BIJ GEBRUIK GOOGLE PAY

‘Welk gegevens deelt Rabobank met Google?’

• 20 June 2022
  • 41 reacties
  • 1346 Bekeken
‘Welk gegevens deelt Rabobank met Google?’
Reputatie 5
Badge +7

Een lid van de Consumentenbond vraagt: ‘Je kon als Rabobank klant tot voor kort draadloos betalen met moderne Android-smartphones, als je de Rabo Wallet-app gebruikte. Maar deze app stopt binnenkort. Klanten kunnen sinds kort draadloos betalen via de Google Pay-app op deze telefoons. Daarvoor moet je wel inloggen bij Google. Ik krijg maar niet duidelijk welke transactiegegevens ik dan precies deel met Google.’ 

Het Privacyloket antwoordt: 

We hebben navraag gedaan bij Rabobank. Een woordvoerder reageert: “Voor het gebruik van Google-Pay heeft de klant een Google-account nodig. Bij het gebruik van Google Pay delen we persoonsgegevens met Google. Google controleert of deze gegevens overeenkomen met je Google account. Dit doet zij vanuit uit veiligheidsoogpunt om fraude tegen te gaan. Voor het verdere gebruik van de persoonsgegevens door Google gelden de privacy voorwaarden van Google. Deze vind je op policies.google.com/privacy. Klanten kunnen hun privacy voorkeuren voor Google Pay bekijken en wijzigen via myaccount.google.com/data-and-personalization.”  

Ik vind het logisch dat er persoonsgegevens met Google worden gedeeld om de transacties te controleren en veilig te houden. Maar de opmerking ‘Voor het verdere gebruik van de persoonsgegevens door Google gelden de privacy voorwaarden van Google’ schept een hoop mist.

In de privacyvoorwaarden van Google staat onder het kopje ‘gegevens die Google verzamelt’ het woord ‘aankoopactiviteiten’. En onder ‘Waarom Google gegevens verzamelt’ staat: ‘gepersonaliseerde advertenties (..) op basis van uw interesses’.

Kortom: in principe kan Google zijn advertenties gaan personaliseren op basis van de draadloze betalingen met je Android telefoon. Het is niet gezegd dat dit al gebeurt - of gaat gebeuren - , maar de privacyverklaring van Google laat wel die ruimte. 

Gebruikers kunnen, zoals gemeld, zelf hun privacyvoorkeuren kiezen voor Google Pay. Daar zie je al wat betaalgegevens staan die je zou kunnen wissen of aanpassen. Dat is best handig maar het is niet zeker of Google hier alle informatie toont die het verwerkt.

Update 27 juni: Rabobank reageert een week na mijn post met meer informatie: de Rabobank deelt voor veiligheidsdoeleinden de basale contactgegevens met Google (zoals naam, adres woonplaats), maar het deelt ook de laatste 10 betaaltransacties die zijn uitgevoerd met Google Pay. Rabobank deelt geen andere betaaltransacties met Google. De woordvoerder verwijst naar een Engelstalige uitleg van Google wat het techbedrijf met de betaalgegevens doet. Je kunt via een link op pagina een optie aan- of uitzetten voor ‘persoonlijke aanbiedingen’ op basis van je betaalgedrag.

Ben je niet gerust op het delen van transactiegegevens met Google, blijf dan draadloos betalen met de betaalpas. Dat kan immers ook nog. 

De Rabobank heeft een vraagbaak op de site over de overstap op Google Pay.  

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

41 reacties

Wat is de volgende stap, betalen met een pasje duurder maken?

Vind je nou niet dat je een “beetje” vooringenomen bent?

Nee,
Ik verwacht dat betalen met je telefoon de norm wordt.
Wie dan nog steeds een ouderwets pasje wenst, moet extra betalen.
Komende jaren vervalt de pin pas eerst en word overgenomen door het nieuwe debitcard systeem.
Zelfs geld uit de muur halen, kan op veel plekken al met je mobieltje.

Geprezen is het mobieltje.
Google wordt geheiligd.
Koop hiermee ons dagelijks brood.

Ik verwacht dat betalen met je telefoon de norm wordt..

Dat lijkt mij een realistische voorspelling maar voordat 50% van de transacties met een telefoon wordt gedaan zijn we minstens vijf jaar verder en tien jaar zou me ook niet verbazen. Tenzij de consument het als "echt beter" zou ervaren hebben we echt nog wel even te gaan.

Reputatie 7
Badge +5

ik denk substatieel eerder dan 5 jaar: https://tweakers.net/nieuws/195664/bijna-kwart-van-nederlandse-pinbetalingen-verloopt-contactloos-zonder-kaart.html

...Ik denk substantieel eerder dan 5 jaar...

De wens is de vader van de gedachte.

...Ik denk substantieel eerder dan 5 jaar...

De wens is de vader van de gedachte.

De man komt tenminste met cijfers. Je bent juist zelf degene waarbij de wens de vader van de gedachte is. 

Beste allen

Alle bovenstaande reacties ten spijt, maar er gaat er niet één over de start van deze topic; Is betalen met Google Pay een veilig alternatief?

Beste allen

Alle bovenstaande reacties ten spijt, maar er gaat er niet één over de start van deze topic; Is betalen met Google Pay een veilig alternatief?

Sorry maar het onderwerp was “‘Welk gegevens deelt Rabobank met Google?’ Denkt u nou echt dat er in Nederland onveilige betaalmethoden aangeboden worden en dat de Consumentenbond iets zou publiceren over een onveilige betaalmethode?

Als je privacy je niets kan schelen zal het zeker veilig zijn.

Als je privacy je niets kan schelen zal het zeker veilig zijn.

En als je privacy je zeer na aan het hart gaat, is het dan niet veilig?

Mijn Gevoel hierbij:
Bij Google denk ik aan, betalen met je privacy.
Dat er daadwerkelijke bankzaken mis gaan, is geen groter probleem als de banken zelf.

Het is de consument zelf die deze ontwikkelingen mogelijk maakt, danwel ondersteunt.

Als niemand de app download is het probleem zo de wereld uit en blijft de beattlpas de standaard, maar onder het mom van “het is zo veel gemakkelijker” zijn veel mensen bereid om Google inzage te geven in hun koopgedrag. En Rabo krijgt zijn procentjes?

Reputatie 7
Badge +5

ik denk dat het eerder andersom is, google (en apple) gaan echt niet betalen voor het mogen doen van betalingen via honderden banken wereldwijd. die grote jongens maken de dienst uit, niet de banken. 

ik denk dat het eerder andersom is, google (en apple) gaan echt niet betalen voor het mogen doen van betalingen via honderden banken wereldwijd. die grote jongens maken de dienst uit, niet de banken. 

In principe wil je ook dat ze betalen voor verwerking want anders is er geen verdienmodel en komt het gewraakte advertentie model weer om de hoek. Werk moet lonen.

Die grote jongens maken de dienst uit, niet de banken. 

Wat zielig: de bankjes zijn maar kleine jongetjes die er ook niets aan kunnen doen.

Je moet er maar opkomen...

Reputatie 7
Badge +5

'Apple Pay vooral goudmijn voor Apple' - Emerce

Links lees ik alleen als het niet anders kan, maar zijn de bankjes verplicht om met Apple Pay in zee te gaan?

Dat zou het allemaal nog zieliger maken.

De informatie over jouw koopgedrag is veel geld waard, veel meer dan informatie over jouw surfgedrag op websites, beschouw het maar als het ultieme cookie.

Google verkoopt dit aan hun adverteerders, zo krijg je de op jou toegespitste advertenties, dat is het verdienmodel.

Reputatie 7
Badge +5

Moeilijk he, van je (leonz) eigen waarheid eiland afkomen.

Moeilijk he, van je (Léonz) eigen waarheid eiland afkomen.

Dat is pas een antwoord op mijn vraag!

Pet af!

Badge +1

De tijd zal het ons leren. In het verleden waren veel zaken tijdelijk gratis maar dat is snel veranderd.

De tijd zal het ons leren. In het verleden waren veel zaken tijdelijk gratis maar dat is snel veranderd.

Denk u echt dat er ooit iets echt gratis is geweest? Die gratis bankrekening met pasje was gratis omdat ze er op een andere manier genoeg aan verdiende. En als ooit, of zoals sommigen denken heel snel, het bankpasje uit gebruik zal raken, zal het wellicht duurder worden voordat het helemaal verdwijnt. Net als papieren afschriften of betaalopdrachten op van die ponskaarten. The times they are a changing.

Banken gaan met dit soort clubs in zee, omdat ze denken dat het winst is.
Zelf een mobiel betalingssysteem beheren kost ook kapitalen.
De flappentap en de pin machines zijn ook niet van de bank.
Uitbesteden is ook meer zekerheid op de begroting.

Mijn gevoel zegt, Apple en Google moeten zich niet moeten bemoeien met mijn betalingen.
Ook FB is begonnen met een eigen betalingssysteem.

Omdat niets gratis is, betalen we uiteindelijk zelf voor al die irritante reclame in de wereld.
Het veranderd, omdat we het toelaten.

Mijn gevoel zegt, Apple en Google moeten zich niet moeten bemoeien met mijn betalingen.

Ze beheren de platformen waarop die transacties plaats vinden en de gebruikers lijken het, als ik @Stroeve mag geloven, al stevig te omarmen. Ik geloof u dat u het niets vindt maar tegelijkertijd hou je een horde consumenten niet tegen als die simpelweg niet gevoelig zijn voor uw argumenten en juist wel voordelen zien. Het gevoel legt geen gewicht in de schaal, en wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren ook niet.

Reageer