Beantwoord

‘Word ik afgeluisterd door mijn telefoon?’

• 16 August 2020
  • 10 reacties
  • 5500 Bekeken
‘Word ik afgeluisterd door mijn telefoon?’
Reputatie 4
Badge +7

Een Twittergebruikster vraagt hoe het mogelijk is dat zij met iemand spreekt over een bepaald automerk en hierna veel advertenties ziet van precies dat automerk - zonder dat zij ernaar gezocht heeft op internet. ‘Word ik soms afgeluisterd door mijn telefoon’ ? 

Het Privacyloket antwoordt:

Lang verhaal kort: nee, je wordt niet afgeluisterd. Het is wel te begrijpen dat je dat denkt want een telefoon verzamelt wel op andere manieren veel informatie over je: waar je bent (gps), met wie je praat (telefoonnummers die je belt of appt), wie je vrienden zijn (Facebook/instagram-vrienden). Al die persoonlijke informatie analyseren advertentiebedrijven om te kunnen bepalen wie welke reclameboodschap moet zien en op welk moment.

Een van de triggers in dit voorbeeld kán zijn dat de vriend of vriendin van de vragenstelster direct na het telefoongesprek informatie over het besproken automerk heeft gezocht. Vervolgens wordt bij hem of haar een advertentie getoond van dat merk, maar óók aan de Facebook en Insta-vrienden. De kans bestaat namelijk dat die vrienden ook wel ‘iets’ met dat merk hebben. Zo zijn er nog meer mogelijkheden om reclame te targetten zonder daadwerkelijk gesprekken af te luisteren.

In de rubriek Privacyloket binnen het forum van de Consumentenbond beantwoordt Peter Kulche jouw privacyvragen. Heb jij zelf een privacyvraag, stuur die dan naar privacyloket (at) consumentenbond.nl. Je kunt meepraten over dit onderwerp via de reactiefunctie onder deze pagina.

10 reacties

Over privacy gesproken… Worden we nu ook al afgeluisterd!

Ik woon in Amsterdam en nadat ik steeds weer kleine, nieuwe beschadigingen ontdekte op mijn auto vertelde ik iemand er laatst over. Ik zei dat Ik sterk het vermoeden heb dat mijn auto, die aan de straat staat, bekrast wordt.

Vervolgens zit ik op YouTube, zie ik ineens een advertentie over hoe je eenvoudig krassen van je auto kan verwijderen????

Dan sta ik te praten met een kennis en die verteld mij dat ze het met haar zus, bij haar zus, die wil verbouwen, het heeft gehad over dakkapellen. Ziet ze ineens advertenties op haar telefoon over dakkapellen verschijnen????

Beide zijn we niet op internet geweest om over bovenstaande items te Googlen. 

Wat kunnen we hier tegen doen, want ik begin het wel heel bedreigend te vinden dat je in je eigen huis op moet letten met wat je zegt.

Met vriendelijke groet,

Inge

Reputatie 7
Badge +4

Over privacy gesproken… Worden we nu ook al afgeluisterd!

ik zou eens beginnen met je telefoon te controleren welke app je allemaal toegang hebt gegeven tot je microfoon.

of nog twee keer een gesprek voeren over verschillende onderdelen, en de ene keer je telefoon uit zetten en de andere keer niet. Kijken of 1 van de onderwerpen terugkomt als reclame.

Reputatie 4
Badge +7

@Chris2006 :  Adverteerders kunnen adverteren in complete vriendennetwerken. Dus als jij en je vriend(in) niet zelf hebben gezocht, maar de vriend van jouw vriend wel, kan dat nog steeds een trigger zijn om bij jou een advertentie in beeld te brengen. Je moet je ook afvragen of het voor bedrijven praktisch haalbaar zou zijn om iedereen continu af te luisteren.  

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor je bericht @Chris2006. Aangezien er al een bestaand topic over dit onderwerp is, ben ik zo vrij geweest om je bericht met bijbehorende reacties hier naartoe te verplaatsen.

Dank je wel voor de reacties.
Ik heb in de app de microfoon uitgezet.

met vriendelijke groet, Inge

Ik zat vorige week met mijn dochter een opgenomen aflevering terug te kijken van Keuringsdienst van Waarde. Onderwerp was pannen met een anti-aanbak laag. Mijn dochter zat op haar Iphone en kreeg opeens een advertentie van Bol.com over veilige anti-aanbakpannen. Uit het niets.

Het idee dat je wordt afgeluisterd lijkt zeer voor de hand liggend.

Het idee dat je wordt afgeluisterd lijkt zeer voor de hand liggend.

Het hangt natuurlijk af van uw telefoon. Welk type was het van welk merk?

Het kan Siri of de Google assistent zijn.

Reputatie 5
Badge +4

Ik zat vorige week met mijn dochter een opgenomen aflevering terug te kijken van Keuringsdienst van Waarde.

Waarschijnlijk zat u te kijken via een smart-tv? Daarvan is bekend dat vele merken “bijverdienen” met het doorgeven wat allerhande informatie. En dat die iPhone van uw dochter dan een advertentie toont is best denkbaar.

Reputatie 7
Badge +4

hier hebben we het eerder over gehad, telefoons worden niet afgeluisterd, zou de doodsteek zijn voor apple en google-telefoons. Want afluisteren komt uit en dan is het hommeles. smartphones worden binnenstebuitengekeerd door nerds die op zoek zijn naar gaten en missers. 

wat wel gebeurt is zaken aan elkaar koppelen, dus als google weet dat je naar npo2 kijkt om 9 uur weet ie ook waar je naar kijkt en kan dus gerichte reclame aanbieden. als je bij toeval ook even op facebook oid kijkt naar pannen, krijg je ook advertenties over dat onderwerp. En als 1 van je vrienden op facebook oid zoekt naar pannen, krijg jij ook die advertenties te zien.  

Reageer