sociaal netwerk

‘Waarom niet een alternatief voor Facebook promoten?’

• 14 December 2020
  • 8 reacties
  • 398 Bekeken
‘Waarom niet een alternatief voor Facebook promoten?’
Reputatie 4
Badge +7

Iemand mailt: ’Jullie zijn kritisch op Facebook, maar waarom wijzen jullie niet op goede alternatieven?’ 

Het Privacyloket antwoordt:

Goede vraag. Grote internetplatforms als Facebook profiteren van het ‘netwerkeffect’. Hoe meer internetgebruikers aangesloten zijn, hoe waardevoller het platform is voor de gebruikers. Andere sociale netwerken met weinig gebruikers, zijn per definitie minder waardevol. Daarom blijven ze beperkt in omvang. 

Omdat mensen nu eenmaal op Facebook en Instagram en andere grote platforms blijven, kun je wel pleiten er van af te gaan, maar dat vindt weinig navolging. Je kunt daarom beter in het belang van deze mensen zorgen dat de bestaande platforms netjes met hun gegevens omgaan, bijvoorbeeld door Facebook aan te klagen vanwege eerdere privacyschendingen

Toch is het leuk af en toe een alternatief sociaal netwerk te proberen. Voor het maken van nieuwe vrienden is een nieuw sociaal netwerk wél een prima startpunt. MeWe.com ziet er bijvoorbeeld goed uit en belooft de beste privacybescherming. In principe is de dienst gratis te gebruiken, maar wil je meer functies dan is er een premium-abonnement. Voor je privacy is het beter als er een duidelijk verdienmodel is, zoals bij deze dienst. Meer alternatieven voor Facebook vind je in deze eerdere vergelijking van Facebook-alternatieven.

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

8 reacties

misschien is hyves iets? ;-)

zó zonde van je kostbare tijd om die te verspillen aan die onzin. 

Toevallig (?) net gisteren in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/een-sociaal-netwerk-maar-dan-met-privacy-voorop-het-nederlandse-quodari-probeert-het~b058c654/

Even gebruiksvriendelijk als Facebook, Google of Instagram, maar dan van eigen bodem, met meer oog voor privacy en het liefst zonder advertenties. Dat is zo’n beetje de lacune waar diverse start-ups zich op richten. Ze hebben het tij mee, want zowel politici als consumenten hebben de laatste paar jaar oog gekregen voor de negatieve kanten van de grote techbedrijven en hun honger naar data.

https://quodari.com/nl

(Overigens ben ik wellicht een vreemde eend in deze bijt, want met je vrienden op deze manier ‘connecten’ heeft me nooit aangesproken. Ik heb nooit een facebook/hyves/myspace/instagram of whatever account gehad en zal dat ook niet snel doen: Niets blijft geheim als je het op het internet publiceert, en je privéleven en privacy op zo'n manier met 6 miljard mensen willen delen heeft me altijd bijzonder merkwaardig geleken.

In die zin is “minder privacygevoelig” als het op zo’n toepassing aan komt natuurlijk gewoon eigenlijk onmogelijk en onlogisch en moet je denk ik andere terminologie gaan gebruiken.

)

Ik heb bijna alle sociale media accounts verwijderd.
De enige die nog over is, is WT Social
En die kan me eigenlijk ook niet boeien.

Ik heb al die accounts wel en ik heb nergens last van. Ik ben dan ook een soort "dare devil".

Reputatie 7
Badge +6

Facebook heb ik niet, wel de andere als Linkedin, Instagram, WhatsApp en zo. Signal gebruik ik al met de bekenden die er ook op zitten. 

Reputatie 4
Badge +3

Van de week had mijn dochter een studiegenoot op visite. Dat mag tenslotte. Hij.had honderden Instagram en Facebook volgers. In geuren en kleuren werd verteld hoe groot zijn sociale netwerk nu was.

Toen ik hem vroeg hoeveel van deze honderden mensen kun je om 02.00 uur bellen als je met auto pech staat en belangrijker, hoeveel gaan er komen?

Hij bleef even stil, keek wat ongemakkelijk en zij heel eerlijk "nou misschien 2 of 3".  Het kwartje viel en ineens was het niet hebben van een Facebook account voor mijn dochter geen issue meer, hij begreep nu wel dat het niet zoveel voorstelt.

Ik heb al die accounts wel en ik heb nergens last van. Ik ben dan ook een soort "dare devil".

Facebook was echt voor zoveelste keer, te ver gegaan.
Door zich actief te bemoeien over dingen in privé berichten.
Gegevens doorgeven aan adverteerders.
Mij per vergis te blokkeren.
Mijn instellingen regelmatig te veranderen.

De meesten hebben het niet in de gaten en het kan ze niet schelen.
Ze hebben niets te verbergen.
Totdat je details vraagt over hun privé leven, zeggen ze: “Dat gaat je niets aan”
Nou, dat heb ik ook met Facebook.

De meeste communicatie loopt over Signal een prima vervanger voor WhatsApp.
Ik zie nu regelmatig mensen uit mijn adresboek daarheen gaan.

Facebook was echt voor zoveelste keer, te ver gegaan.
Door zich actief te bemoeien over dingen in privé berichten.
Gegevens doorgeven aan adverteerders.
Mij per vergis te blokkeren.
Mijn instellingen regelmatig te veranderen.

De meesten hebben het niet in de gaten en het kan ze niet schelen.
Ze hebben niets te verbergen.
Totdat je details vraagt over hun privé leven, zeggen ze: “Dat gaat je niets aan”
Nou, dat heb ik ook met Facebook.

De meeste communicatie loopt over Signal een prima vervanger voor WhatsApp.
Ik zie nu regelmatig mensen uit mijn adresboek daarheen gaan.

U hoeft u niet te verantwoorden hoor, het is uw goed recht helemaal niets met Facebook te maken te willen hebben. U bent ook niet zozeer bang voor Facebook maar boos. Maar ik zie ook een hele grote groep die de klok hoort luiden en zich van alles inbeeld. Zowel Facebook als Google zijn advertentie bedrijven en verkopen je gegevens niet. Ze zetten je advertenties voor als je dat niet blokkeert.

Reageer