Vraag

Toetsenbord met problemen bij een Medion laptop

• 23 January 2023
  • 4 reacties
  • 70 Bekeken

Ik heb een Medion laptop van ongeveer 6 jaar oud, nooit problemen mee gehad maar de laatste tijd doet het toetsenbord raar. Bij opstarten en tot nog wel een uur daarna werken een aantal toetsen niet, de bovenste rij (qwertyuiop) en backspace, shift voor een hoofdletter en de pijltjestoetsen. Bijzonder dat het alleen de letters van de bovenste rij zijn, de andere letters nooit problemen mee gehad. Na een tijdje, ik zeg steeds: nou wordt 'ie warm, doet 'ie het als vanouds. Nu ik dit type ook, maar aan het begin van de avond wil ik m wel door het raam gooien, zo vervelend, maar elke keer doet 'ie het op een gegeven moment toch wel weer.

verschillende dingen al geprobeerd: opnieuw opstarten, letters losmaken en schoonmaken (maar ze zijn niet vies), gecontroleerd of de driver nog up to date is: ja.

Ik vraag me af of ik een nieuwe laptop moet kopen, maar het is toch zonde wanneer elke keer na een tijdje hij het weer prima doet? Maar even snel na opstarten iets opzoeken of een mailtje sturen is er niet bij, en dat moet toch anders kunnen? Kan iemand mij hierbij helpen?

4 reacties

Dat klinkt niet als een software probleem maar als een kapot toetsenbord, hang er bij problemen voorlopig even een extern toetsenbord aan.

Op YouTube kijken hoe je jouw laptop open moet maken.
Dan eens kijken of het aan het kabeltje van het toetsenbord ligt.
Dat los en vast maken, moet heel voorzichtig en sommige gaan na 10 keer stuk.
Als de laptop echt ziek is, doet hij ook raar op een extern toetsenbord.
Scannen op virussen, wellicht is het een vervelend virus.

Badge

Ik heb toetsenbord kuren bij zo'n model Medion Akoya laptop ook meegemaakt.
(Weliswaar met wisselende toetsen, en niet precies de door jou genoemde.)

Oorzaak:
Definitief hardware storing, geen malware of virus besmetting.

Toelichting:
Het starten met zowel Windows 10 Home als met een Linux distro leverde dezelfde storingen / defecten op.
Het aansluiten van een extern USB (snoer) toetsenbord verhielp al deze klachten.

Oplossing:
Zucht, heb ik niet, machine is 2 keer door reparateur geopend, na de 2e keer heeft zich het probleem als vanzelf opgelost.
Helaas zijn er, na maanden, toch weer kuren teruggekomen.
Is het nu verontreiniging en / of slijtage? Onduidelijk.

Mijn advies:
Suggestie voor omzeiling; koop evt. bij de "Action keten" voor 8€ tjes een eenvoudig Hama (snoer) toetsenbord, niet zo'n lichtkermis game ding..
(Ik heb geen ervaring met dit Hama model, bewaar de bon en bij teleurstelling breng je 'm terug.)
Mogelijke ?blijvende? oplossing; overweeg een ervaren reparateur om het euvel te laten verhelpen.(Voorzichtigheid is geboden..)
(Reiniging, demontage danwel vervanging van het toetsenbord of wisselvallige connectie met het moederbord.)

Ik vermoed dat er inmiddels meer toetsenbord klachten op internet staan..

Ben benieuwd, meld je ons je ervaringen?
(Daar kan iedere lezer van meeprofiteren!)

Het merk Medion is overigens al zo'n kleine tiental jaren eigendom van het Chinese Lenovo.

Reputatie 5
Badge +3

@R.J. Kautz  Koop een los toetsenbord en gebruik dat.. eventueel een kleine variant en probleem opgelost. 

Reageer