tracking

‘Waarom vragen iPhone apps ineens of ze me mogen volgen?’

• 5 May 2021
  • 3 reacties
  • 4068 Bekeken
‘Waarom vragen iPhone apps ineens of ze me mogen volgen?’
Reputatie 4
Badge +7

Een lezer vraagt: Sinds kort krijg ik bij het starten van iPhone-apps de vraag of de app mij mag volgen. ‘Voor een betere advertentie-ervaring’, staat erbij. Is dit nieuw? En wat kan ik het beste antwoorden?’ 

Het Privacyloket antwoordt:

Veel apps worden uitgebracht om advertentie-inkomsten te genereren. Dat lukt de apps alleen als ze de gebruiker goed kennen. Veel appmakers vinden het daarom nodig het gedrag binnen én buiten de app maanden (of zelfs jaren) te volgen. Handig voor de appmakers: besturingssystemen iOS en Android geven elke telefoon een uniek advertentie-ID. Die kunnen apps als een soort kenteken uitlezen, zodat ze ons nog makkelijker kunnen volgen. 

Apple dwingt appmakers sinds systeemupdate iOS 14.5 om gebruikers toestemming te vragen voor dit ‘reclametracken’. Dus die apps vragen nu toestemming voor iets dat ze al jarenlang doen! Je kunt het volgen / tracken zonder problemen afwijzen. 

Helemaal zonder gevolgen is het afwijzen niet. Appmakers zullen minder goed renderende advertenties krijgen. De Facebook app leidt het trackingverzoek in met de boodschap ‘Help Facebook gratis te houden’ en adviseert: sta het tracken toe. Nu heeft Facebook diepe zakken dus we denken niet dat Facebook snel de drastische stap zal zetten om een betaalde versie van Facebook te ontwikkelen. 

Maar relatief kleine appmakers van gratis apps worden natuurlijk wel hard geraakt als hun advertentie-opbrengsten instorten. Denk aan weer-apps of toeristische apps. Die iPhone-apps worden straks misschien toch betaald, via een abonnement. Het is even afwachten hoeveel mensen het apptracken zullen afwijzen en hoe de appmarkt daarop zal reageren. We zijn benieuwd!

Welke keuze jij het beste kan maken hangt af van je eigen idee over privacybescherming. Vind je het gevolgd worden geen probleem en wil je (later) niet betalen, dan kun je het reclametracken toestaan. Wil je simpelweg de hoogste privacybescherming, kies dan het tracken weigeren.

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

Ga jij het reclametracken door iPhone apps afwijzen of toestaan?  Laat het weten in een reactie!

3 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb bij mijn iPad en die van mijn vrouw de optie “Privacy→ Tracking → Sta trackingverzoeken van apps toe” uit gezet.

Dat geeft rust en geen tracking.

Track en Trace via cookies vind ik ronduit schandalige activiteiten. Men moet op zijn minst de mogelijkheid bieden dit te weigeren‼️

Die cookies zijn alleen het topje van de ijsberg.
Dat je tracking kunt stoppen door uit te zetten, geloof ik ook niet meer.
Betaalde app's zoals Threema hebben ook geen succes omdat ons land voor 99% uit vrekken bestaat die weigeren eenmalig €4 voor die app te betalen.

Reageer