Consumentenbond.nl

Adverteren met private lease door de ANWB en de Consumentenbond

• 3 augustus 2019
  • 14 reacties
  • 919 Bekeken

Reputatie 1
Badge +3
De laatste tijd wordt er veel geadverteerd en reclame gemaakt voor private lease door o.a. de ANWB en de CB. Mensen hebben uiteraard zelf de keus of ze een private lease contract aangaan. Vaak zijn het langlopende contracten met een BKR registratie tot gevolg. Ondanks de iets verbeterde ontbindingsvoorwaarden heb ik er toch moeite mee dat deze maatschappelijk betrokken partijen mensen aanmoedigen om een langdurige financiële verplichting aan te gaan door het aanbieden van private lease en ze te lokken met de mooiste nieuwe auto’s met vanaf lease bedragen. Ben ik nu de enige die er zo over denkt?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
je bent vast niet de enige die er zo over denkt. Realiseer je echter wel dat we al eeuwen lang ons verplichten tot een financieel contract van een jaartje of 30 voor ons huis.

zolang iedereen gewoon nadenkt bij wat ie doet is er niks aan de hand. En dat valt inderdaad soms best tegen met al dat glimmends. Daarom is er gelukkig de bkr die ons nog een beetje in toom probeert te houden.
Reputatie 7
Nee @P. Sluik je bent niet de enige. Ik weet niet hoe het zit met de ontbindende voorwaarden maar het schijnt heel lastig te zijn een overeenkomst eerder te ontbinden, stel dat je je een ongeluk krijgt en niet meer kunt rijden of er gebeurt iets op financieel gebied, dan zit je er misschien nog maanden aan vast. Ik heb het laatst een beetje uitgerekend, als wij onze goed onderhouden auto,waarmee we tegenwoordig niet zo veel kilometers maken, afrijden zijn we heel wat voordeliger uit. We zijn niet zo piepjong meer dus kans dat er een scootmobiel voor in de plaats komt bestaat ook. Volgens de garage gaat hij nog wel tien jaar mee. Hij staat wel in de parkeergarage, dat scheelt ook.
Als mensen zich maar niet blind staren op een mooie nieuwe auto zonder accessoires, alleen tegen bijbetaling. Dan wordt die 299 al snel 329 of zoiets.
Reputatie 2
Badge +3
Los van alle haken en ogen die aan private lease zitten..... Denk aan cases echtscheiding, overlijden, geen opbouw no-claim, hoog eigenrisico bij schade, werkeloosheid, ziekte, kosten vervangend vervoer, beperkte dekking op ondersteuning buitenland, geen dekking van de auto op de reisverzekering, inlever-protocol, gebruikersschade.... Etc etc etc, zou lease een volledig financiëlproduct moeten zijn met de daarbij behorende advies plicht.

Als vrijwilliger voor mensen in de schuldhulpverlening heb ik de private lease auto nu meerdere malen voorbij zien komen als grote last. Het kan voor sommige mensen best een oplossing zijn, maar in de vuistregel geldt, als je bezit niet kunt betalen is lease ook niet betaalbaar. Kan je product wel aanschaffen vanuit eigen vermogen, dan loont het om lease VS aanschaf te vergelijken.

Dan de ANWB; deze krijgt een flinke vergoeding van leaseplan dan wel verkapt via de importeur voor de afgezette auto's.

Vanuit betrokkenheid weet ik ook dat de CB verdient aan het E-bike en energie collectief alsmede de schadeverzekeringen.

Daarnaast gaat de ANWB binnenkort ook leasefietsen aanbieden waarbij zij ook marge hebben.

Met andere woorden, beide clubs zijn niet 100% onafhankelijke en gebruiken hun imago om commerciële activiteiten te ontplooien wat in sommige gevallen ten kosten kan gaan van marktpartijen welke niet de (fiscale)voordelen hebben van deze partijen.

Misschien makkelijk gezegd, maar voelt als links ***len en rechts vullen. Nogmaals waarschijnlijk goede intenties, maar is mijn inziens wel verwerpelijk. Schoenmaker blijf bij je leest.
Reputatie 7
Er zal aan lease gped worden verdiend want tegenwoordig kun je nagenoeg alles leasen, kozijnen, bedden, keukens, meubilair.
Fijn als je niet meer kunt betalen.
Badge +8
Hi @P. Sluik, dank voor je vraag en leuk om je weer te zien op de Community!

Ik begrijp wat je bedoelt. De Consumentenbond is gelukkig erg duidelijk over de voor-, maar ook de nadelen van het leasen van een auto. We hebben hier veel informatie over op onze website. Daarnaast zijn we ook heel transparant over onze inkomsten. Bij de Veelgestelde vragen kun je meer lezen over ons Autolease collectief.
Reputatie 5
Badge +4
@P. Sluik Nee, je bent zeker niet de enige die er zo over denkt. Ik vind het zelfs verwerpelijk dat de CB zich uit eigen financiële belang, mensen met een kleine beurs in de verleiding brengt zich in de schulden te steken.
Ik snap de overwegingen en opmerkingen hierboven. De andere kant van het verhaal is dat dezelfde mensen zelf een auto kopen en exploiteren. Ook daar zitten verplichten, haken en ogen aan. Daar kun je bij "omstandigheden" ook niet maar zo zonder verlies van af.

De toekomst zal het bewijzen of CB, ANWB en betrouwbaar zijn gebleken als onafhankelijk adviseur.
Uit eigen ervaring kan ik al wel vertellen dat de private lease van mijn schoonmoeder prima verlopen is. Echter, ze kocht de auto daarna over van de leasemaatschappij, en toen ging het fout. Allemaal slordigheden, maar wel met gevolg dat de consument voor de kosten opdraait. Voor de leaseperiode is inmiddels alles redelijk goed geregeld en vastgelegd, je weet waar je aan toe bent als je begint en de voorwaarden doorleest. De periode daarna is nog zootje ongeregeld, zonder regels en sancties. De falers komen er gewoon mee weg.
Reputatie 7
Als je zelf een auto koopt, hem goed onderhoudt, hem binnen zet als dat mogelijk is, kun je heel lang rijden met een auto die niet meer genoeg waard is om hem all risk te verzekeren, je hebt, als je geen pech hebt, een behoorlijke no-claim en je kunt hem verkopen wanneer je dat wenst. Aan lease zit je vast voor een bepaalde periode, aan je eigen auto niet.
Beste mevrouw Jones, dat geldt waarschijnlijk wel voor u, als volleerd wagenparkbeheerder. Maar, er zijn ook veel mensen die niet zo veel verstand van auto's hebben en meestal ook nog pech hebben, voor wie private lease zinvol kan zijn, omdat ze voor iets meer geld veel risico's kunnen afkopen. Zij, die slimmer en handiger zijn en zij die meer geluk hebben betalen dan te veel. Laten we het niet te veel over individuele situaties hebben, maar iets algemener.
Terug on topic. Voor veel mensen die en als bezitter en als aspirant private leaser bang zijn iets verkeerds te doen, doen ze het met CB en ANWB waarschijnlijk "zo min mogelijk verkeerd". Het heeft wel bestaansrecht, maar kennelijk niet voor iedereen. En: echt 100% onafhankelijke partijen in deze business gaan we nooit krijgen.
Reputatie 7
@E.J.A. Balster , mijn wagenpark is enorm, één auto en dat is geen BMW. Hij wordt onderhouden door de dealer tegen een normale prijs.
Is het afkopen van risico's bij lease niet prijsverhogend? Een lease auto van de zaak vind ik niet zo gek maar daar zitten ook nadelen aan, fiscaal. Je mag niet altijd kiezen. Als je ontslag neemt heb je meestal geen auto.
Reputatie 1
Badge +2

De toekomst zal het bewijzen of CB, ANWB en betrouwbaar zijn gebleken als onafhankelijk adviseur.

Nee , het zijn geen onafhankelijk adviseurs.
Het zijn gewone bedrijven met hun eigen verdienmodel.
En daar is toch nix op tegen .
De een verwijst naar het heel gedegen Privatease.com, de ander naar het heel gedegen Leaseplan.
Uw klandizie zorgt voor vergoeding ,  net zoals dat is als uw via hen verandert van energiemij, zorgverzekeraar etc.
De Consumenten Bond had een tijdje geleden wel een hele duidelijke prijsvergelijking tussen kosten eigen auto en kosten lease auto. Dat vergelijk was wel onafhankelijk, helder en duidelijk

Reputatie 7
Badge +6

Bij een lease-auto adviseer ik net als bij een eigen auto om de onlangs weer gepubliceerde automankementenlijst te raadplegen van de CB en die mee te wegen bij de keuze van de auto . Je wilt niet regelmatig mankementen hebben , zelfs al  wordt alles betaald . Ook wel fijn als je de auto aan het eind van het contract wil kopen. Het klopt dat je ook met leasen moet oppassen . Het maandbedrag mag aanvaardbaar lijken op het eerste gezicht maar de rekening komt wel elke maand . 

Reputatie 1
Badge +2

. Het maandbedrag mag aanvaardbaar lijken op het eerste gezicht maar de rekening komt wel elke maand . 

Daardoor weet je anders dan bij koop precies waar je aan toe bent. :smiley:
@E.T. Wiersum  Je opmerking vind ik passender als er sprake is van financiering bij aanschaf auto.
Omdat je dan en de financiering + rente als zekerheid en onderhoud / belasting / verzekering / reparatie als extra kosten hebt

Reputatie 1
Badge

Vind het niet raar dat dit wordt aangeprijst, maar op zich zou de consumentenbond zich niet hierin moeten mengen  denk ik.

Reageer