Beantwoord

Led verlichting: buitenverlichting dimmen

• 5 January 2022
  • 11 reacties
  • 137 Bekeken

Goedendag, Ik heb een vraag over led verlichting  ,ik heb buiten 8 ledlampen van 12V 6w ,daar zit een transformator op van max 150 watt en dan een timer en dan naar stopcontact alles is van garden lights maar nu wil ik de lampen gaan dimmen maar van garden lights hebben ze geen dimmer. Nu is mijn vraag hoe ik dat het beste kan doen ,wat de beste oplossing is. 

icon

Beste antwoord door E.T. Wiersum 5 January 2022, 14:13

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Als dat simpel te doen is , kun je iets om de lampen heen plaatsen om het licht ietwat tegen te houden . Wel jammer van de verspilde stroom als ze heel veel branduren maken . Als de lampjes uitneembaar zijn , kun je lampjes proberen te vinden van een lager wattage . Als je de lichtsterkte altijd wil kunnen verhogen en verlagen , kom je toch op een losse dimmer uit . Zal niet meevallen om de juiste te vinden en niet alle Ledlampen zijn bestand tegen een willekeurige dimmer . Toch lijkt dat mee te vallen , aangezien ik een dimbare halogeenlamp vervangen heb door een  eigenlijk niet dimbare Led zonder de dimmer te vervangen . Wordt dagelijks gedimd en dat al enkele jaren .

Bedankt voor de reactie, ik had de lampen juist vervangen voor dimbare ledlampen voorheen zaten er oude cylinder GU5.3 lampen in, ik dacht met de nieuwe lampen en dan een met een stekker dimmer van klik aan klik uit dat ik kon dimmen maar dat werkt niet ik heb nu een leddimmer gekocht van klik aan klik uit maar weet ook niet zeker of dat werkt want de transformator is niet dimbaar en al de snoeren zijn van garden lights dus geen normale stekkers maar van die penverbindingen. Ik vindt het niet zo'n ramp om iets door te knippen voor die dimmer maar ik weet niet zeker of dat werkt. 

V

De buitenlampen branden op wisselspanning.
De 12V dimmers voor in huis werken op gelijkspanning.

Je moet dus voor de transformator dimmen.
Gebruik een dimmer die geschikt is voor led lampen aan een transformator.
Neem ook een type dat ruim meer dan 150W kan dimmen.
Omdat het ding bijna 3 kilo weegt, neem ik aan dat het een conventionele transformator is.

Klopt is zo'n transformator van garden lights en er staan 9 dimbare ledlampen op van 5w ,ik dacht zelf als ik voor de trafo die dimmer van klik aan klik uit ertussen bouwt door de bedrading door te knippen en die dimmer plaats en dan de timer eraf haalt en gelijk van de trafo naar de wandcontactdoos gaat maar maakt het niet uit dat het geen dimbare trafo is dan.

Reputatie 5
Badge +5

Dimmer voor gloeilampen of halogeen lampen werken niet bij ledlampen ook niet als die led lampen wel dimbaar zijn.
Daar heb je ander soort dimmer voor nodig.

Reputatie 7
Badge +4

de trafo moet ook geschikt om te dimmen, en aangezien ze zelf geen dimmer hebben zal de trafo ook niet dinbaar zijn.

oplossing is dan een dimbare trafo gebruiken ipv de garden light en een dimmer ervoor

Ja daar zat ik ook aan te denken, inmiddels heb ik een dimbare transformator erop gezet in plaats van die zware transformator van garden lights en een stekker stopcontact van klik aan klik uit maar als ik dan wilde dimmen deden de laatste lampen het h niet goed flikkeren. Ik heb nu zo'n inbouw leddimmer gekocht van klik aan klik uit misschien dat wel beter werkt maar dat moet ik nog uitproberen. 

Inmiddels heb ik de spullen geïnstalleerd en ik kan het wel aan en uit zetten maar als ik ga dimmen werkt het niet goed.

Reputatie 7
Badge +4

Het is inderdaad een kwestie van de juiste bouwstenen aan elkaar plakken, op google is veel te vinden over het dimmen van LEDs en die bouwstenen, bv deze: Kun je LED lampen dimmen? (Hulp bij verlichting van SLV Nederland)

Als op de lamp zelf staat dat hij niet dimbaar is, moet je het ook niet proberen.

De lampen zijn dimbaar en de trafo ook.

Reageer