Consumentenbond.nl

Accu electrische Sparta fiets niet zomaar laten reviseren/vernieuwen !

• 25 september 2017
  • 28 reacties
  • 137006 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik heb een Sparta ion M gear , deze fiets heb ik 8 jaar geleden na overlijden van mijn vader mee genomen , de fiets is nu ruim 9 jaar oud. In het begin heb ik de fiets zelden of nooit gebruikt en heeft die in mijn schuur gestaan zonder opladen , nu zeggen ze dat dit funest is voor zo"n accu. De laatste tijd echter maak ik veel gebruik van de fiets en pas geleden ging de fiets raar doen , in de eerste stand (eco stand) ging de fiets 20km/u zonder trappen en stond de accu binnen een paar minuten op 80% en als hij richting 70% ging viel de accu helemaal uit. Mijn eerste gedachte was dat wordt een nieuwe accu, ik naar de fietsenzaak "dat kost tussen de 450 en 500 euro meneer". Ik zeg dat ik eerst even na wilde denken of die fiets dat mij wel waard is, thuis toch speuren op internet en kom er achter dat de accu te reviseren is , alleen moet zo"n fiets aan de laptop aangemeld worden als de stroom er helemaal af geweest is daar er een printplaatje op zo"n accupack zit zogenaamd een beveiliging van Sparta/Batavus/Koga. Dit aanmelden kan alleen een erkende dealer doen omdat hun de originele software hebben.Ik weer naar de fietsenzaak met de vraag als ik mijn accu laat reviseren willen jullie hem er dan inzetten en aanmelden ? "nee meneer wij zetten alleen nieuwe accu in de fiets" , en als ik hem er zelf inzet ? Ook niet dus.Daarna nog bij verschillende winkels langs geweest om de fiets in te ruilen maar daar was weinig interesse voor , zet hem maar op marktplaats krijg je dan veel te horen en dat heb ik ook gedaan maar dan krijg je biedingen van maximaal 150 euro. Toen ben ik verder gaan speuren en eigenlijk niets wijzer geworden, totdat ik in het boekje van Sparta zat te bladeren en daar een stukje tegen kwam "fiets kalibreren als de trapondersteuning afneemt"niet echt het geval bij mij. Toch nog even internet op en zoeken op fiets kalibreren , kwam ik ergens anderhalve zin tegen dat je met kalibreren het hele electrische systeem reset. Heb ik gedaan , in eerste instantie deed de traponderstuening niets meer, nog een keer gedaan toen ging het met haperen , nog een keer en de fiets deed weer wat hij moet doen. Voor de reset ging het opladen tot ongeveer 95% na de reset tot de volle 100% en kan ik zeker weer 40 km fietsen (verder ben ik nog niet geweest) en zit er nog zo'n 30 % in. Dit resetten kost slechts 5 seconden kwestie van lichtknopje ingedrukt houden , dan verschijnt er -0-0- in het display als reset klaar is. Het ergste vind ik nog geen fietsenmaker de mensen hier op attent maakt , omdat ze liever een paar honderd euro in hun zak steken door een nieuwe accu te leveren en dan is nog maar de vraag of er een nieuwe accu ingaat en de oude niet gereset wordt !! Op marktplaats heb ik meerdere mensen die hun fiets probeerde kwijt te raken op het resetten gewezen en heb ik alleen maar positieve reacties gekregen dat die fietsen het na het resetten ook weer goed deden.

28 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hoi koop66, welkom op het forum en dank voor je tip. Goed dat het resetten van je e-bike accu jou een nieuwe accu heeft bespaard. Hebben andere community leden hier ook ervaring mee? Praat mee!
Hallo Koop66 ik heb jou tip uitgevoerd maar hij blijft aangeven ga naar de dealer met de fout melding E-003
Reputatie 7
Badge +7
@koop66, kan je @vanVlijmen wellicht nog verder op weg helpen?
Reputatie 1
Badge
Als je de melding E 003 blijft krijgen dan is je accu helaas kapot en zul je hem moeten laten reviseren of een nieuwe moeten kopen.
Ik zal het resetten eens proberen, dank voor de tip. Weet ook iemand hoe ik de batterij uit mijn frame kan halen? Ik heb het kapje aan de onderkant eraf geschroefd maar volgens mij moet ik nog meer loshalen.
Reputatie 6
Badge +5
Ik zal het resetten eens proberen, dank voor de tip. Weet ook iemand hoe ik de batterij uit mijn frame kan halen? Ik heb het kapje aan de onderkant eraf geschroefd maar volgens mij moet ik nog meer loshalen.
Welke fiets precies, Dan zoek ik het wel even voor je op.
Reputatie 1
Badge
M Hoorn als je iemand vraagt om de achterkant van de fiets omhoog te houden dan kun je de accu er zo uit trekken, mits je alle schroefjes los heb, dit volgt zich vanzelf door even goed te kijken.
Het is een Sparta M-Gear Ion. Ik heb de fiets op zijn kop gezet en de twee schroefjes van de deksel eraf gehaald maar dan krijg ik het batterij niet eruit.

Reputatie 6
Badge +5
https://www.sparta.nl/sparta-service/handleidingen

Mischien staat het tussen 1 van de handleidingen
Nee ik kan het daar niet vinden... :-(

Ik heb de reset gedaan maar na 5 km fietsen op de hoogste stand is mijn accu terug naar 60%. Dus het lijkt erop dat deze toch echt aan vervanging toe is. Wat mij nog tegenhoud is de lange wachttijd bij het reviseren, soms wel zes weken. Heeft iemand betere ervaringen?
Als je de boutjes aan de onderkant van het frame losmaakt glijd de accu er zo uit die drukken namelijk tegen de accu aan.
Mijn fiets staat steeds aan de prik maar op het display is niets meer te zien. Is er een truck om de batterij te reanimeren?
De eerste keer dat ik de lichtknop 5 seconden indrukte, kwam er E0004. dus volle accu. De tweede keer kwam er inderdaad -0-0- Hoera hij deed alles weer, dus kon ik fietsen met ondersteuning. Echter na ca. 500 meter ging alles weer fout. De display ging uit. Dit zelfde herhaalde zich de volgende dag, ook na 500 meter alles uit.
Als ik mijn display er op draai, geeft hij altijd E0004
Wie kan mij helpen met een goed advies? Vast bedankt.

*[e-mailadres wegens privacygevoeligheid door beheerder verwijderd]
Hetzelfde probleem met accu.stopte er ineens mee geen ondersteuning meer,accu gaf aan dat hij leeg was terwijl ik hem net had opgeladen,laten doormeten en volgens de fietsenmaker zaten er heel veel software fouten in hij raadde mij aan een nieuwe accu te kopen kosten 568€.
Thuisgekomen heb ik mijn fiets gekalibreerd en zie accu deed het weer laad normaal op en tot op heden geen probleem meer gehad,als het er op aan komt resert je de accu,ik heb een Sparta ion RX van 2010
Mvg Roelfien
Bedankt Roelfien, maar bij mij bleek de display het euvel.
KayaBike, Marinus Bolkplein 18 in Rotterdam heeft mijn Sparta onderzocht. Ze hadden het erg druk maar ik kreeg een leenfiets Sparta. Na twee dagen werd ik opgebeld dat de fiets klaar stond en dat een nieuwe Display nodig was. Onderzoek, leenfiets en display bij elkaar € 73,85. Prima service tegen goede prijs.
Dan ben je niet duur uit met een nieuwe display P.J Klaren,ik kijk wel hoe lang mijn accu nog meegaat gisteren nog een fietstocht gemaakt van 35 km rondje Oostwold en accu hield zich goed hoop dat ie nog een tijdje mee gaat,nog veel plezier met je Sparta.
Gr Roelfien
Nog ter informatie:
De display was 11 jaar oud ca. 3.500 km.
De "nieuwe" is een nieuwer model maar wel gebruikt 2950 km.. Mijn oude display heb ik meegekregen. Groet.
Hi,
kunt u aub precies vertellen hoe u de batterij gereset heeft? Ik heb een probleem met mijn Batavus ventoux easy melding(E-0003).

Hij laadt helemaal niet meer op.

Alvast dank.
Ghamdeen
Reputatie 7
Badge +5
@Mostafa1

Bijgaand het instructieboekje van Batavus. Misschien niet uw type maar Batavus zal niet bij elk nieuw type opnieuw het wiel opnieuw gaan uitvinden. https://www.batavus.de/fileadmin/batavus/media/bedienungsanleitungen/e-bike/27.132.106_ION_handleiding_LOW-RES_compleet.pdf

Bijgaand tevens wat algemene richtlijnen hoe je een accu reset. Waar die knop bij u zit weet ik niet.
https://www.eaccu.nl/fiets-accu-tips-en-informatie/

Overigens heb ik mijn vader ooit een Giant Twist met 2 accu's gegeven. Toen hij overleed heb ik de fiets weer geërfd en af en toe rij ik er op, zelfs heel veel de afgelopen zomer.

Die accu's hebben ooit een paar keer een dieplading ondergaan. Tevens is al twee keer de moter vervangen. De accu's hebben na 10 jaar nog een capaciteit van (door mij geschat) 60 a 70%.

De moraal: met elke e-bike is er wel wat maar toch ben ik redelijk tevreden met mijn Giant.
Hoi koop66, mijn fiets is sparta ion rx. Ik heb hetzelfde problem .Ik heb resetten geen -0-0, gekallibreerd dat gezin. Nu de accu, kan niet opladen. Wat kan ik het doen nog?
Groetjes: Sandor
Een Sparta Ion houdt zijn kilometerstand bij in de computer die in de accu zit. Dus als de kilometerstand opeens heel anders is, dan is de accu vervangen door een andere. Als je een display vervangt, dan wil de motor niet meer werken. Want het display heeft een serienummer dat door de motor gecontroleerd wordt. De officiële dealer kan een display aanmelden bij de motor, want hij heeft daarvoor speciale software.

Er moet toch iemand zijn die de software van Sparta in zijn bezit heeft en wil helpen met het aanmelden van nieuwe buisaccu?

Wie oh wie?

Badge

Ik heb een Sparta ion M gear , deze fiets heb ik 8 jaar geleden na overlijden van mijn vader mee genomen , de fiets is nu ruim 9 jaar oud. In het begin heb ik de fiets zelden of nooit gebruikt en heeft die in mijn schuur gestaan zonder opladen , nu zeggen ze dat dit funest is voor zo"n accu.

De laatste tijd echter maak ik veel gebruik van de fiets en pas geleden ging de fiets raar doen , in de eerste stand (eco stand) ging de fiets 20km/u zonder trappen en stond de accu binnen een paar minuten op 80% en als hij richting 70% ging viel de accu helemaal uit. Mijn eerste gedachte was dat wordt een nieuwe accu, ik naar de fietsenzaak "dat kost tussen de 450 en 500 euro meneer". Ik zeg dat ik eerst even na wilde denken of die fiets dat mij wel waard is, thuis toch speuren op internet en kom er achter dat de accu te reviseren is , alleen moet zo"n fiets aan de laptop aangemeld worden als de stroom er helemaal af geweest is daar er een printplaatje op zo"n accupack zit zogenaamd een beveiliging van Sparta/Batavus/Koga. Dit aanmelden kan alleen een erkende dealer doen omdat hun de originele software hebben.Ik weer naar de fietsenzaak met de vraag als ik mijn accu laat reviseren willen jullie hem er dan inzetten en aanmelden ? "nee meneer wij zetten alleen nieuwe accu in de fiets" , en als ik hem er zelf inzet ? Ook niet dus.Daarna nog bij verschillende winkels langs geweest om de fiets in te ruilen maar daar was weinig interesse voor , zet hem maar op marktplaats krijg je dan veel te horen en dat heb ik ook gedaan maar dan krijg je biedingen van maximaal 150 euro. Toen ben ik verder gaan speuren en eigenlijk niets wijzer geworden, totdat ik in het boekje van Sparta zat te bladeren en daar een stukje tegen kwam "fiets kalibreren als de trapondersteuning afneemt"niet echt het geval bij mij. Toch nog even internet op en zoeken op fiets kalibreren , kwam ik ergens anderhalve zin tegen dat je met kalibreren het hele electrische systeem reset. Heb ik gedaan , in eerste instantie deed de traponderstuening niets meer, nog een keer gedaan toen ging het met haperen , nog een keer en de fiets deed weer wat hij moet doen. Voor de reset ging het opladen tot ongeveer 95% na de reset tot de volle 100% en kan ik zeker weer 40 km fietsen (verder ben ik nog niet geweest) en zit er nog zo'n 30 % in. Dit resetten kost slechts 5 seconden kwestie van lichtknopje ingedrukt houden , dan verschijnt er -0-0- in het display als reset klaar is. Het ergste vind ik nog geen fietsenmaker de mensen hier op attent maakt , omdat ze liever een paar honderd euro in hun zak steken door een nieuwe accu te leveren en dan is nog maar de vraag of er een nieuwe accu ingaat en de oude niet gereset wordt !! Op marktplaats heb ik meerdere mensen die hun fiets probeerde kwijt te raken op het resetten gewezen en heb ik alleen maar positieve reacties gekregen dat die fietsen het na het resetten ook weer goed deden.

Mijn sparta fiets display doet niets,tot dat ik een klein stukje fiets,dan springt mijn display aan.

En geeft ,,,e0003 foutcode.

Ik heb de accu gemeten tijdens belasting,die geeft + 25 volt.

Accu is dus prima.

Mijn vermoeden is,omdat het display batterijtje leeg/defect zal zijn,dat hij foutcode e0003 geeft,omdat de boord spanning van de display niet aan ± 5 volt boordspanning voldoet,en de display dus letterlijk de weg kwijt is.

Nu wil ik dat batterijtje vervangen,maar vooralsnog zie ik niet hoe ik dit display heel uit elkaar kan krijgen.

Ik zal er dus eerst 1 moeten slopen,om er achter te komen,hoe dat ding in elkaar zit.Mijn vraag is,wie heeft een defecte display liggen???

Hetzelfde probleem met accu.stopte er ineens mee geen ondersteuning meer,accu gaf aan dat hij leeg was terwijl ik hem net had opgeladen,laten doormeten en volgens de fietsenmaker zaten er heel veel software fouten in hij raadde mij aan een nieuwe accu te kopen kosten 568€.
Thuisgekomen heb ik mijn fiets gekalibreerd en zie accu deed het weer laad normaal op en tot op heden geen probleem meer gehad,als het er op aan komt resert je de accu,ik heb een Sparta ion RX van 2010
Mvg Roelfien

Hallo Roelfien, 

kun jij me misschien laten weten hoe ik dat kalibreren moet doen? 

groetjes, Wendy 

Heb een Sparta ion gl accu is vol maar trapondersteuning werkt niet wie weet er een oplossing voor

Reageer