Beantwoord

Veel privégegevens zichtbaar vanaf straat op bureau. Wat te doen?

• 11 April 2021
  • 7 reacties
  • 181 Bekeken

Vandaag fietste ik langs de apotheek waar ik eventueel naar wilde overstappen gezien mijn recente verhuizing.

Tot mijn schrik zag ik vanaf de straat/stoep een hoop dingen die ik niet had mogen/moeten zien.

Er lagen op een bureau dat direct zichtbaar is vanaf stoep/straat:

- Correspondentie met UWV (leesbaar)

- Recepten (leesbaar inclusief patiënt/klant gegevens)

- Telefoonnummers en korte andere inhoudelijke notities mbt patiënten/klanten

Ik heb foto's gemaakt zodat ik er iets mee kan doen zodat deze gegevens niet meer zo goed als letterlijk "op straat" liggen.

Uit privacy overwegingen zal ik ze niet aan de post toevoegen (ook niet geblurred of doorstreept. Dan zul je net zien dat ik iets vergeet en lands gegevens nog verder op straat gooi)

Ik wilde graag vragen wat men denkt dat ik hiermee moet doen.

Het volledige kantoor was een, rotzooi (understatement. Mondkapjes overal, post overal en echt hele grote bende)

Zal ik dit melden bij de apotheek zelf of is het verstandig in zo een (in mijn ogen althans) ernstig geval dit op een andere plek te melden.

Eerlijk gezegd heb ik na het zien van de situatie niet veel vertrouwen in het melden bij de apotheek zelf. Maar aan de andere kant wil ik ook niet iemand ernstig benadelen.

Advies en tips wordt zeer gewaardeerd!!

(P.s. ik heb toch maar besloten voorlopig bij mijn "oude" apotheek te blijven ;))

icon

Beste antwoord door AKY 12 April 2021, 08:34

Ik zou met je verhaal en fotoś  naar betreffende apotheek gaan. Vragen naar de apotheker en hem/haar jouw verhaal doen. Als je een negatieve reactie krijgt kun je naar de inspectie gaan. Maar eerst een persoonlijk gesprek vragen.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Ik zou met je verhaal en fotoś  naar betreffende apotheek gaan. Vragen naar de apotheker en hem/haar jouw verhaal doen. Als je een negatieve reactie krijgt kun je naar de inspectie gaan. Maar eerst een persoonlijk gesprek vragen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zou voorzichtig zijn met die foto's want het is koekeloeren wat je gedaan hebt. Als je vanaf de straat dan ook nog foto's hebt gemaakt van patientengegevens die ook nog leesbaar zijn op de foto is het nog meer privacy schending. Prima dat je het wil melden, inderdaad de apotheek zelf lijkt me het beste. Gewoon je getuigenverklaring is voldoende, de foto's zijn niet nodig.

Als de patienten erachter komen en gaan klagen gaan ze je niet geloven dat je het slechts deed om het te kunnen melden.

Reputatie 3
Badge +3

Het lijkt mij inderdaad zaak om eerst bij de apotheek zelf aan te kloppen met uw bevinding. Dat is natuurlijk de meest directe benadering. Dat zou ik zelf doen.

Even afhankelijk van de uitkomst van dat gesprek kunt u dan zelf een oordeel vormen of andere maatregelen nodig zijn. ( inspectie o.i.d)

Wilt u niet persoonlijk langs of liever anoniem blijven kunt u het ook schriftelijk doen met eventueel de bewijzen meegestuurd en dan na een week of wat weer een een kijkje nemen of er al ‘verbeteringen’  zijn opgetreden.

Dat u even afziet om van apotheek te wisselen kan ik me levendig voorstellen:slight_smile:

Reputatie 7
Badge +6

Ja , ik zou ze dat ook onder de neus wrijven en daar geen klant willen worden . @Jan het maken van die foto's mag discutabel zijn , maar is wel bewijs als het ontkend wordt . Helemaal als de inspectie ingelicht wordt en om bewijs vraagt …..

4 out of 4..

Dat lijkt me duidelijk :)

Ik ga er van de week even langs en zal nog even een update geven uiteraard.

Dank voor het klankbord!!

Altijd fijn als mensen mee willen denken.

P.s. wat betreft de foto's:

Dank voor de waarschuwing. Ik wist de foto's uiteraard direct zodra ik langs ben geweest.

(En bewust niet ingezoomd dus denk op foto gegevens niet zichtbaar maar heb er niet maar gekeken omdat ik dat niet wil ;))

Nogmaals dank voor het advies en ik post later deze week een update als ik langs ben geweest!!

Verwacht effect: hij/zij zal de lamellen dichtdoen.

Reputatie 7
Badge +6

Wat die foto's betreft, weet je nog die bekende actrice op leeftijd had modelfoto's op internet staan op haar eigen account en iemand gaf de link aan een bekende website. Het heeft er maar een uurtje op gestaan schijnt, maar van de rechter kreeg ze later €30.000,- vergoeding toegewezen want privé. Dat was een jaar of vijf geleden. Ik hoop dus dat je weet wat je doet, ook het hier vermelden dat je foto's ervan hebt gemaakt.

Reageer