Waar wil jij de Privacymeter voor inzetten?

• 28 January 2020
  • 41 reacties
  • 2705 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7

Vandaag introduceren we de Privacymeter, een stoplichtsysteem dat aangeeft hoe goed apps en websites met je privacy omspringen. We onderzochten drogisterijsites en eerder ook datingsites. Ze kleuren lang niet allemaal groen!

We willen elke 2 maanden een andere branche doorlichten. Welke categorie onlinediensten (websites of apps) nomineer jij om door ons te laten onderzoeken? Ik lees graag jouw suggesties in een reactie hieronder!

41 reacties

Lastige vraag, ik zou het graag voor alles willen weten. Te beginnen met de diensten die de meeste gevoelige data van je hebben, zoals E-mail-, navigatie-, communicatie-, bank-, digitale huishoudboekjes-, virusscanner- en todo-apps.

Wat te denken van de verzekerings---branche, te beginnen met de zorgverzekering, die je gehele medische uitgaves in beeld hebben en daarmee je gezondheid in kaart brengen. Ook willen ze de genetische code van ieder mens om te kunnen voorspellen wat de te verwachte "”medische"”kosten zullen zijn. Big-Brother bij optima-forma. 

Internetbrowsers en de reeds genoemde anti-virus “oplossingen”. Beide “computercentrale” toepassingen.

Badge

Waar ik tegenaan ben gelopen zijn de voorwaarden van Buienradar. Deze zijn echt schandalig. Je hebt de meest erge vorm van meekijken zodat zij reclame voor je kunnen personificeren maar te accepteren en anders instellen mag niet. Als je dat niet wilt mag je de app pf de site niet gebruiken. Buienradar staat onder beheer van de RTL groep. Ik heb al geprobeerd aangifte te doen bij de AP, maar ik denk dat hier de kracht van de consumenten bond nodig is.

Wat ik wel doe is niet de app gebruiken maar Ghostery als browser. Deze browser is door de consumentenbond al aangeraden om dit soort onhebbelijke praktijken voor te blijven. Zo kan ik buienradar toch raadplegen zonder dat de RTL groep de wet overtreed.

Hallo PHJ,

Ghostery is geen browser.

Vanwege de redenen de u noemt ging ik lang geleden over naar de Regenradar van Weerplaza.

Of die zich beter gedraagt weet ik eigenlijk niet, en ik wil het liever ook niet weten.

Badge

Sorry ik was misschien niet volledig, maar met Android telefoon of tablet kun je Ghostery als browser in de Google Play Store downloaden. Op de microsoft computer is het een plug in voor Chrome en Edge en daar werrkt de afscherming ook.

Oké, dank u voor de aanvulling, PHJ.,

Zelf heb ik geen enkele Android ervaring, dus dat verklaart alles. (Overigens wel Ghostery ervaring, maar ik ben er geen liefhebber van.)

Reputatie 7
Badge +8

Allemaal leuk om te onderzoeken en ook om te weten. Maar het is me nog niet helemaal duidelijk, jullie vragen om ….? welke branches enz.  nomineer jij enz. Ik dacht dan aan Bol.com, Amazon, Conrad, al die Chinese websites, maar ook de Nederlandse grote wit en bruingoed branches.  En wat @noelke  noemt. Opsommingen van andere leden ook prima, maar ik dacht uitsluitend aan branches. Groet Leo.

Reputatie 4
Badge +7

Allemaal leuk om te onderzoeken en ook om te weten. Maar het is me nog niet helemaal duidelijk, jullie vragen om ….? welke branches enz.  nomineer jij enz. Ik dacht dan aan Bol.com, Amazon, Conrad, al die Chinese websites, maar ook de Nederlandse grote wit en bruingoed branches.  En wat @noelke  noemt. Opsommingen van andere leden ook prima, maar ik dacht uitsluitend aan branches. Groet Leo.

Leo,  dat klopt. We gaan steeds de diensten (websites/apps)  van een bepaalde branche onderzoeken.  

Reputatie 4
Badge +7

Waar ik tegenaan ben gelopen zijn de voorwaarden van Buienradar. Deze zijn echt schandalig. Je hebt de meest erge vorm van meekijken zodat zij reclame voor je kunnen personificeren maar te accepteren en anders instellen mag niet. Als je dat niet wilt mag je de app pf de site niet gebruiken. Buienradar staat onder beheer van de RTL groep. Ik heb al geprobeerd aangifte te doen bij de AP, maar ik denk dat hier de kracht van de consumenten bond nodig is.

Wat ik wel doe is niet de app gebruiken maar Ghostery als browser. Deze browser is door de consumentenbond al aangeraden om dit soort onhebbelijke praktijken voor te blijven. Zo kan ik buienradar toch raadplegen zonder dat de RTL groep de wet overtreed.

Als Buienradar.nl dit doet (niet zelf vastgesteld) doen ze wat de meeste krantensites ook doen:  je akkoord afdwingen  (op de krantensites met een cookiewall).  Ook dat is verboden. Er gebeurt een hoop dat verboden is. ;-)      

Reputatie 7
Badge +8

Dank aan Peter Kulche, ik dacht dat ik de vraag niet begreep, maar zit dus toch goed met vooral de branches. Nou dan blijf ik bij de genoemde, met name de grote, ze staan bovenaan de lijst van best verkopende webshops, ze hebben dus veel klanten, maar houden er ook vaak een eigen concept, protocol, regelingen e.d. op na. Dus zeg maar hoe springt de top tien met de privacy om. De top tien worden o.a. gemeld door Consultancy, Twinkle en Sprout  e.a. , verschillen kunnen dus optreden en qua producten zijn die gemakkelijk uit de bedrijven te filteren.,  Groet Leo.

1 Bol.com €1,64 miljard
2 Coolblue €1 miljard
3 Albert Heijn €565 miljoen
4 Zalando €550 miljoen
5 Wehkamp €530 miljoen
6 Amazon €350 miljoen
7 The Learning Network €268 miljoen
8 Jumbo €265 miljoen
9 MediaMarkt €220 miljoen
10 H&M

€215 miljoen

Vooral de beveiliging tegen datalekken vind ik belangrijk.
Ook scoren de sites ‘zonder problemen’ slecht op internet.nl

Reputatie 7
Badge +6

We lezen hier samen veel het nieuws op nieuwssites op internet. Via Google News kom je al op heel veel verschillende sites, maar we doen ook aparte als VRT nieuws, de NOS app, Daily Mail, Suriname Nieuws en zo. GeenStijl is nu pas ook met een Android-app gekomen, m'n buik zegt al dat daar wel veel privacy trackende dingen in zullen zijn. Het VRT nieuws lezen we graag want daar staat nieuws dat niet door het NOS-filter is weggelaten of anders geformuleerd. Op Daily Mail staat het nieuws bijna een etmaal eerder dan op de NOS-app. Op die NOS-app wordt gewoon 1 op 1 het verhaal over het leven van Kirk Douglas overgetypt van Wikipedia. Volgens mij mag dat ook niet.

Andere branche waar we veel in kijken zijn de tien tot twintig meest populaire koopsites als Bol.com en zo. Laatst moesten we een fietsdynamo hebben waar twee draden in gaan maar die lagen niet in het schap. We zijn al zover dat we die op de site van de Gamma konden bestellen zonder verzendkosten en dan bij de Gamma afhalen voor maar €4,70. Dat is goed bevallen en gaan we de volgende keer natuurkijk weer doen.

In alle emails van bedrijven blokkeert mijn emailprogramma Thunderbird standaard alle plaatjes af om eventuele trackers daarin tegen te houden. Daar zitten ook al die emails bij van de overheid, verzekeraars, al die MijnDingen websites, belasting en zo. Die branche met de tien tot twintig meest voorkomende emails zou ik ook wel willen weten hoe erg die zijn. Kan je met een gerust hart al die plaatjes auromatisch op open zetten of beter van niet.

Reputatie 4
Badge +7

Dank aan Peter Kulche, ik dacht dat ik de vraag niet begreep, maar zit dus toch goed met vooral de branches. Nou dan blijf ik bij de genoemde, met name de grote, ze staan bovenaan de lijst van best verkopende webshops, ze hebben dus veel klanten, maar houden er ook vaak een eigen concept, protocol, regelingen e.d. op na. Dus zeg maar hoe springt de top tien met de privacy om. De top tien worden o.a. gemeld door Consultancy, Twinkle en Sprout  e.a. , verschillen kunnen dus optreden en qua producten zijn die gemakkelijk uit de bedrijven te filteren.,  Groet Leo.

1 Bol.com €1,64 miljard
2 Coolblue €1 miljard
3 Albert Heijn €565 miljoen
4 Zalando €550 miljoen
5 Wehkamp €530 miljoen
6 Amazon €350 miljoen
7 The Learning Network €268 miljoen
8 Jumbo €265 miljoen
9 MediaMarkt €220 miljoen
10 H&M

€215 miljoen

We zetten de webwinkels op de kandidatenlijst, zeker ivm komst Amazon NL. 

Reputatie 7
Badge +8

Nou dat is fijn dat die ‘groten’ aan de beurt komen en leuk dat ik een voorzetje heb mogen geven. Naar Amazon kijk ik ook heel erg uit. Ik ben al redelijke klant van Amazon.de, en vooral vanwege het prijzenboxen. Gelijke artikelen,  zelfde merk, zelfde kwaliteit e.d. scoren ze toch vaak  laag in prijs. Maar over de service ben ik niet tevreden, slechte bezorging, echt veel te laat  met vele smoezen. Ik heb daarover al een klacht op Klachtenkompas gedeponeerd.Groet Leo

Ik maak mij over de retailers niet direct zo'n zorgen maar de sites van de kranten en communities als tweakers, nu.nl en dumpert "leven" van advertenties en daar heb ik wel mijn twijfels.

Reputatie 7
Badge +8

Terecht die horen er zeker ook bij en wellicht kunnen ze door uw opmerking ook op de lijst worden gezet. Overigens de kranten en community's en diverse consumentenorganisaties met bijv. vergelijkingssites, die doen niet alleen aan informatie, maar ook aan commercie. Kranten bijvoorbeeld hebben hele webshops met vele voordelige artikelen, kijk maar eens naar de Telegraaf en het AD. En Independer bijvoorbeeld stuurt door bepaalde verzekeringen te schenken c.q. aan te bieden. Overigens gefeliciteerd met reactiebereik van  4900, bij 5000 houden we toch wel een feest, uiteraard op CB kosten :grin::yum: . Groet Leo.

Wat is privacy, als ik in een privé bericht op FB vertel dat ik de hond nog te eten moet geven, krijg ik in de advertenties direct reclame voor hondenvoer.
Dan heb je nog al die sites met FB pixel, die jouw bezoekje aan hun site doorgeven aan FB.
Ook al heb je zelf geen FB, je komt wel in hun systeem voor analyse van je koop/kijk gedrag.
Als je Google tracking niet uit zet, kunnen ze precies zien welke winkel je binnen gaat en hoe lang.
Ook FB doet dit, als je hun app op de telefoon hebt.
Ook hebben ze in het verleden mijn telefoonboek opgeslagen in hun systeem.(zag ik in de FB back-up)
Ik ben nu al een behoorlijke tijd FB loos.

Ik nomineer Facebook voor de laagste score die je kunt hebben.

Reputatie 7
Badge +8

Nou @Wortelstamper  hier heb je al je eigen privacymeter, je stoplichtsysteem. Dat het met de privacy niet zo nauw genomen wordt is bekend. Het is wel goed dat er informatie over gewonnen wordt, dus een privacymeter (of wat voor naam je het ook geeft) vind ik wel een goed idee, een uitbreiding. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

vandaag lanceert..... 12 dagen geleden en nog kan ik de privacy meter nergens vinden...

Reputatie 7
Badge +8

Inderdaad, we discussiëren erover, maar eigenlijk heb ik niet gezocht hoe die privacymeter eruit ziet. Ik heb nu wat pogingen ondernomen. En kan hem ook nergens vinden. Ik heb alle links in de topic geprobeerd, niets.  Graag dus CB waar is die privacymeter nu eigenlijk te vinden. Groet Leo.

Badge

Maak gebruik van Windy… Is gratis, bevat geen reclame en is veel uitgebreider en beter dan buienradar.
Er is een app beschikbaar en het is via een website te bekijken… www.windy.com
Een donatie wordt wel op prijs gesteld; Heb dit zelf ook gedaan omdat er veel werk is verzet om er iets moois van te maken :sunglasses:

vandaag lanceert..... 12 dagen geleden en nog kan ik de privacy meter nergens vinden...

Dat kan goed kloppen. Wat Consumentenbond hier bewust niet noemt, is dat zij een schandalig bedrag vragen aan bedrijven die de privacymeter willen plaatsen. En dat per 3 maanden. Wellicht wil @Peter Kulche hier meer over vertellen in het kader van ‘transparantie’ waar Consumentenbond voorstander van lijkt te zijn...

Reputatie 4
Badge +7

Inderdaad, we discussiëren erover, maar eigenlijk heb ik niet gezocht hoe die privacymeter eruit ziet. Ik heb nu wat pogingen ondernomen. En kan hem ook nergens vinden. Ik heb alle links in de topic geprobeerd, niets.  Graag dus CB waar is die privacymeter nu eigenlijk te vinden. Groet Leo.

Hoi Leo,  De Privacymeter is ‘in actie’ bij 2 recente privacyonderzoeken, namelijk naar datingsites en drogisterijsites. Ook is er een nieuwsbericht aan de introductie gewijd. Wie de zoekterm Privacymeter gebruikt in de diverse zoekmachines vind ook snel de pagina met uitleg. Voor de goede orde: hier te vinden: www.consumentenbond.nl/privacymeter.      

Reputatie 4
Badge +7

Dat kan goed kloppen. Wat Consumentenbond hier bewust niet noemt, is dat zij een schandalig bedrag vragen aan bedrijven die de privacymeter willen plaatsen. En dat per 3 maanden. Wellicht wil @Peter Kulche hier meer over vertellen in het kader van ‘transparantie’ waar Consumentenbond voorstander van lijkt te zijn...

Het klopt dat wij op dit moment aan het verkennen zijn of er interesse is bij bedrijven die goed uit een recente privacytest komen, of zij een licentie willen afnemen voor het gebruik van logo Privacymeter (met een goede uitslag, dus groen). Het verkopen van dergelijke licenties stelt de Consumentenbond vooral in staat dit logo en andere logo’s te beschermen tegen onjuist gebruik en om nieuwe onderzoeken te financieren waar consumenten van profiteren. Pas als deze verkenning duidelijk maakt dat bedrijven interesse hebben, zullen we de verkoop van deze licentie ‘officieel’ maken en ook publiceren op onze pagina die onze predicaten en licentiemogelijkheden toelicht: https://www.consumentenbond.nl/service/website/logo-beste-koop-en-beste-uit-de-test   

Reageer