Consumentenbond.nl

Aantal flitspalen verdubbeld in Frankrijk de afgelopen twee jaar

  • 2 mei 2018
  • 5 reacties
  • 2958 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Nieuwe deelnemer
  • 1479 reacties
In Frankrijk is in de afgelopen twee jaar het aantal flitspalen ruim verdubbeld. De controles zijn veel strenger geworden. Als je niet foutloos oplet kun je niet meer door Frankrijk rijden zonder een flitsboete keurig thuis in Nederland te krijgen. Op de tolwegen heb je hier misschien minder last van omdat de snelheid heel lang hetzelfde blijft, maar op de binnendoor wegen is het dus oppassen.

Al jaren hebben de Fransen het puntenrijbewijs. Als je ook maar 1 km te hard rijdt kost het je één punt. Dan moet je een jaar lang foutloos rijden om dat punt weer terug te verdienen. Buitenlanders vallen hier niet onder, maar des te meer ijvert Frankrijk zich nu om ook de buitenlander zijn bekeuring te laten betalen.

We zijn periodiek in Frankrijk en zien dit met eigen ogen en wilden dit daarom onder de aandacht brengen. Gedachteloos door Frankrijk rijden kan echt niet meer. Je moet - vooral op de binnenwegen - continu op de snelheidsborden letten en de waarschuwingsbordjes voor de radarcontrole.

Frankrijk is sociaal voor zijn mensen. Dus je wordt altijd eerst gewaarschuwd voor een flitscamera. Ook dan zijn er een heleboel mensen die toch geflitst worden. Dan heeft justitie ook minder genade met je. Een oud waarschuwingsbord is zo:


en een oude flitskast is zo:


Maar sinds twee jaar komen er - naast nog meer oud-model flitskasten - ook moderne digitale flitspalen, dat zijn lange ronde palen. Bij deze palen zie je de flits niet, het gaat met infrarood. Tot twee jaar geleden zag je regelmatig nog twee agenten op een motorfiets controleren of agenten met een lasergun. Sindsdien zijn die blijkbaar vervangen door deze moderne digitale flitspalen, want die agenten zien we buiten het vakantieseizoen bijna niet meer.


Er bestaan ook mobiele witte platte pyramidevormige flitskasten, dikwijls bij wegwerkzaamheden. Van achteren zien die er zo uit:


en van voren zo:


Voor deze witte kasten plaatsen ze een klein wit waarschuwingsbordje op pootjes langs de weg. Het bordje staat laag, er zijn nog kleinere, je mist ze makkelijk.


Let onderweg dus onafgebroken op deze borden, en hou je op de binnendoor wegen zeker aan de snelheid, meestal 90, 70 of 50. Een plaatsnaambord betekent ook maximaal 50 km ook al staat er geen 50 km bord. In plaatsen mag je nergens inhalen, doe het niet. De politie mag de auto van een buitenlander in beslag nemen om een bekeuring. Zie die dan maar eens terug te krijgen als je de taal ook nog eens niet goed beheerst.

Nieuw is dat een waarschuwingsbord soms ook voor meerdere camera's over een langere afstand geldt. Dat is dan een trajectcontrole. Het staat er dan wel aangegeven.

In het weekend rijdt er bijna geen vrachtverkeer in Frankrijk. Dan is het rustig op de weg en kan je er heerlijk rijden. Via de binnendoor wegen heb je voor 60% van de tijd ook tolvrije snelwegen, de tolweg is in de weekenden dus niet altijd beter. Daar is de benzine ook een stuk duurder.

Ze zoeken ook andere dingen om je op te controleren. Bijvoorbeeld dat je auto niet helemaal stilstond bij een stopbord, of dat je richtingaanwijzer wel aan staat als je een rotonde verlaat.

5 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Hi @Jan ,

Bedankt voor de tips! Het lijkt me leuk om jouw tips mee te nemen in bijv. één van onze nieuwsbrieven, zodat nog meer consumenten op de hoogte zijn van het bovenstaande. Wij gaan over een paar weken een paar dagen richting Frankrijk, dus ik heb het al doorgezet naar mijn vriendin 😉
Reputatie 7
Badge +6
Een hele goede tip aangezien familieleden binnenkort ook een weekje naar Zuid-Frankrijk gaan en de tolwegen willen mijden . Dan is het risico van dure foto's nog groter .
Reputatie 7
Badge +6
Hartstikke leuk dat jullie er wat aan hebben. Prima Niels als je het wil gebruiken voor de nieuwsbrieven. Lekker met 110 helling af waar je maar 90 of 70 mag is voorbij. Binnen de bebouwde kom staan meestal geen flitscamera's (behalve de grote steden dan).
Vooral de afbeeldingen van de flitspalen zijn nuttig, en dat inhalen binnen de bebouwde kom (altijd?) verboden is, wist ik niet. Goed om te weten. Groot gelijk dat het erg moeilijk is om ergens aan te komen zonder boetes, zelfs als je erg je best doet om je aan de regels te houden! uiteindelijk werkt toch het beste om je bijrijder de snelheidsborden mee in de gaten te laten houden! Dank
Badge
Dus ook in Frankrijk denken verkeerskundigen dat het 'veiliger' is als bestuurders continu zitten te loeren naar borden met telkens wisselende toegestane snelheden én hun snelheidsmeter i.p.v. de ogen op de weg en medeweggebruikers te houden :-(
Terwijl het echte gevaar bij asociaal gedrag zit: bumperkleven, straatracen, over doorgetrokken streep rijden, inhalen in bochten, door (echt) rood rijden, appen tijdens het rijden, dronken rijden, korte lontjes, rechts inhalen, extreem te hard rijden, etc.

Reageer