Akkoord gaan of niet?

‘WhatsApp werkt haar voorwaarden en privacybeleid bij’

• 10 January 2021
  • 27 reacties
  • 24626 Bekeken
‘WhatsApp werkt haar voorwaarden en privacybeleid bij’
Reputatie 4
Badge +7

Ineens krijgen WhatsApp gebruikers massaal een melding: ‘WhatsApp werkt haar voorwaarden en privacybeleid bij’ Je moet akkoord gaan vóór 8 februari of WhatsApp stopt er mee. Dat is niet echt gebruiksvriendelijk. Waar zeg je ‘ja’ tegen, als je op de akkoord-knop drukt? 

Het Privacyloket antwoordt:

WhatsApp, sinds 2014 dochterbedrijf van Facebook, werkt haar voorwaarden wereldwijd bij, maar gelukkig  verandert er in EU niet zoveel voor de gebruikers: wij krijgen namelijk een Europees privacybeleid om akkoord mee te gaan. Voor ons belooft eigenaar Facebook - min of meer - dezelfde omgang met onze gegevens als voorheen. 

Daarom krijgen we binnen WhatsApp nog steeds geen advertenties van derden te zien. En Facebook gebruikt geen WhatsApp-gegevens voor ‘een relevantere advertentiebeleving op Facebook’ (bron). 

In de internationale privacyvoorwaarden (voor landen buiten de EU) staat dat WhatsApp wél meer data met Facebook gaat uitwisselen, onder andere voor ‘het doen van productsuggesties’. Nogmaals: daar blijven wij binnen de EU dus van verschoond. 

Dat er voor ons niet zoveel verandert wil niet zeggen dat WhatsApp goed is voor je privacy. In een eerdere post over WhatsApp meldde ik al dat WhatsApp niet de inhoud van berichten zelf analyseert, maar wel bepaalde metadata (zoals je telefoonnummer, je locatie). Het is in theorie mogelijk zulke gegevens (in combinatie met andere) tot een ‘anoniem’ advertentieprofiel te verwerken. Dan voldoet Facebook aan privacywetgeving en het eigen privacybeleid. Het gebruikt immers niet direct persoonsgegevens om een advertentie in beeld te brengen. Ik schrijf ‘in theorie‘ omdat Facebook ondanks de vele woorden die het gebruikt in zijn voorwaarden niet helemaal transparant is over de datastromen binnen de Facebookbedrijven. 

Lang verhaal kort:  je kunt best op ‘okay’ klikken. Maar probeer in de komende maanden ook eens een alternatief als privacy je lief is. Installeer bijvoorbeeld opensource-alternatief Signal. En nodig vrienden en familie uit om deze berichten-app ook eens te proberen. 

Update 15 januari: nieuwe voorwaarden uitgesteld
Inmiddels heeft Facebook de invoering van de nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp een paar maanden uitgesteld. Het bedrijf zegt in die maanden betere uitleg te willen geven over het nieuwe beleid. Facebook is ongetwijfeld geschrokken van alle berichtgeving en de snel gestegen populariteit van alternatieve berichten-apps.     

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

27 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Ik kan Signal van harte aanbevelen. Zelf gebruik ik Signal al een hele tijd en naar alle tevredenheid. Signal wordt sterk doorontwikkeld en het aantal gebruikers neemt wereldwijd gestaag toe. 

Als je niet continue door FaceBooks WhatsApp afgetapt wilt worden nodig ik je van harte uit om de overstap ook te maken!

Signal is Open Source, respecteert de privacy en aan functionaliteit ontbreekt niets.

Dat Signal veilig is blijkt eveneens uit deze vergelijkingstabel

Ik heb ook al jaren Signal een Threema op de telefoon.
Ik heb al heel lang geen vertrouwen meer in FB.
Dus geen enkel product van hen op mijn telefoon.

Threema is in Nederland niet populair omdat het eenmalig €3,99 kost.
Ik weet het, het is een verschrikkelijk bedrag om zomaar op tafel te leggen.
Ik heb het ook mensen horen zeggen, die wel zo een rondje van €50 in het café uitgeven.
Het is een kwestie van prioriteiten.

Gewoon op Whats-App blijven zitten. Maakt niet uit wat ze met je gegevens doen.
Want de rest van de wereld zit er ook op en daar wil je bij horen.
Er is helemaal geen keuze omdat we allemaal zeggen dat we daar moeten blijven.
Bovendien mijn baas zit er ook op en die wil me 24h per dag kunnen bereiken.
Succes….

Reputatie 3
Badge +3

Niemand wil een roepende in de woestijn zijn, maar steeds meer mensen worden zich gelukkig bewust van de privacy issues met FB en WhatsApp en maken de overstap naar Signal.

Helaas zijn er ook hele volksstammen die aan WhatsApp blijven hangen, omdat daar nu eenmaal iedereen gebruik van maakt.

Onder het mom van “Ik heb toch niks te verbergen” en “Iedereen doet het” wordt je als Signal gebruiker vaak glazig aangekeken en wordt er aan je gevraagd “Waar maak je je nou druk om?”

Bedrijven geven een privacyverklaring af waaruit blijkt dat ze zorgvuldig omgaan met gegevens van hun klanten en relaties maar communiceren wel via WhatsApp. Dan hebben ze het niet helemaal begrepen denk ik zo.

Gelukkig ken ik al diverse instanties waar Signal de norm is of waar een overstap van WhatsApp naar Signal wordt gemaakt.

Het gaat langzaam maar ik zie een stap in de goede richting. En als er één schaap over de dan is volgen er meer.

En ... als het belangrijk is weet men mij toch altijd wel te bereiken, zo is gebleken!

Wat mij opvat aan de voorwaarden van Signal is dat deze niet voldoen aan het consumentenrecht. Er is sprake van Californisch recht als het toepasselijke recht en een Californische rechter als bevoegde rechter. Dat is in strijd met de voorwaarden van artikel 6:236 BW. Voorts is onduidelijk welke toezichthoudende privacy autoriteit bevoegdheid heeft. Tot slot lijkt Signal geen vestiging in de EU te hebben en lijken alle gegevens dus naar buiten de EEA geëxporteerd te worden. Dat is in strijd met de AVG. We moeten het dus hebben van een mooie belofte van Signal. Maar het zijn Amerikanen uit Californië. En die zijn toch niet echt te vertrouwen denk ik. 

Reputatie 4
Badge +7

Wat mij opvat aan de voorwaarden van Signal is dat deze niet voldoen aan het consumentenrecht. Er is sprake van Californisch recht als het toepasselijke recht en een Californische rechter als bevoegde rechter. Dat is in strijd met de voorwaarden van artikel 6:236 BW. Voorts is onduidelijk welke toezichthoudende privacy autoriteit bevoegdheid heeft. Tot slot lijkt Signal geen vestiging in de EU te hebben en lijken alle gegevens dus naar buiten de EEA geëxporteerd te worden. Dat is in strijd met de AVG. We moeten het dus hebben van een mooie belofte van Signal. Maar het zijn Amerikanen uit Californië. En die zijn toch niet echt te vertrouwen denk ik. 

Op elke online-dienst is kritiek mogelijk. Het gaat er om hoeveel kritiek ;-)  Signal is meer een project dan een bedrijf. De stichting die het project leidt doet zijn best om het geld (van donateurs) nuttig te besteden. Dus vandaar dat er geen filialen zijn her en der in de wereld. Zoals ik begrijp uit de privacyverklaring (https://signal.org/legal/) geldt het Californische privacyrecht dat naar het schijnt nogal lijkt op de AVG. Het geeft vooral aan welke verwachting je mag hebben van de gegevensbescherming. Het is niet zo dat als data naar buiten Europa gaat dat dan de AVG wordt overtreden. Wel moet de gegevensverwerker in zo'n geval aangeven dat dit gebeurt (check) en beloften doen over de beveiliging (check) en extra goed zorgen dat data niet met derden wordt gedeeld. In het geval van Signal gaat er heel weinig data naar Signal (wel je telefoonnummer), want de software op je eigen telefoon verhaspelt elk bericht met de sleutel die óók op je telefoon staat. Signal kan het berichtenverkeer van gebruikers niet zien. Al met al heb ik wel een goed gevoel bij Signal.      

Reputatie 3
Badge +3

Binnen kort afzienbare tijd is een telefoonnummer opgeven aan Signal niet meer nodig. Een gebruikersnaam opgeven is dan al voldoende.

Badge +8

:arrow_right: Update 15 januari: nieuwe voorwaarden uitgesteld
Inmiddels heeft Facebook de invoering van de nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp een paar maanden uitgesteld. Het bedrijf zegt in die maanden betere uitleg te willen geven over het nieuwe beleid. Facebook is ongetwijfeld geschrokken van alle berichtgeving en de snel gestegen populariteit van alternatieve berichten-apps.

FB probeert de verandering in kleine stapjes te doen.
Dan blijft een grote groep hangen.
De overstappers voelen zich dan buitengesloten uit de groep.
Zodra de meerderheid op het alternatief zit, is het gebeurt met “Welke Andere”

Ik heb al een jaar geen whatsapp meer: Heerlijk rustig!

Reputatie 1

Zolang mijn oude moeder leeft blijf (ze is nu 93 jaar) ik Whatsapp gebruiken om met mijn broers en zussen te communiceren.  Nadat ze er niet meer is stop ik er direct mee. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb ook zo'n moeite met die familiegroepsapps. Hele treinwagons vol met hartjes en scheve smileys met traantjes en bloemen en roze waar maar mogelijk is, luv, luv, luv. Ik weet zeker dat Darwin dat allemaal in dat ene extra pootje heeft gezet van het X-chromosoom want ik heb Y en ik heb dat pootje niet, dus zijn al die treinwagons vol met die dingen niet aanwezig bij mij. Hoe krijg je dat uitgelegd? Ik kan toch op m'n ouwe dag niet een treintje hartjes sturen naar de schoondochters van m'n zus. Moeilijk, moeilijk. Ben meer een treintje 1-liter bierglazen vol met bier gewend zoals op het Bierfestival in München, zo'n Heidi met tien van die steenkoude 1-liter glazen vol in haar twee handen. Dat zijn pas vrouwen die een man geven wat hij zo graag wil. En het schuim begint pas boven de eenliterstreep! 

Reputatie 1

Ja Jan. Dat is precies de reden dat ik wil stoppen met die app ellende. En wat dat bier in München betreft. Hoop dat ik er dit jaar weer heen kan.  Dat zou pas echt een feest zijn!   Misschien klinken we dan nog met elkaar op in de eerste plaats gezondheid en als 2e voor altijd verlost te zijn van van die vreselijke Whatsapp  troep.   Alvast PROOST! En blijf gezond.

Reputatie 7
Badge +6

Jij ook proost!

Reputatie 3
Badge +3

Ach, eigenlijk wisten we dit al toen Whatsapp overging in de handen van Facebook he. Ik heb niet de illusie dat ze nu niets van me weten.
Bij Facebook zelf heb ik geen account overigens, wat ze daar aan gegevens van je hebben grenst helemaal aan het ongelooflijke.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb de indruk dat het hele internet, het complete mailgebeuren, het zoeken, bij wie ook, van informatie, enz. één grote verzameling is van allerhande persoonlijke gegevens. En we klagen en schelden er allemaal op, maar wat is dan de oplossing, wie doet er dan wat aan. Terug naar de postduif?

Ik ben al jaren geleden gebruik gaan maken van Telegram. Ook Signal staat op mijn telefoon. Als ik anderen vraag om ook gebruik te maken van Telegram, dan zie je de angst in hun ogen. Alsof ik Whatsapp (feitelijk een SMS vervanging) van ze af ga pakken. Terwijl ze beiden kunnen gebruiken. Of alle drie. En zo gebeurde het dat mijn oude moeder, die Telegram en Whatsapp gebruikt, van Android naar Apple overstapte, niet meer haar chats en foto'shad van Whatsapp, want die staan alleen op de telefoon, terwijl ze gewoon kon inloggen op Telegram en haar foto's gewoon kon zien. Dus ook qua gebruiksgemak is WhatsApp hopeloos verouderd.

Hoe krijg ik signal in het nederlands ??

Ik heb het gewoon via de Playstore op mijn telefoon gezet.
Nederlands ging vanzelf.

Rechtsboven op de puntjes drukken, dan op Settings drukken, dan Appearance drukken, en dan de taal instellen.

Standaard neemt Signal de taal van het toestel over.

Ik ben al geruime tijd fan van Signal. Het doet inderdaad hetzelfde als WA, dus om die reden is bij WA blijven niet nodig. En de desktop app is ook beter dan die van WA.

Wel constateer ik dat een aantal diensten wel bereikbaar(der) zijn via WA en dus niet via Signal. Ik heb het dan toch maar op m'n telefoon laten staan.

Het probleem dat ik nu heb is op mijn nieuwe tablet met Android 10. Als ik Signal wil installeren, krijg ik de melding dat mijn apparaat niet geschikt is!

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb het wel gemeld bij Signal, maar geen reactie gekregen.

Reputatie 7
Badge +6

Whatsapp em Signal zijn voor de smartphone. Voor de tablet en desktop gebruik je de webversie. Bedoel je dat die bet niet doet?

Gewoon Telegram gebruiken. Dat kan overal op geïnstalleerd worden en je telefoon hoeft niet online te zijn (of zelfs te bestaan!) als je op een ander apparaat werkt. Telefoon is alleen nodig voor een eenmalige activatie.

Whatsapp em Signal zijn voor de smartphone. Voor de tablet en desktop gebruik je de webversie. Bedoel je dat die bet niet doet?

Bij mijn weten is er geen webversie voor android. Alleen voor windows/mac/linux.

Maar mogelijk kan het niet omdat er geen telefoon aanwezig is. Maar dat is er ook niet op de PC...

En er is weer een datum verstreken over de voorwaarden van WhatsApp.
Er is al zoveel te doen geweest, dat bijna niemand er iets op uit doet.

Zelf ben ik aan het testen met Matrix.
Dit heeft wel de potentie om het systeem van de toekomst te worden.

Jouw eigen provider kan b.v. een toegang tot dit systeem bieden.
Maar je kunt het ook zelf doen.
Vergelijk het, met het systeem dat we gebruiken om te mailen.

Wellicht iets voor @Peter Kulche om hier iets over te schrijven.

Voor ieder communicatie middel geldt dat het alleen nut heeft als beide partijen het gebruiken en vooral nut heeft als iedereen het gebruikt. De telefoon en email zijn goede voorbeelden. Dit winner takes all mechanisme betekent bijvoorbeeld dat wij in Europa massaal Whatsapp gebruiken en Amerikanen Sms'en, vraag me niet waarom. Publiceren van betere opties is ongeveer zo nuttig als indertijd mensen de voordelen van Video 2000 uitleggen terwijl het mindere VHS de wereldstandaard werd. Ik zie meer in nieuwe initiatieven uit Duitsland om Whatsapp-Facebook duidelijke regels op te leggen.

Reageer