Mag dit wel?

Verkoop voertuiggegevens door RDW

• 22 October 2021
  • 0 reacties
  • 1980 Bekeken
Verkoop voertuiggegevens door RDW
Reputatie 5
Badge +7

P. Nouwen vraagt in ons forum: “Bij de RDW kun je gratis je gegevens opvragen. Volgens mij is een bedrijf dat ook verplicht (toch?). Dat je gratis inzage krijgt in jouw eigen gegevens die zij van je hebben. Nu maakt de RDW onderscheid tussen actuele voertuigen en voertuigen die je in het verleden gehad hebt. Actuele voertuigen zijn gratis. Voertuigen uit het verleden wordt een (kleine) vergoeding voor gevraagd. Maar het zijn mijn gegevens (immers betreft het data die ze aan mij gekoppeld hebben). Dan zou ik die in principe toch ook gratis in moeten kunnen zien?”

Het Privacyloket antwoordt:

Het klopt dat je een overzicht van je persoonsgegevens altijd gratis moet kunnen opvragen als een organisatie die in bewaring heeft. Je moet dan binnen 4 weken een reactie krijgen. Zo staat het in de privacywet (AVG). Dus ook kentekens die jaren geleden door de RDW zijn vastgelegd en op jouw naam hebben gestaan moet je gratis verstrekt krijgen. Kentekens zijn immers persoonsgegevens voor de RDW, meldt de Autoriteit Persoonsgegevens.

Ik heb even op de site van de RDW gekeken en zie daar inderdaad staan dat de RDW €4,65 vraagt voor voertuiggegevens tot 9 jaar geleden. Dit lijkt me niet in lijn met de AVG. Ik leg deze opinie voor aan de RDW.

Na wat heen-en-weer mailen begrijpen we dat het hier een misverstand betreft.

• Wat je voor die €4,65 bij de RDW koopt is een uitgebreide voertuiggeschiedenis. Niet alleen de kentekens krijg je maar ook een uitgebreidere beschrijving van de voertuigen. 
  • Wie alleen de kentekens en andere persoonsgegevens (tot 9 jaar terug) wil ontvangen kan die gratis krijgen via een inzageverzoek bij de RDW, zoals gezegd je recht onder de AVG. 

Ok, helder.

Toch ben ik niet helemaal tevreden. Want de praktijk bij de RDW is nu dat je direct en relatief makkelijk (via inloggen met DigiD) je alle kentekens op jouw naam tot 9 jaar terug krijgt, mits je betaalt. Terwijl als je dit gratis wilt je een oldskool brief moet schrijven waarbij je een ID-kopie moet meesturen. Ik vind dat een te groot verschil in snelheid en gemak. Waarom kan je wettelijke recht op inzage niet makkelijk via de RDW-website worden geregeld, via inloggen met DigiD? De RDW heeft de technologie al werkend.  

Ik leg dit idee voor aan de RDW. De organisatie meldt wel een online-tool voor gratis ‘AVG-inzage’ te overwegen, maar kan nog niet aangegeven of en wanneer deze live komt. 

De woordvoerder benadrukt dat iedereen op dit moment al wel gratis online-inzage krijgt tot een actueel overzicht van de voertuigen op zijn of haar naam. 

Ik vind dat de RDW best een informatiedienst mag optuigen waar het geld voor vraagt. Maar dan moet het duidelijker maken dat het onder je wettelijk recht ook gratis kan voor een deel van die gegevens. En zo'n gratis inzageverzoek moet zo makkelijk als mogelijk zijn.

Update 21 juni 2022:

Inmiddels heeft de RDW zijn inzageprocedure aangepast. Wij vroegen om opheldering bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP is met de RDW in gesprek gegaan. De uitkomst van het gesprek is dat de RDW het gratis opvragen van de kentekengeschiedenis tot 9 jaar terug drastisch heeft vergemakkelijkt.

1. Ga naar de pagina Voertuigen op mijn naam bekijken.
  2. Klik op het tabblad ‘Zo werkt mijn voertuigen tot 9 jaar terug bekijken’. 
  3. Klik op de rode knop ‘Overzicht van voertuigen op naam tot 9 jaar terug aanvragen’
  4. Log in met DigiD
  5. Geef je mailadres op. Je krijgt namelijk een downloadlink naar een pdf van het rapport gemaild.  

Dit is de snelste optie om je kentekenhistorie op te vragen. Wil je álle persoonsgegevens ontvangen die het RDW van je heeft (meer dus dan alleen de kentekenhistorie), dan moet je dat doen via de AVG-inzageverzoek-persoonsgegevens-pagina. De RDW stuurt je dan de gegevens per aangetekende brief - en dat kan enkele weken duren.   

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

0 reacties

Geen reactie

Reageer