Aansprakelijkheid als fiets van fietsendager valt

Badge

Sinds ik een Kia EV6 rijd met trekhaak, zwabbert de erop gemonteerde Thule fietsendrager met 2x standaard fietsen erop best wel. Zeker als op een snelweg een bobbel wordt gepasseerd, lijkt het net of er elk moment iets kan afbreken. Ik heb met mijn 85 kg op de trekhaak staan dansen, er gebeurt niets. Maar bij een bobbel wordt de 30-40kg van fietsendrager met fietsen ineens veel zwaarder, althans er komen extra krachten op de trekhaak en fietsendrager te staan, ik vraag me af on hoeverre de limieten van de trekhaak (max. 100kg) hierop zijn afgestemd. Ik heb nu de volgende vragen hierover:

1. Stel dat er iets afbreekt, de fietsendrager of de trekhaak, en de fietsen komen op de weg en veroorzaken schade (laten we ervan uitgaan dat er geen motorrijder achter me rijdt, dan zijn kunnen de gevolgen verschikkelijk zijn). Is dit gedekt door de autoverzekering als deze WA verzekerd is?
  2. Is de leverancier van de fietsendrager dan wel de trekhaak, aansprakelijk te stellen?

Ik kom hierop omdat met deze auto het is gebeurd dat een fiets losschoot en op het wegdek terecht kwam na over een forse bobbel op de A15 bij de Botlektunnel gereden te hebben. De fiets bleef met het voorwiel aan de bevestiging zitten, maar werd verder over de straat gesleept. De fiets had ik wel netjes vastgemaakt met de klem aan de bovenkant, maar om beschadiging te voorkomen, had ik er een stuk plastic tussen gedaan. Hierdoor had ik de klem blijkbaar niet vast genoeg vast gedraaid en bij de schok is de fiets uit de klem geschoten. Ik rijd regelmatig met de fietsendrager en 2x fietsen maar voel me geheel niet confortabel meer (met deze auto) als ik door de achterruit kijk en de fietsen heen en weer en op en neer zie zwabberen.

Ik zie de reacties graag verschijnen, waarvoor alvast dank,

R. Kornelisse

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6

WA is dekking van schade aan derden waar we verantwoordelijk voor gesteld  worden . Dus met die dekking zit het wel goed . Maar dit soort ongein wil je natuurlijk niet meemaken . Ik snap niet wat het probleem is en kan dat op afstand niet beoordelen . Aan de trekhaak zal het niet liggen en Thule is een bekend merk . Dan zit denk ik de drager niet goed op de trekhaak , of de fietsen niet goed op de drager . Lees de gebruiksaanwijzing nog eens goed of laat er een deskundige naar kijken . Kan ook zijn dat er niks aan de hand is , maar je het niet meer vertrouwt door die eerdere gebeurtenis als gevolg van dat stuk plastic . 

Badge

Dank heer/mevrouw Wiersum voor de snelle reactie. WA kan van de auto zijn of de persoonlijke WA, ik zoek een officieel standpunt hierin, wellicht moet ik de verzekeraar(s) hierover benaderen. De trekhaak zit muurvast maar is langer dan andere trekhaken die ik gewend ben geweest van andere auto’s. De Thule (die op eerdere auto’s is gebruikt zonder deze beweging) zit ook muurvast. Ik vermoed dat het de lengte van de trekhaak is: elke mm speling aldaar geeft cm’s speling bij de fietsen. Ik heb Kia gevraagd of dit een bekend fenomeen is. Ik wacht af.

Reputatie 5
Badge +3
  1. Vraag het aan uw verzekering. Dit kunnen we op afstand niet beantwoorden
  2. Waarschijnlijk wil hij als u een goede brief schrijft nog wel zijn product vervangen(bv als het is afgebroken ) maar aansprakelijk stellen wordt heel moeilijk…  Uw bent verantwoordelijk voor alle schade direct en indirect . Zorg er voor dat alles heel goed vast zit en zorg voor minimale belasting(verwijder tassen, batterijen , jas beschermers(en alles wat groot en of zwaar is). 
Reputatie 5
Badge +3

Ik ken de combinatie van auto en fietsdrager niet. Dat er enige beweging in zit kan wel eens een stuk beveiliging zijn voor het te snel nemen van bobbels en richels. Ik heb zelf een spinder (oud ding al) en daar zit ook zeker beweging in. Als er enige beweging mogelijk is kan de beweging de energie opnemen, zodat er niet door de hoge krachten iets gaat stukgaan. Als je je toch zorgen maakt, laat er naar kijken bij een garage of andere deskundige. Je mag er van uitgaan dat die fietsdragers door de fabrikant getest zijn voordat ze op de markt zijn gekomen en bij normaal gebruik het een en ander kunnen hebben.

Ik zou niet stukjes plastic ed. er tussen doen.

Het geeft je dan niet echt een antwoord op de vraag, maar kan je wel gerust stellen dat je de combinatie veilig kunt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +6

Wat beweging van de fietsen vooral op een slecht wegdek is normaal . Te vergelijken met de vleugels van een vliegtuig tijdens veel turbulentie voor wie dat wel eens gezien heeft . Dat vind ik nou weer een eng gezicht , terwijl ik zeker weet dat die niet breken …..

Reputatie 4
Badge +5

@R. Kornelisse 

(1) Het is belangrijk dat de lading niet in beweging kan komen. Er is geen houden meer aan als lading eenmaal gaat schuiven. Het is een wijdverspreid misverstand dat zware lading door het grote gewicht op zijn plaats zou blijven. Elke lading die niet goed is vastgezet kan in beweging komen. De Nederlandse verkeerswetgeving eist dat de lading of delen daarvan moeten zijn gezekerd. De ladingzekering moet zodanig zijn dat lading onder normale omstandigheden niet van het voertuig kan vallen. Volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek horen tot de normale omstandigheden.

Nederlandse wettekst

De Regeling voertuigen is onderdeel van de Nederlandse verkeerswetgeving en bepaalt in artikel 5.18.6:

1. De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen.
  2. Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.

Artikel 5.18.6 geldt voor de chauffeur en de eigenaar of houder van het voertuig; niet voor de opdrachtgever.

De verzekering kan moeilijk doen als deze niet goed gezekerd is geweest.

Hoe kunt u dat aantonen, als u de lading of een deel ervan verliest?

(2) De trekhaak heeft een Max. Kogeldruk van 100kg, dit is niet de limiet van de trekhaak!

Als de fietsen plus drager meer wegen als 100kg komt u boven de Max. Kogeldruk en dat kan voor uw (kleine)auto het rijgedrag beïnvloedden.

In de gebruikershandleiding van de fietsdrager, staat de belasting en de zekering om de fietsen te borgen.

Als u de fietsen ziet “zwabberen” zijn ze niet goed op de fietsdrager gezekerd.

De garantie fietsdrager zal alleen fabrieksfouten dekken. Met een juist gebruik zal er weinig kans op breuk zijn om op de garanties aanspraak te kunnen maken.

Ik heb zelf altijd extra bandjes gebruikt en ook de beide fietsen zonder schade aan elkaar vast gezet.

Ook na 1000km was er geen gezwabber merkbaar.

Er zijn ook extra beugels voor de fietsdrager om meer stabiliteit te krijgen.

Reputatie 7
Badge +6

Er bestaan trekhaken voor personenauto's die een kogeldruk van 100kg mogen hebben, maar ik lees op internet dat het meestal 50 of 75kg is. Maar waar je slechts naar moet kijken is de kogeldruk die op het typeplaatje van je trekhaak staat. De rest telt niet. Maar als de fietsendrager met twee fietsen inclusief bagage onder de 50kg zijn speelt deze vraag geen rol.

Een fietsendrager zit stevig geklemd alleen aan die kogel op maar één punt. Dus logisch dat er enige speling is en hij iets wiebelt. Je zou de vraag dus moeten splitsen in twee delen, is het wiebelen binnen wat normaal is of valt het daarbuiten. Dan moet je vaststellen wat normaal is.

Je kan ook vergelijken door met de hand te voelen hoeveel die van jou wiebelt en hoeveel die van je buurman/collega/zwager/kennis of die Fransman op een camping. 

Kijk eens goed naar de bevestiging op de close read manier. Hoe voelt het aan zonder en met fietsen. Vertikaal op en neer bewegen ten opzichte van de auto zou niet moeten kunnen, dus alleen wiebelen. 

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de trekhaak het begeeft. Je moet er immers ook met een zware caravan of beladen aanhanger een slalom mee kunnen rijden en een ABS-noodstop maken. En dan komen er niet alleen horizontale krachten op. En heb je ooit een TROS-caravanrace gezien? Alles ging stuk, maar volgens mij nooit een trekhaak.

Als je twijfel hebt over over de fietsendrager, moet je hem niet gebruiken tot je zekerheid hebt.
Er aan twijfelen en toch gaan rijden, maakt je schuldig bij een ongeval.

Gebruik goedgekeurde banden om ze vast te zetten.
Knip nooit het label van de spanband af.
Gebruik nooit beschadigde spanbanden.

Ik begrijp ook niet, waarom fietsendragers geen extra losbreekkabels hebben?

Reputatie 4
Badge +5

@R. Kornelisse Ik heb nog even naar het model Kia gekeken, en daar komen dan weer wat vragen uit.

1 Is de fietsdrager op uw type/vermogen auto gekocht? Of heeft u deze gewoon van een vorige auto?

2 De kogeldruk van de trekhaak op het ID plaatje: dit moet dan ook de kogeldruk voor het type auto zijn,

en dat staat in de Technische gegevens van uw auto.

Ik denk gezien het type auto dat dit 75kg Max. is.

Als uw vorige auto geen E was heeft deze auto met accu’s  een heel ander zwaartepunt, wegligging en rij- stuurkaraker.

De lading/passagiers op de achterbank, zitten dan op of net voor de achteras.

De afstand van de achteras tot aan de kogel heeft invloed op het zwiebelen.

De airodynamische vormgeving heeft bij dit model mede invloed op wervelingen achter de auto.

Als u zelf op de trekhaak gaat staan kunt ook u zien dat de voorvering een weinig omhoog komt, dat weer het stuurkarakter beheerst, b.v.

over of onderstuurd, of constant bijsturen met zwiebelen!

Ik zelf heb altijd auto's gekozen met een kort kontje en daar heb ik met fietsdragers\caravan altijd een stabiele combinatie gehad.

Ik hoop dat u met deze proefondervindelijke info iets aan het zwiebelen kan oplossen.

Ik geloof niet dat de trekhaak zelf zwabbert dus zwabbert de drager op de trekhaak en dat zou betekenen dat die niet goed vastzit. In principe ben je natuurlijk gewoon WA verzekerd maar ik zou die dode motorrijder toch niet op mijn geweten willen hebben. Na laten kijken en totdat je zeker weet dat alles goed vastzit niet gebruiken.

Badge

Allen, dank voor de reacties.

Ik kan garanderen dat alles gedegen vastzit, geen beweging op de kogel en geen beweging van de fietsen op de drager. De trekhaak is origineel Kia en door Kia ondergebouwd. De reactie van Kia op mijn opmerkingen: “De trekhaak van jouw EV6 zit vast aan de auto en hierin zit geen beweging. De haak heeft een maximale kogeldruk last van 100kg waarbij een maximale fietsendragerlast 75 kg is. Dit heeft er mee te maken dat er bij een fietsendrager geheel andere krachten worden gebruikt dan bij een aanhanger. Er mag dus geen 85 kg op de trekhaak worden geplaatst wanneer dit een fietsendrager met fietsen betreft. Ik wil je dan ook adviseren hier rekening mee te houden, zodat het door jou geconstateerde feit verminderd wordt.”

Het gewicht van de fietsendrager met fietsen bedraagt minder dan 50kg, waarmee aan de randvoorwaarden wordt voldaan. Ik ga er dan maar vanuit dat de beweging erbij hoort, zoals het eerder genoemde zwabberen van de vliegtuigvleugels en dat eventuele metaalmoeheid wacht tot de auto op de schroothoop plaats heeft genomen.

Ik heb nog wel de vraag hoe testen plaats vinden van trekhaken met fietsdragers, of hiermee ook op de snelweg wordt gereden met ruim 100km/uur over bijvoorbeeld de A20 bij Rotterdam of bij de eerder genoemde Botlektunnel om de krachten te meten die dan optreden, evenals de uitslagen naar boven en naar beneden in cm. Ik wil de auto wel beschikbaar stellen voor zo’n test…..

De vraag over de verzekering staat nog open, daar moet ik nog contact voor opnemen met de verzekeraar.

Reputatie 4
Badge +5

@R. Kornelisse Ik ga er dan maar vanuit dat de beweging erbij hoort, zoals het eerder genoemde zwabberen

Als laatste wil ik nog iets toevoegen,

Ik zelf zet de fietsen altijd op slot met de wielspaak strak tegen het slot,

de wielen zet ik altijd met 2 bandjes per wiel op de rails vast. (meestal maar 1 bandje meegeleverd)

dat voorkomt “heen en weer” rijden op de rails. (zwiebelen)

Ook zet ik het voorwiel met een spanbandje aan het fietsframe zodat ook het stuur geen enkele beweging meer kan maken.

Misschien kunt u hier ook nog wat tips uithalen.

Deze link heb ik volgens mij nog niet in de reacties gezien.

Wij hebben 21 fietsdragers voor je getest

Laatste update van de test: 24 februari 2022

De beste fietsdrager | Consumentenbond

Badge

Merci. Ik gebruik zelf een touw dat ik rondom de fietsen laat lopen om overige bewegingen in te perken. Ook in deze test (link) wordt niet gesproken over klappen die opgevangen moeten worden tijdens het rijden. Ik vermoed dat men ervan uitgaat, dat dit volgens vastgestelde normen wel goed zit af fabriek.

inderdaad, dubbel zekeren.

Mijn stelregel voor rijden met bestelbusjes en zo is even simpel als streng: als je vanwege de lading niet voluit durft te rijden, sturen en remmen heb je je lading niet goed gezekerd. Ik snap dat die regel met een aanhanger lastig wordt, maar fietsen achterop zouden je niet moeten tegenhouden.

Reputatie 7
Badge +6

Trekhaken hebben net als auto's een typekeuring gehad omdat het ondoenlijk is ze allemaal te keuren. Op het typeplaatje staat wat de trekhaak maximaal aan vertikale kracht mag hebben, u zegt 75kg, en op het kentekenbewijs staat hoeveel gewicht uw auto zelf maximaal mag hebben en hoeveel vewicht de auto maximaal mag trekken bij een aanhangwagen of caravan. Als u daaraan voldoet zit u goed. Een fietsendragen oefent alleen een vertikale puntlast uit op de trekhaak, een aanhanger/caravan daarnaast ook een horizontale duw- en trekkracht.

U hoeft niet bang te zijn dat het zwieberen komt omdat de trekhaak speling met de auto zou hebben onder het rijden. U zegt zelf dat de fietsendrager geen speling maakt op de kogel van de trekhaak. Het zwieberen komt gewoon van de bevestiging van de fietsen op de drager. De drager staat stil maar de fietsen bewegen. Dat kan komen doordat het touw een lange lus maakt om de fietsen heen. Als je een starre verbinding maakt met kleine lusjes om de banden moet het minder zijn. Als je daarna twee lange diagonalen maakt met touw om de fietsen heen kunnen ze ook niet links en rechts zwieberen.

U kunt de krachten verdelen in vertikale V en horizontale H krachten en een draaiend moment M. Maar het moment is nul omdat het moment bij de kogel van de trekhaak nul is, dus blijven er maar twee over, vertikaal en horizontaal. Alles is in rust als som V = 0, som H = 0 en som M = 0. Als een kracht schuin is wordt die met vectorrekening omgerekend naar een horizontale en vertikale component en bij de H en V opgeteld of afgetrokken.

Alleen zo is er een draaiend moment op de trekhaak vanwege de fietsdrager, de neus van de auto komt dan iets omhoog.

Ik voelde me ook niet lekker bij dat zwabberen en heb al jaren een spanband vanaf de spleet tussen de bovenkant van de ‘vijfde’ deur en de carrosserie naar de horizontale stang van de achterste fiets. Het zwabberen is nu veel en veel minder dan zonder die spanband. Gaat prima zo en de trekhaakconstructie wordt ook iets minder belast. Dat komt goed uit want de belasting met twee e-bikes is ca. 10 kg hoger dan toegestane 50 kg.

Badge +1

Bij twijfel, ga langs bij je autobedrijf. Die kan dit vakkundig beoordelen.

Twee of drie jaar geleden een fietsen drager “in de uitverkoop” gekocht, Bij het openen van de doos bleek het ‘een goedkoopje’ die je ook nog zelf moest afmonteren. Daarbij kwam ik zoveel onregelmatigheden tegen -laskwaliteit en storingsgevoeligheid- dat ik deze niet wilde hebben, en via marktplaats heb verkocht. Daarna een andere gekocht, “beste koop” volgens de consumentenbond, en die bevalt uitstekend! Wel twee keer zo duur, maar als ik dit verhaal van een verloren fiets lees, heb ik van die extra kosten geen spijt meer.

Reageer