iPhone apps

Waar vind ik de nieuwe privacylabels op mijn iPhone?

• 28 maart 2021
  • 0 reacties
  • 245 Bekeken
Waar vind ik de nieuwe privacylabels op mijn iPhone?
Reputatie 4
Badge +7

Iemand vraagt: ‘Mijn iPhone zou me sinds kort meer informatie geven welke gegevens mijn apps gebruiken. Waar kan ik die info vinden?’ 

Het Privacyloket antwoordt:

Je bedoelt de nieuwe ‘privacylabels’ van Apple, een soort privacy bijsluiters bij apps. De labels zijn te vinden op je iPhone en iPad, maar die moet wel naar iOS 14.3 (of hoger) zijn bijgewerkt. Daarna zijn ze pas zichtbaar. Zoek in de App Store een app waarvan je de privacydetails wilt zien. Scroll tot je bij App Privacy bent aangekomen en kies ‘Zie details’.

Apple stelt privacylabels verplicht bij elke app-update vanaf december 2020, dus inmiddels zul je ze bij de meeste populaire apps vinden. 

Je ziet van elke app uitgelegd of het bijvoorbeeld je locatie gebruikt, toegang wil tot je adresboek en voor welk doel zulke gegevens worden gebruikt. Apps van Facebook (waaronder WhatsApp, Facebook, Facebook Messenger) gebruiken relatief veel persoonsgegevens, maar ook apps als browser Chrome van Google is een ‘slokop’. Google en Facebook halen hun inkomsten nu eenmaal uit persoonsgerichte reclame waarvoor veel gegevens nodig zijn. 

Een volgende grote privacy-update in iOS verplicht appmakers aan de gebruiker toestemming te vragen voordat ze de gebruiker mogen volgen (tracken) voor het leveren van persoonsgerichte reclame. Deze update zal ergens dit voorjaar uitgebracht worden. 

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

0 reacties

Geen reactie

Reageer