Vraag

Feitelijke en voorgeprogrammeerde controle op display VW Sportsvan 2016

• 21 January 2023
  • 4 reacties
  • 58 Bekeken

Badge

Wij rijden (plm. 15.000km/jaar) schadevrij sinds 2016 een VW Sportsvan en die heeft een diagnose display achter het stuur gekoppeld aan radio, kaart en telefoon (ook uitgebeeld centraal in grote display.) Ondanks alle ondergane  normale beurten waarschuwt de display in december dat er rem- en ander olie ververst dient te worden binnen 15 dagen. Eerder heb ik al met de garage hier erover gehad dat te combineren met de normale beurten, maar de VW garage weigert dat en laat ons dus hiervoor een extra beurt ondergaan (en betalen).

Afgelopen December kwam het weer op de display (terwijl wij afwezig waren en dus de auto niet gebruikten) en thuis gekomen zien we dat weer het display Inspectie in 5 dagen aankondigt, afgesproken met de garage die dat pas 1 maand "over tijd"" in zijn schema kan passen.

Nu medio januari, 20 dagen overtijd geeft de display dwingend aan ook tijdens het rijden dat we een inspectie dienen te ondergaan en is ook op de centrale (kaart/radio/telefoon) display het signaal vervallen en geeft het display achter het stuur aan Kompas, Telefoon en Radio tijdelijk niet beschikbaar. Waarop ik belde met de garage met het verzoek deze blokkade op te heffen. en een zeer verontwaardigde monteur repliceerde hoe ik wel dacht dat dit met opzet geprogrammeerd was en dat ik de auto maar langs de kant moest/of in hun garage zetten als ik het niet meer vertrouwde om door te rijden.

Kennen jullie dit fenomeen van een display bij de VW gekocht in 2016? Is dit een geprogrammeerd iets of is het een incidenteel mankement? Wij zijn erg benieuwd? Eerder had een ander VW monteur ons geadviseerd om als we ook ANWB lid waren deze service bij Quick fit te laten doen, het enige dat we namelijk verliezen bij een service in een niet VW garage is de door de VW gegarandeerde hulp bij panne onderweg en ophaal service.

we zijn benieuwd 

4 reacties

Hier is een instructiefilmpje hoe je de display kan resetten. De waarschuwing is dan weg maar het onderhoud moet je nog wel doen!

https://m.youtube.com/watch?v=fHmeMl89G10

Als het om servicebeurt tijdstippen gaat is het voorgeprogrammeerd.

Als er iets mankeert aan het remsysteem zou het lampje met het remsymbool aangaan op het dashboard. Zie in de handleiding onder dashboard de betekenis van al die symbolen die kunnen oplichten.

Badge

Beste Jan hartelijk dank voor deze tip om de display weer te resetten; dat weigerde de garage toe te geven dat dat kon. We hebben inderdaad een afspraak voor beurt.

Wat ons intrigeert, en zijn benieuwd, of andere VW Sportsvan eigenaren dat mogelijk ook ervaren, zijn de progressieve aanpassingen van de display, over de tijd die is verlopen tot het gewenste moment van inspectie, waarin stapsgewijs het aanbod van elektronische services aanvankelijk geboden (telefoon, radio, routeplanner, wagenstatus, verbruik van brandstof, etc. etc.) wordt afgebouwd en niet meer beschikbaar is. Dat kunnen we mogelijk met de door Jan genoemde reset allemaal terug krijgen.

Maar wat ons intrigeert is te weten of dan wel VW of de importeur VW Nederland dat vooraf heeft ingebouwd met de een nadrukkelijke opzet om naar de garage te komen voor de service. 

we zijn benieuwd naar die ervaringen of kennis?

Zelf rij ik in een oud blik van een ander merk zonder deze elektronische controle extra's.
Mijn garage weet exact wat mijn auto nodig heeft en wanneer.

Dit is met de moderne auto net zo.
Ze moeten het ook in de elektronica van de auto bijhouden.
Het kan niet zijn, dat je niet eerder de remolie kunt vervangen en het niet in de boordcomputer kunt zetten. Remolie kan namelijk ook vroegtijdig afgekeurd worden bij een meting.

Het nadeel van deze dingen is, als je een ongeval krijgt ben je de klos.
Ze gaan dan uitzoeken of je nalatig bent geweest. De boorcomputer is heilig.
Zo zijn mensen veroordeeld omdat ze te lang met een brandend bandendruk lampje gereden hebben.

Als ik bij mij garage kom, hebben ze een enorme kast vol apparaatjes om al die merken auto's uit te lezen.
Als je pech hebt, moet je voor het gedoe met de boordcomputer naar een dealer.
Dat moet ik ook, als er wat raars is. Het kastje in de gewone vak garage kan minder als bij de dealer.
Gelukkig heeft mijn garage een goede samenwerking met de dealer.

Badge

hartelijk dank Jan en Wortelstamper. Inmiddels na ook advies van WW-ANWB minimaal 15 seconden de aan/uitknop van display console indrukken en … alles is weer terug.

Reageer