Sinds ik een Kia EV6 rijd met trekhaak, zwabbert de erop gemonteerde Thule fietsendrager met 2x standaard fietsen erop best wel. Zeker als op een snelweg een bobbel wordt gepasseerd, lijkt het net of er elk moment iets kan afbreken. Ik heb met mijn 85 kg op de trekhaak staan dansen, er gebeurt niets. Maar bij een bobbel wordt de 30-40kg van fietsendrager met fietsen ineens veel zwaarder, althans er komen extra krachten op de trekhaak en fietsendrager te staan, ik vraag me af on hoeverre de limieten van de trekhaak (max. 100kg) hierop zijn afgestemd. Ik heb nu de volgende vragen hierover:
- Stel dat er iets afbreekt, de fietsendrager of de trekhaak, en de fietsen komen op de weg en veroorzaken schade (laten we ervan uitgaan dat er geen motorrijder achter me rijdt, dan zijn kunnen de gevolgen verschikkelijk zijn). Is dit gedekt door de autoverzekering als deze WA verzekerd is?
- Is de leverancier van de fietsendrager dan wel de trekhaak, aansprakelijk te stellen?
Ik kom hierop omdat met deze auto het is gebeurd dat een fiets losschoot en op het wegdek terecht kwam na over een forse bobbel op de A15 bij de Botlektunnel gereden te hebben. De fiets bleef met het voorwiel aan de bevestiging zitten, maar werd verder over de straat gesleept. De fiets had ik wel netjes vastgemaakt met de klem aan de bovenkant, maar om beschadiging te voorkomen, had ik er een stuk plastic tussen gedaan. Hierdoor had ik de klem blijkbaar niet vast genoeg vast gedraaid en bij de schok is de fiets uit de klem geschoten. Ik rijd regelmatig met de fietsendrager en 2x fietsen maar voel me geheel niet confortabel meer (met deze auto) als ik door de achterruit kijk en de fietsen heen en weer en op en neer zie zwabberen.
Ik zie de reacties graag verschijnen, waarvoor alvast dank,
R. Kornelisse