Beantwoord

Is hostalit veilig in drinkwater

• 21 June 2022
  • 8 reacties
  • 103 Bekeken

Ik heb sinds maart vorig jaar vervuiling in mijn waterleiding, alle filters verstopt met een vieze zwarte drab. Na lang zoeken en uitsluiten van oorzaken zijn we er sinds kort achter dat de oorzaak ligt bij een gebroken doorvoerleiding van hostalit in de zonneboiler. 

Na ontdekking van de vervuiling ben ik overgegaan op het drinken van water uit flessen en later gebruik gemaakt van een filterkan, maar het kan niet anders dan dat ik en mijn familieleden voor de ontdekking van de vervuiling deeltjes hostalit binnen gekregen hebben door het drinken van en/of koken in het water. 

Volgens google is hostalit PVC waaraan een klein beetje polyethyleen is toegevoegd. 

Volgens Nefit worden er geen materialen gebruikt wat schade aan de gezondheid kan veroorzaken. 

Hoe kom ik er achter hoe schadelijk inname van hostalit is? 

icon

Beste antwoord door Wortelstamper 21 June 2022, 14:48

Bekijk origineel

8 reacties

Weet je zeker dat het hostalit is?
Als ik me nog goed herinner, zit in hostalit koolstof.
Kan het PVC-U zijn ?

De kans dat je iets krijgt van het eten van wat PVC en PE lijkt me klein. Het spul wordt immers niet aangetast door verteringssappen of maagzuur.

Ik vind het wel bijzonder dat er kennelijk PVC is verwerkt in de drinkwaterleidingen van een zonneboiler en dat er door een defect tegen de leidingdruk in vervuiling in het water is gekomen. Waarom dronken jullie uit een warmwaterleiding? En waarom zitten er filters in? Hoe PVC/PE kan vrranderen in een zwarte drab is me ook niet duidelijk. Ik ben blij dat ik dat niet heb.

Nefit zegt dat de buis van hostalit is. Er zaten korrels in de zeefjes van alle mengkranen. Ook bij het tappen van koud water kwamen er kleine deeltjes mee 

OK, dat van die filters is duidelijk. Maar hoezo gaat koud water door een PVC buis door een zonneboiler? En hoezo kunnen daar delen aan de binnenkant van af breken en meegenomen worden door het water? Is er een grote overstroming ontstaan door de lekkage? Hoe ben je er achter gekomen waar de oorzaak lag? Hoe weet je of dat spul Hostalit is?

Een goedgekeurde buis voor drinkwater heeft een KIWA keurmerk.
Als je een duidelijk antwoord wilt hebben, vraag het daar.
https://www.kiwa.com/nl/nl/markten/water/

Reputatie 4
Badge +5

@Femmy Mulder Er zaten korrels in de zeefjes van alle mengkranen. Ook bij het tappen van koud water kwamen er kleine deeltjes mee.

Heeft u ook een “waterontharder” in uw drinkwaterinstallatie"?

Ik denk dat er misschien meerdere oorzaken kunnen zijn.

Ik weet niet hoe het kan en hoe het gebeurt is. De installateur denkt dat het water in de boiler zo af en toe te warm is geworden door de collectoren op het dak, verstaft is en afgebroken. Er liggen nog delen onderin de boiler. Ondertussen is deze vervangen. 
Ik heb inderdaad een waterontharder. 
Dat de boiler de boosdoener was hebben we ontdekt door een voor een alle andere mogelijkheden uit te sluiten

Reputatie 4
Badge +5

@Femmy Mulder Er zaten korrels in de zeefjes van alle mengkranen. Ook bij het tappen van koud water kwamen er kleine deeltjes mee.

Heeft u ook een “waterontharder” in uw drinkwaterinstallatie"?

Ik denk dat er misschien meerdere oorzaken kunnen zijn.

Ik weet niet hoe het kan en hoe het gebeurt is. De installateur denkt dat het water in de boiler zo af en toe te warm is geworden door de collectoren op het dak, verstaft is en afgebroken. Er liggen nog delen onderin de boiler. Ondertussen is deze vervangen. 
Ik heb inderdaad een waterontharder. 
Dat de boiler de boosdoener was hebben we ontdekt door een voor een alle andere mogelijkheden uit te sluiten

Bij koud watertappen stroomt het niet door de Boiler!

Wat de installateur denkt kan ik niet beoordelen.

Als ik van de 1e foto uit ga, lijken dit Harskorrels uit de ontharder!

Van uw zonneboiler/collector kan ik u verzekeren dat het systeem niet goed ontlucht is of geen of minder doorstroming heeft gehad en daardoor ontoelaatbare temperaturen zijn ontstaan, kan zelfs meer dan 150 graden oplopen in de collector! er kan daardoor onherstelbare schade ontstaan.

Bij een te hoge collector temp. zal het boiler pompje uitschakelen er kan dan stoomvorming onstaan.

Als uw boiler met onthard water wordt gevoed, kunnen daar ook de harskorrels verstopping in de collectoren veroorzaakt hebben, wat ook weer de hoge temp. verklaart in de boiler/collectoren

U heeft ongetwijfeld een aantal keren moeten resetten, als u dit niet heeft gedaan heeft de ketel naverwarming waarschijnlijk de boiler op temperatuur gehouden!

De inregeling op het display vraagt wel diverse instellingen, en daar kunt u ook op zien of de pomp draait en de temperatuur van de collector en of de boiler oplaadt.

De boiler is een voorraadvat waar zou dan de boosdoener in moeten zitten?

De boiler voelers moeten wel op de juiste kroonstrip aangesloten zijn

Er zijn enkele instellingen op installateurs niveau! 

Ik hoop dat uw installateur denkt dat het water in de boiler zo af en toe te warm is ook naar de instel/waarden heeft gekeken.

Als uw installateur het inmiddels heeft opgelost en alles weer functioneert met de nieuwe boiler kunt u mijn reactie als naslagwerk behouden.

Reageer