afschaffen extra Commercieel Basistarief Openbaar Vervoer

  • 17 May 2018
  • 1 reactie
  • 471 Bekeken

Badge +2
Het heeft mij verbaasd dat we actie voeren voor verlaging van de prijs voor vervanging van een ov-chipkaart als deze 5 jaar oud is,maar ik hoor niemand over het feit dat we in het openbaar vervoer bij aanvang van een reis standaard een extra commercieel basistarief betalen van €0,90(2018) als je reist op saldo zonder een abonnement of als je reist met een kortingsproduct,bij een kortingsproduct krijg je dan korting op het basistarief (20% in de bus of 40% in de trein) of je betaald een verlaagd leeftijdstarief voor jongeren en ouderen van ik dacht €0,54 in 2018,maar het feit blijft dat we dit commercieel basistarief betalen,ik wil graag uitleggen waarom dit extra commerciele basistarief in het OV niet meer van deze tijd omdat we steeds vaker alleen maar betalen voor wat je werkelijk verbruikt en toch staan we OV bedrijven toe om een extra commercieel basistarief te hanteren bovenop het km tarief wat je werkelijk verreisd en dit extra basis tarief is ook nog eens een onredelijk tarief,dat zal ik toelichten.
1)Als je overstapt van de ene vervoerder naar een andere vervoerder waar jou kortingsproduct geldig is omdat er dmv sessie een andere vervoerder actief is,dan krijg je bij de andere vervoerder geen korting terwijl je wèl voor dit gebied een kortingsproduct hebt.
2)Je betaalt opnieuw een extra basistarief van €0,90 of met korting als je wisselt van vervoerder ook als je binnen de overstaptijd van 35 minuten blijft dan betaal je tòch opnieuw het basistarief
3)Als je de bus mist of ernstig is vertraagd en de volgende bus pas ná de 35 minuten overstaptijd verschijnt,dan betaal je ook weer opnieuw het extra basistarief van €0,90 of met korting
4)Als je een afspraak hebt met een dokter of specialist en je bent afhankelijk van het OV dan betaal je voor de terugreis weer opnieuw het extra basistarief van €0,90 of met korting omdat vrijwel altijd de overstaptijd van 35 minuten wordt overschreden
5)Voor korte ritten met het OV betaal je de hoofdprijs en al zeker als je reist met een anonieme OV-Chip kaart zonder een abonnement of kortingsproduct dan betaal je de maximale €0,90 extra basistarief.
6)Als je een uitcheck hebt gemist en je stapt over op een andere bus,dan betaal je wederom weer opnieuw het extra Basis Instap Tarief van €0,90 of met korting,het maakt daarbij niet uit of je van vervoerder wisselt of niet,je betaalt altijd opnieuw het basistarief.
7)Als je vervolgens het teveel betaalde tarief,via uitcheck gemist terug op je ov-chipkaart zet,dan krijg je nooit het tèveel betaalde extra basistarief van €0,90 of met korting terug,je krijgt enkel het teveel betaalde km tarief terug

Het Lijkt mij voldoende aanleiding/Redenen om dit oneerlijke extra Commerciële Instap Basistarief af te schaffen,zodat reizigers alleen nog maar gaan betalen voor de reis die ze werkelijk hebben gemaakt,het werkelijke km tarief,dat lijkt met wel zo eerlijk.

Ik zou de Consumentenbond daarom ook willen oproepen,om hiervan ook een actie te starten,die mensen kunnen ondertekenen ter ondersteuning,die later dan aan de politiek en de openbaar vervoersbedrijven kunnen worden gestuurd om hieraan serieuse aandacht te besteden zodat het consumentenbelang weer bovenaan komt te staan en niet zoals nu het geval is het commerciële(kosten) belang van de politiek en de openbaar vervoersbedrijven.

Ik hoop op véél steun voor deze oproep

Geert Van Osch

1 reactie

Het door u genoemde basistarief is mij onbekend, ondanks jarenlang reizen met het ov. Wellicht geldt dit alleen bij anonieme ov-kaarten? Ik heb een op naam gestelde ov-chipkaart van de NS en geniet daarmee in het plaatselijjke ov een ouderenkorting, maar niet bij de NS. Die geeft alleen bij 60+ abonnementhouders en paar reisdagen kado. Wel wordt bij het inchecken in plaatselijk ov op voorhand EUR 2,50 en bij NS 7,50 op het kaarttegoed in mindering gebracht (bedragen uit het hoofd, is nu misschien iets meer) maar bij het uitchecken wordt dat bedrag met de werkelijke reiskosten verrekend en het evt. teveel betaalde weer op het kaarttegoed bijgeschreven. Die voorheffing is bedoeld om schade door zwartrijden te beperken; als iemand wèl incheckt, vervolgens een lange reis maakt en dan niet uitcheckt, dan heeft hij/zij tenminste nog íets betaald. .

Reageer