Beantwoord

Kan ik een inbouw inductiekookplaat plaatsen boven een koelkast?

• 28 July 2022
  • 7 reacties
  • 302 Bekeken

Wij willen een inductiekookplaat inbouwenin het aanrechtblad en daaronder een losse koelkast (geen inbouw) plaatsen. Nou lezen we daar verschillende dingen over: de een meldt dat dat alleen kan als dit uitdrukkelijk staat in de gebruiksaanwijzing... Maar welk merk en type is dan geschikt? 'm.. a. w. : Hoe weet ik bij welk merk het in de gebruiksaanwijzing staat?

De ander zegtt dat dit wel kan als er minimaal 5 cm afstand is tussen inductie plaat en koelkast....

We komen er niet uit.

icon

Beste antwoord door Jan 28 July 2022, 09:33

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hier staat dat de onderkant van de kookplaat heet kan worden en je voor goede ventilatie moet zorgen. Dus die 5cm lijkt me reëel. Maar is het wel verstandig voor de koelkast om een hittebron er zo vlak boven te hebben. Daar is dikwijls het vriesvak. Misschien kan je daar een aanrechtkast zetten en de koelkast ernaast of zo?

Reputatie 7
Badge +8

U kunt volop informatie over deze problematiek vinden op internet via google.

Bijv.   **bcc kiesadvies inbouw kookplaat**

Of. **coolblue advies kookplaat**

@L.J.F. de Ruiter het plaatsen van commerciële links is niet toegestaan op dit forum. Daarom is de link verwijderd uit je tekst. 

Groetjes Shana

Neem nu een voorbeeld uit een willekeurig montagevoorschrift.
In dit geval is het een kastje onder de plaat.
In geval van een koelkast zal de koude lucht langs de radiator gaan.
De plaat krijgt dan al warme lucht als koeling.
Je moet dan boven en onder ventilatieopeningen hebben.
Wellicht is een hitteschild tussen de toestellen nodig, met een gescheiden ventilatie.
De ruimte die dan over blijft voor de koelkast is klein.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb in mijn bericht al gesteld de adviezen van mede forumleden op te volgen. Maar om het wat te completeren adviseer ik via google of andere zoekmachine alle adviezen over deze problematiek door te nemen. Het was niet de bedoeling reclame te maken, goed dat de namen verwijderd zijn. Dank hiervoor.

Neem nu een voorbeeld uit een willekeurig montagevoorschrift.
In dit geval is het een kastje onder de plaat.
In geval van een koelkast zal de koude lucht langs de radiator gaan.
De plaat krijgt dan al warme lucht als koeling.
Je moet dan boven en onder ventilatieopeningen hebben.
Wellicht is een hitteschild tussen de toestellen nodig, met een gescheiden ventilatie.
De ruimte die dan over blijft voor de koelkast is klein.

Dank voor de reacties we overwegen nu toch maar de koelkast op een andere plek te zetten en de indeling te veranderen. 

Ik heb in mijn bericht al gesteld de adviezen van mede forumleden op te volgen. Maar om het wat te completeren adviseer ik via google of andere zoekmachine alle adviezen over deze problematiek door te nemen. Het was niet de bedoeling reclame te maken, goed dat de namen verwijderd zijn. Dank hiervoor.

Dank, ik heb je advies opgevolgd en inmiddels goed advies gekregen van een bepaalde 😊witgoedwinkel. 

Reputatie 3
Badge +2

Denk er om dat de stekker van de kookplaat altijd goed bereikbaar moet zijn.

Reageer