwoorden die ik krijg.

Reputatie 7
Badge +5

dan zou een vpn toch prima werken om de boel anoniem te houden? want die begint op de telefoon, gaat dan via databundel anoniem naar buiten, en dus onleesbaar voor de tussensttions als tmobile.

juridisch heb je al antwoord gehad, en dan gaan we hier altijd nog even door op zoek naar de achterliggende reden 😉

Dat is volgens de geleerden niet zo.
De VPN van Opera is eigenlijk een Proxy.
Het werkelijke verkeer gaat niet door een veilige tunnel.
En dat 77.111 valt ook heel erg op.
En in 2016 is de browser verkocht aan een Chinees bedrijf.

In je telefoon is de browser, niet het enige wat je gebruikt.
Als ze statistieken gaan verkopen, hoeveel jij Twitter, FB, WhatsApp, TikTok of Signal gebruikt.
Kun je daar met een browser VPN niets aan doen.

Om terug te komen op de vraag.
Je moet eerst bewijzen of T-Mobile dit ook doet in Nederland.
Ik zou in jouw geval een mailtje sturen aan Bits of Freedom met de vraag wat zij hier van weten.
In dit soort gevallen, bereik je als eenling helemaal niets.
Op grond van 1 artikel op het internet, kun je geen contract verbreken.

Reputatie 7
Badge +5

maar de geleerden zullen ook zeggen dat meer vpn’s zijn dan die van opera. 

Reputatie 2
Badge +2

@Dethmer Mijn collega's van juridisch advies kunnen je hier eventueel ook mee helpen. Indien je een lidmaatschap heb van de Consumentenbond, kun je altijd bellen naar de juridische ledenlijn via 070-4454545.  Zij zijn op werkdagen geopend tussen 8.30 -18.00 uur.  Mocht je geen lid zijn dan kan je hierover meer vinden op https://www.consumentenbond.nl/wordlid/lidmaatschap?icmp=navigatie_button_maakkennis

Reageer