Consumentenbond.nl
Vraag

Waar wordt een concept tekst bewaard (van nieuw bericht of antwoord)

Reputatie 4
Badge +4
  • Actieve deelnemer
  • 213 reacties
Bovenstaande vraag is van toepassing wanneer die optie inderdaad bestaat...
(Ik heb het niet ontdekt)

Echter, mocht die niet bestaan, dan zou het naar mijn mening een goed idee zijn om dat te introduceren.
Helaas is het mij al 2 of 3 keer gebeurd dat ik een antwoord wilde plaatsen en dat ik halverwege het antwoord op een andere site iets wilde nakijken en bij terugkeer naar de Consumentenbond per ongeluk het [x] van de Consumentenbond tab aanklikte. Ik heb vaak meerdere tabs open.

Bericht weg...
Opnieuw de forum site en het bericht oproepen in de hoop dat de tekst dan automatisch weer zou verschijnen... helaas.

Bij een langer en uitgebreider antwoord heb je eigenlijk geen zin meer om opnieuw te beginnen.
Immers: wat had ik precies geschreven? Ik had een URL geplaatst, waar kwam die ook alweer vandaan...?
Enfin, laat maar.

Bij andere sites zie je vaak heel even een klein pop-upje verschijnen met de mededeling dat de tekst is opgeslagen.

Misschien een suggestie ter verdere verbetering??

11 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Goedemorgen @cbw62,

Er is -helaas- geen conceptmogelijkheid. Ik vind het een prima suggestie en zal het vandaag ook indienen bij Insided (leverancier / ontwikkelaar). Ik kan nog niet zeggen of ze er op korte termijn iets mee gaan doen, maar ik zal het direct bij ze neerleggen. 👍🏻

Tip 💡: Als je van plan bent om een lap tekst te schrijven, dan is het wellicht handiger om dat eerst in Word te doen en daarna te plakken. Verder leer ik mezelf aan om - als ik een lange tekst schrijf op het forum (in de browser) regelmatig Ctrl + A en daarna Ctrl+C te gebruiken. Als er iets uitvalt, dan kan ik mijn tekst altijd nog terug plakken.
Badge +4
Niels schreef:

Goedemorgen @cbw62,

Er is -helaas- geen conceptmogelijkheid. Ik vind het een prima suggestie en zal het vandaag ook indienen bij Insided (leverancier / ontwikkelaar). Ik kan nog niet zeggen of ze er op korte termijn iets mee gaan doen, maar ik zal het direct bij ze neerleggen. 👍🏻

Of.. Een melding, "Weet je het zeker dat je dit tablat wil afsluiten." is ook wel handig (alleen als je iets schrijft
Reputatie 6
Badge +5
Ja, je hebt gelijk, overkomt mij ook al een paar keer. Hup, typewerk foetsie.

Ik doe dan precies hetzelfde als wat @Niels hierboven schrijft. Zodra ik ergens anders iets moet kijken doe ik standaard altijd eerst Ctrl-A en Ctrl-C. Maar soms heb ik die Ctrl-C nodig om iets van ergens anders te kopiëren naar m'n tekst. Je kan het dan in Word even parkeren en later weer terugpakken.

Het kan prima ook met Word hoor, maar als je het dikwijls doet heeft Word voor mij dan weer iets teveel tijd nodig om op te starten en je moet een document vinden of maken waar je dat kwijt kan. In plaats van Word heb ik daarom een .txt bestandje - ik noem maar wat - klad.txt aangemaakt in een folder. Naar dat bestandje heb ik een snelkoppeling gemaakt naar mijn bureaublad. Ik zie klad.txt dus ook op mijn bureaublad staan. Ik kan het ophalen door op dat kleine dubbelpijltje te klikken rechtsonder mijn beeldscherm. Te pas en te onpas kan ik er dan heel snel bij om even een stukje tekst te parkeren. Bijvoorbeeld ook die links naar websites die je eigenlijk weer had terug willen vinden. Ik doe dit eerlijk gezegd overal.
Reputatie 4
Badge +4
@Niels

Dank!

Inderdaad, het zou een welkome verbetering zijn.

Je hebt gelijk met de suggestie om de tekst in clipboard te plaatsen.
Vaak doe ik dat bij wat langere teksten en wel vlák voor het verzenden.
Het wil nog wel eens voorkomen dat de gebruiker in dergelijke situaties, zonder waarschuwing, op de achtergrond wordt uitgelogd. Op het moment dat hij/zij op 'Versturen' klikt, opnieuw moet inloggen. Bij gebruikersONvriendelijke sites ben je dan soms je tekst kwijt. Lelijke woorden weglatende is het dan verder stil in mijn hok hier... 🙂

Zoals gezegd, tenzij het echt belangrijk is, begin je in zulke gevallen niet meer opnieuw: 'laat maar zitten'.

Het tussendoor in clipboard c.q. clipboard manager opslaan... Dat kan inderdaad.

In mijn geval is gewoon een domme handeling: ik wilde gewoon een paar tabs sluiten (had er, net zoals nu, zo'n 20 openstaan) en sluit de verkeerde. Ai!

Ben benieuwd of de community software van Insided.com een autosave optie heeft...

p.s. mocht Consumentenbond ooit overwegen om over te stappen naar andere community software, kijk dan ook eens naar Discourse.
Reputatie 6
Badge +6
@cbw62 : Geen punt. Ik laat even weten zodra ik het heb ingediend. We zijn in augustus 2017 overgestapt naar een nieuw platform. Ik verwacht dus niet dat we heel snel zullen overstappen 🙂, maar bedankt voor de tip!
Reputatie 7
Even je tekst kopiëren voor je overstapt naar een andere site, op een gewone PC blijft een reactie gewoon onderin de balk staan en dan kun je zonder probleem even naar een andere website maar niet in het zelfde mailprogramma, dan is het bericht weg. Op mijn iPad kan ik niet omschakelen, ik zou wel een kopietje kunnen maken, dat even opslaan en later terugzetten.

En wat Niels eerder schreef, eerst even in Word, ik vind dat ook handig als ik een lange mail wil beantwoorden, ik kopieer dan de mail die ik wil beantwoorden ook omdat ik dat prettiger vind lezen en ik kan dan meteen aan die tekst refereren.

Bij veel fora en websites kun je eerst je reactie in concept nog even doorlezen en corrigeren maar dat concept blijft niet bewaard als je tussendoor naar een andere site gaat. Ik vind het eigenlijk niet zo zinvol omdat er andere mogelijkheden zijn.
Reputatie 4
Badge +4
Niels gaat dit onderzoeken.
Wie weet is het misschien een bepaalde instelling in de software, of is de ontwikkelaar ermee bezig.
Deze omweg, om de tekst tijdelijk in een ander programma te plaatsen dus, hoeft dan niet meer. Althans, wanneer de software dat ondersteunt.

Misschien doe ik iets verkeerd, maar voor zover ik kan vaststellen ondersteunt deze software ook niet de 'drag and drop' functie om bestanden (plaatjes) toe te voegen. In zoverre, het lijkt erop dat de software dat wel ondersteunt, maar er gebeurt niets. Zie onder.

Ik zit dagelijks op vele fora.
Vaak is het ook zo dat de software een 'notification' stuurt mét het antwoord dat gegeven is.
Handig, vooral wanneer je iedere keer een notification krijgt en het een discussie betreft tussen andere leden. Je kunt op basis van de meegestuurde tekst bepalen wat je gaat doen: wel of niet reageren.

Maar... ik geef direct toe: het zijn allemaal maar kleine dingen, kleine handigheden. Alles werkt ook prima zónder die franje 🙂

Het is beslist geen kritiek dus.

Andere forumsoftware hebben andere 'onhebbelijkheden'...

-

Reputatie 7
Je kunt het niet naar alle wensen aanpassen, dan ontploft de server. Bij ieder forum kom je wel iets tegen dat anders, beter of makkelijker kan.
Reputatie 4
Badge +5
Dag Leden,
Misschien is de "ontwikkelaar en/of leverancier" bereid om ook even te kijken naar andere topics t.a.v. eerdere opmerkingen mijnerzijds.
Was waarschijnlijk te kritisch met mijn vragen 😊.
Succes met de voortgang en verdere ontwikkeling van het forum.
Reputatie 4
Badge +4
@MrsJones
Het heeft niet zozeer met server capaciteit te maken, maar eerder met de (on)mogelijkheden van de forum software waarvoor gekozen is, dan wel met de instellingen.
In dit geval is gekozen voor een product van Insided.com, maar men had net zo goed voor iets anders kunnen kiezen, denk aan Discourse.com, of GetSatisfaction.com, of phpBB.com, enzovoorts.

Verleden jaar is de Consumentenbond overgestapt op de forum software van Insided.com.
Daarvóór gebruikte men iets andere software. Ik moet bekennen, ik weet niet van wie.
Er zullen ongetwijfeld goede redenen zijn geweest voor die overstap.

In mijn vorig antwoord schreef ik
"Vaak is het ook zo dat de software een 'notification' stuurt mét het antwoord dat gegeven is."

Bij de vorige software was dat nog wel het geval.

Nogmaals, het waren slechts goedbedoelde suggesties.

Ik stop hier.
Het is aan de Consumentenbond (in dit geval Niels) om te zien of er wat mee gedaan kan worden.
Reputatie 7
@cbw62 , weet ik, was maar een geintje. Ik vind wel dat, hoe meer toeters en bellen je gaat inbouwen, het overzicht soms ver te zoeken is, kijk maar eens op websites van gemeentes en overige instellingen,, je zoekt je een breuk.

Reageer