Consumentenbond.nl

Afschaffing papieren treinkaartje: hoe kan NS treinreizen makkelijker maken?

• 8 oktober 2014
  • 49 reacties
  • 743 Bekeken

Badge +2
Het papieren treinkaartje is sinds 9 juli 2014 verleden tijd. In de trein moet je nu reizen met een OV-chipkaart, een eenmalig chipkaartje, of met het papieren e-ticket, dat je thuis kunt uitprinten.

Een grote groep reizigers vindt dat de afschaffing van het papieren kaartje treinreizen ingewikkelder en duurder heeft gemaakt. Dat bleek uit de bijna 2400 meldingen op ons Meldpunt Einde Treinkaartje.

Het papieren kaartje komt hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Maar ook zonder het papieren kaartje moet het beter kunnen.

Welke tip heb jij om treinreizen makkelijker en/of goedkoper te maken?

49 reacties

Gebruiker sinds: 29 -05-2007

Als je reist van Emmen naar Venlo moet je inderdaad 2 keer overstappen, nl. in Zwolle en Nijmegen. Je reist echter alleen met de NS dus, inchecken in Emmen en uitchecken in Venlo. dus niets doen in Zwolle en Nijmegen.

De NS geeft duidelijke informatie over wat te doen bij overstappen maar ja, als men de instructies niet leest.
Badge
Dit klopt niet helemaal;

Emmen-Zwolle = Arriva

Zwolle-Nijmegen = NS

Nijmegen-Venlo = Veolia

Dus: bij iedere overstap weldegelijk langs de paaltjes!

Gebruiker sinds: 29 -05-2007

Als je reist van Emmen naar Venlo moet je inderdaad 2 keer overstappen, nl. in Zwolle en Nijmegen. Je reist echter alleen met de NS dus, inchecken in Emmen en uitchecken in Venlo. dus niets doen in Zwolle en Nijmegen.

De NS geeft duidelijke informatie over wat te doen bij overstappen maar ja, als men de instructies niet leest.

Badge
Belangrijkste knelpunten zijn wat mij betreft:

- Stress bij uitchecken; met name in de bus met (jonge) kinderen: alle kaartjes moeten uitgecheckt, je weet nooit 100% zeker of het goed gaat, en ondertussen voel je de druk van de passagiers achter je, en die van de chauffeur die verder wil.

- File voor uitcheckpaatjes.

- Uitchecken en inchecken bij meerdere vervoerders.

- Uitchecken en inchecken bij reisonderbreken.

- De gesloten poortjes.

- De gebruikte terminologie: je hebt een academische opleiding nodig om het systeem een beetje te doorgronden, Ik wil eigenlijk helemaal niet nadenken over ' een product op de kaart laden', ik wil gewoon met de trein/bus/tram mee, en dan uiteraard voor het voordeligste tarief!

- Het product meereiskorting is te ingewikkeld gewotrden.

- NS accepteert niet alle producten op zakelijke abonementen: hierdoor gebruik ik meerdere zakelijke chipkaarten; Wil ik verder reizen dan mijn vaste traject, (kaart1) dan moet ik de trein uit om kaart1 uit te checken, en kaart2 in te checken, Eenzelfde probleem doet zich voor met combi zakleijke en prive-kaart. Wanneer je in bijv. Utrecht CS de trein uit moet is dit geen sinecure: door de drukte heen, een roteind lopen naar de paaltjes, en dan vooral niet de verkeerde kaart aanbieden! Terug op het perron is je trein allang weer weg. DIT MOET ECHT ANDERS NS!

- Wil je er zeker van zijn dat alle transacties goed zijn gegaan dan moet je dit zelf controleren door periodiek online alle kaarten te controleren: in ons gezin zijn dat er 5! Is er dan iets mis, dan moet je je centen terugclaimen via de site(s) van de betreffende vervoerder(s), die zijn natuurlijk weer allemaal verschillend, met eigen logingegevens etc. HOEZO GEMAKKELIJK?

Suggestie voor verbetering:

Algemeen: ik lees in de media dat er aan nieuwe high-tech oplossingen wordt gedacht:(zoals via smartphone) op zich geen slecht idee, maar houd a.u.b. ook een lowtech' oplossing achter de hand: niet iedere OV-reiziger is handig met ICT. M.i. kan dit heel snel worden gerealiseerd: bied een alternatief met PAPIER; uiteraard zonder toeslagen en met korting.

Maak het mogelijk vooraf het hele traject, met meerdere vervoerders op de kaart wordt geladen, bijv. bij kaartautomaat 2.0 of online. Bij de automaat ben je dan natuurlijk direct ingecheckt!

Maak alleen inchecken (1x) verplicht, en schrap de verplichting voor uitchecken.

Schrap de in-uitcheckperplichting bij abonnementen.

Klasse wisseling moet in de trein mogelijk zijn, bijv. bij de conducteur.

Er moet een klantvirendelijke oplossing komen voor digibeten, ouderen, buitenlanders etc. met kortingsmogelijkheden en zonder euro-toeslag.

Tenslotte: Voor personen die slechts incidenteel OV gerbuiken is de drempel nu erg hoog: is al eens onderzocht hoeveel reizigers hierdoor maar van het OV afzien?
Is een treinapp waarmee je een treinkaartje kunt kopen geen optie?

Je zou je aankoop kunnen koppelen aan een nummer of een code die je kunt noteren en doorgeven (of tonen via smartphone) aan de conducteur tijdens de controle. Zo bespaar je voor mensen die een smartphone hebben een OV-chipkaart aan te schaffen.
Badge +2
Kijk, dat zijn gelijk al een heleboel goede tips. Bedankt! Ik zal eens bij NS informeren of er informatie is over afhakers in het OV door de OV-chipkaart. Ik heb zelf uiteraard ook een hele hoop tips aan NS (en de andere vervoerders). Twee belangrijke tips voor verbeteringen zijn wat mij betreft:

- Niet meer in- en uitchecken als je overstapt naar een andere vervoerder (dus maximaal 1x inchecken en 1x uitchecken van Emmen naar Venlo);

- Bied het e-ticket en de eenmalige chipkaart ook met korting aan (en schrap de 1 euro toeslag). Ik begrijp werkelijk niet waarom dat niet zou kunnen!

Wie heeft er nog meer goede ideeËn?
@BasW hoe moeten ze dan weten met welke vervoerder je reist?

Daar is dat in- en uitchecken voor bedoeld.

En dat komt weer doordat de politiek concurrentie op het spoor wou,dit kun je NS en andere vervoerders dus niet aanrekenen.

Bovendien staan er paaltjes van zowel NS als de andere vervoerder,bij de ingang van het perron van die andere vervoerder..

Verder vind ik dat je als abonnementhouder veel beter af bent met de OV-chipkaart.

Mijn goede idee: laat NS duidelijk maken aan mensen dat ze in de hele trein kunnen instappen en gewoon op tijd wegrijden.

Laatst in Utrecht 10 minuten vertraging opgelopen,omdat mensen zo dicht mogelijk bij de trap instapten waardoor de coupe daar overvol raakte en mensen alsnog elders moesten gaan zitten.

De coupe waar ik in zat,aan het einde van de trein was nog bijna leeg!

Toevoeging: Ik vind dat kinderen ook hun reis moeten betalen!

NS zou dat geld van het vergeten uitchecken beter kunnen gebruiken om beter op tijd te rijden.

Ook vind ik dat de spoordeelwinkel hun stedenreizen ook voor iemand alleen beschikbaar maakt!
Badge +1
Een extra complicatie is dat je bij vervanging van een defecte of verloren OV chip kaart met de NS details erin (bv 2e klas rezien NS) die info kwijt raakt. De brief die je daarover van de OV chip organisatie vermeldt een groot aantal zaken niet, waarvan dit er ÉÉn is. Ik kreeg het advies van een sigarenzaak waar zo'n gele terminal van de OV chip staat en het productenveld van mijn nieuwe kaart helemaal leeg bleek te zijn, opnieuw bij een NS vestiging langs te gaan om dit product te reactiveren. In mijn geval was ook de 65+ korting verdwenen, maar bleek ik nu op voltarief te staan, rara hoe kan dit allemaal? 😮

NB verder duurt het tot wel 5 dagen voor je je nieuwe kaart op mijn OV Chip site kan aanmelden en is het automatisch opladen wel geactiveerd, maar blijft het saldo keihard op 0 staan. Dat je daarvoor met ÉÉnmalig met nog een lege kaart moet gaan reizen om het oplaadmechaniek te starten staat ook al niet in de brief. 😠
Ik heb een korting product en mijn vrouw reist altijd met korting met me mee.

Daarvoor moet je tegenwoordig een samenreisproduct laden, wat eenmalig te gebruiken is. Als je per ongeluk een keer bij een andere vervoerder incheckt en dus meteen weer uit is je samenreisproduct weg. Maar dat merk je niet, pas achteraf zie je dat je zonder korting hebt gereisd.

Als je dan NS vraagt of er geen permanent samenreisproduct komt krijg je als antwoord dat ze dat niet doen, want dan kan je vrouw nooit zonder jou reizen. Dat wil ze helemaal niet, maar dat ziet NS anders. Blijkbaar ziet NS haar klanten als kleine kinderen, waarvoor zij moeten denken.

De OV-chipkaart zou het makkelijker moeten maken. Nu moet ik elke keer eerst langs een automaat om samenreiskorting te laden. Hoe zo makkelijker?
het koppelen zou de NS in de genen moeten zitten. Forget 't! Moet je eens proberen aan een ACCOUT reisgegevens of iets anders te koppelen. Na 5 keer en tig telefoontjes over een KAART_SERVICE_code die daar voor op een STATION opgehaald moet worden, ben ik overgestapt op klachten by mail aan diezelfde Service. Na enige tijd is de NS gestopt met antwoorden, waarschijnlijk zelf het spoor bijster in HUN OV-administratieve jungle.

Gelukkig rijden de treinen nog, hoewel..,maar dat is een anderverhaal
Bij controle tijdens mijn laatste treinreis werd er naast mij een man betrapt op zwart rijden. Hij deed niet moeilijk en zei: dat is het risico. Toen kwam zijn verhaal waarom hij zwart reed: Hij had een minimaal budget per week om te besteden en de 20 euro borg, die steeds op de ov-kaart moeten staan kon hij niet betalen. Voor zulke mensen was het papieren kaartje toch een stuk vriendelijker.
Dat zijn allemaal prachtige voorstellen voor verbeteringen. Mijn dank daarvoor. Maar ik mis bij al die voorstellen een idee dat enerzijds veel eenvoudiger en anderzijds ook nog eens klantvriendelijker en uiteindelijk goedkoper zal zijn: geef iedereen die van plan is om een reis te gaan maken met OV de gelegenheid om bij zijn vertrekstation aan een loket tegen contante betaling een kaartje te kopen.

Op dat kaartje staat dan zijn vertrekstation en zijn bestemming, eerste of tweede klas, korting of geen korting, enkele reis of retour. Hij betaalt het kaartje en steekt dat in zijn zak, en stapt vervolgens in de trein, waar hij bij controle het kaartje aan de conducteur laat zien. En hij heeft er verder geen omzien aan ( geen gedoe met in- uitchecken enz.),

Het merkwaardige is, dat we in het verleden zo'n systeem gehad hebben, dat in het algemeen goed werkte, en dat, vergeleken bij het huidige systeem relatief goedkoper en in ieder geval doorzichtiger en minder vatbaar voor misbruik was (wat dat misbruik betreft: handige hackers zijn in staat om OV-chipkaartgebruikers aan grote voordelen te helpen. Zo werd mij meerdere malen aangeboden het saldo op mijn OV-kaart te verhogen met een bedrag dat aanzienlijk hoger was dan de kosten die ik hiervoor zou moeten betalen. Ook de verhalen die ik hoor van mensen (meestal studenten in de ICT-branche) die dankzij hun inventieve manipulaties gewoon gratis reizen hetgeen volgens mij dan tocht wel weer ten koste zal gaan van de wÈl behoorlijk betalende reizigers.)

Met de invoering van de OV-chipkaart werd beoogd het systeem efficiËnter, goedkoper, en klantvriendelijker te maken. Uit alles blijkt dat deze doelstellingen niet bereikt zijn. Het probleem hierbij is dat mensen die terug willen naar het oude (wel werkende) systeem, al gauw voor "digibeten" versleten worden, die niet met de vooruitgang mee willen of kunnen.

Nou ja, mooie vooruitgang: al 65 jaar maak ik gebruik van het openbaar vervoer; en ik heb veel veranderingen, meestal verbeteringen, meegemaakt, maar ook een hele grote verslechtering, nl. de invoering van de OV-chipkaart. Ik vraag me wel eens af of er geen dubbele politieke agenda's achter die invoering zitten: 1) de overheid is er bij gebaat dat alle bewegingen van iedere OV-reiziger geregisreerd worden: te allen tijde kunnen alle gegevens van iemand die van het OV gebruik heeft gemaaakt gereproduceerd worden, zonder dat hij daar zelf van op de hoogte is. 2) de overheid is er bij gebaat (ondanks alle politieke milieugeblabla) dat er zoveel mogelijk mensen voor hun mobiliteit de auto gebruiken: dat is immers een nooit opdrogende en immer groeiende geldbron voor der overheid!
Badge +1
Nu net een mailtje van de OV chipkaart organisatie gekregen over mijn 2e klacht dat de NS producten niet zijn overgezet van mijn oude, defectekaart naar de nieuwe. Standaardteksten in de mail, maar ÉÉn ding is duidelijk ik moet zelf die NS er weer op zien te krijgen, Stond niets over in hun brief, zoals zoveel zaken niet overigens

Kortom, naast het verdwijnen van het paperen NS kaartje is er nog steeds een krakemikkig systeem in dienst, dat niet goed functioneert, noch goed informeert over de manco's in het systeem. En in concreto richting vervoerders als de NS zÉÉr gebruikersonvriendelijk was*) en nog steeds zo blijft 😮

😉 PS Ooit was ik ÉÉn van de eerste kaartaanvragers en -gebruikers, toen werden de IT-manco's nog toegegeven, nu doet men of ik zÈlf van niets weet
Reputatie 1
Badge +1
We willen binnenkort met 4 dames een aantal dagen naar Antwerpen.

Zijn daarom al weken aan het zoeken op internet, op welke wijze de heen- en terugreis nu moet worden betaald.

Nog steeds niets gevonden, dus .........we gaan met de auto.

Niet in- en uitchecken, geen starttarief, geen staanplaatsen, niet overstappen, geen benzinechipkaart maar gewoon na tanken bij de pomp betalen.

Heerlijk...... heerlijk.
Badge +1
Belachelijk vind ik dat je bij 'vrij reizen' onderweg ook steeds uit en in moet checken. Hoezo 'vrij' reizen? Moet de vrijheid ook al gecontroleerd worden? Ik doe het dus niet, ik check pas weer uit als ik thuis ben.
De overheid heeft er belang bij om de burgers te controleren. Als die overheid die controle wil handhaven zonder daarvoor een dicattuur in te stellen, moet ze ervoor kiezen om een bepaald systeem van de democratische rechtsstaat te handhaven. Daarvoor zijn dan andere "legitieme" controlemechanismen nodig. En die zijn, in onze gedigitaliseerde samenleving, het meest efficiËnt te implementeren door allerlei ICT-systemen te ontwerpen en (voor de gemidelde burger onontkoombaar) in te voeren. Daarvoor zijn er de afgelopen decennia meerdere systemen bedacht en uitgevoerd. Denk bijv. aan de "Äusweis-verplichting" (ingevoerd tijdens de duitse bezetting); de sofi-registratie, nu gevolgd door het "persoonsnummer" ; het niet meer kunnen bankieren zonder een IBAN registratie, de buitengerechtelijke afdoening van strafbare feiten door de overheid (bijv. mulderboetes) ; alle verplichte opgaven van gegevens; enz. Slechts ÉÉn van die mechainismen bestaat uit de OV-kaart. M .a.w. : dit is slechts een klein deel van het grotere, o.a. door Orwell, Huxley en anderen al voorspelde geheel.

Maar ik heb wel medelijden met de conducteurs (meestal goedwillende en vriendelijke dames en heren, die in hun dagelijkse praktijk te maken krijgen met reizigers die , vaak buiten hun schuld, het ÓÓk niet mere weten.
Voor toeristen is het zogoed als onmogelijk gemaakt om hier met het openbaarvervoer te reizen. Zelfs al hebben ze reeds een persoonlijke OV chipaakrt aangeschaft, dan nog is het nog vrijwel onmogelijk om er saldo op te krijgen bij een automaat. Omdat ze geen Nederlandse pinpas hebben kunnen ze niet pinnen. Een buitenlandse pinpas wordt niet geacepteerd! Creditcards, toch vrijwel het enige gangbare betaalmiddel voor toeristen worden ook niet geacepteerd. Betalen met briefgeld kan niet. Alleen met muntgeld(!). Wat blijft er dan nog over?! Een retourtje met een gemiddelde prijs van 20 euro met muntgeld afrekenen? Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Iedere keer naar de servicedesk, in de rij staan en weer de trein moeten missen? Dan moet er ook nog 20 euro saldo op staan. Voor toeristen ook bijzonder onhandig en klantonvriendlijk. Ze maken soms slechts een paar keer gebruik van de trein en het is dan veel te veel gedoe om dat geld weer terug te vorden. Zeker met een buitenlandse bankrekening. Losse kaartjes werken ook niet want daar zit nu een toeslag op. Als je een aantal keer met de trein reist wil je niet iedere keer een toeslag voor een los kaartje betalen. De 20 euro aan minmum saldo moet afgeschaft worden, en er moeten snel overal creditcard betalingsmogelijkheden ingevoerd worden. Het kan toch niet dat dit niet mogelijk is in een land dat overspoeld wordt door toeristen?
Over de OV kaart ben ik zeer tevreden. Een enorme verbetering tov de strippen kaart.. Gezeur over de 10 of 20 euro, de strippenkaart kostte ook geld, dus er lag al gauw voor 10 tot 20 euro aan strippenkaarten in huis, waar praten we over. Mijn teleurstelling is groot in de consumentenbond, om zo kritieklloos de kritiek aan de 2de kamer door te sturen. Het lijkt af en toe op de dictatuur van de standaard klagers.

Er zijn nog steeds losse kaartjes te koop overigens. Verbeteringen zijn natuurlijk altijd mogelijk, bijvoorbeeld voor toeristen, welke je de mogelijkheid zou kunnen geven een statiegeld kaart te kopen. Overigens heb ik mog steeds kaartjes voor gebruik in de Parijse metro in huis, zo gaat dat. Gooi het kind niet met het badwater weg,
Ik heb nog een punt van verandering. Ik vind het al onzinnig dat je € 20,00 borg op je kaart moet zetten of automatisch geladen wordt als je voor automatisch opwaarderen hebt gekozen. Ik vind gewoon schaf dit af, en laat de mensen net als met het papieren treinkaartje zelf het bedrag erop zetten wat ze nodig hebben voor de treinreis voor zowel heen als terug. En zet je er te weinig op dan kan je niet verder dan tot aan dat bedrag wat erop staat.

Bij het papieren treinkaartje hoefde ik ook nooit borg te betalen. Dat is ook de reden waarom ik nooit mijn persoonlijke OV Chipkaart gebruik. Ik koop nu dan helaas met € 1,00 extra zo'n los OV Chipkaartje, maar ook dat vind ik oplichterij, om er nog € 1,00 bovenop te leggen.

Nee, die OV Chipkaart zoals hij er nu is mag van mij voorgoed weg, en liever zie ik gewoon weer het ouderwetse papieren treinkaartje terugkomen, maar die borg moet voorgoed ook verdwijnen.
In mijn visie zou je bij de kaartautomaat van te voren een (trein-)reis moeten kunnen boeken. De geplande reis wordt dan op je OV-chipkaart gezet. Dit lijkt erg op het papieren treinkaartje wat je ook van te voren moest kopen. Het voordeel is dat je op de plaats van bestemming niet hoeft uit te checken omdat de reis al vast ligt. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om gemakkelijker met een groep te reizen. Dat is tenslotte gewoon aangeven met hoeveel personen je reist. Simpel en doeltreffend dus. Eenmalig bij de automaat staan en verder lekker reizen. Als laatste hoef je je ook niet druk te maken over het overstappen, aangezien dit allemaal al bij de automaat geregeld is. Als je van A naar B moet weet de reisplanner tenslotte hoe je moet reizen.
Badge +2
Hieronder een overzichtje van de tips en wensen tot nog toe. Bedankt voor jullie bijdragen! Wie heeft er nog meer goede tips?

- Bied een low-techoplossing zonder toeslag (Helemaal mee eens!)

- Reis bij automaat op je kaart zetten en dan niet meer hoeven in- of uitchecken (Is nu nog de praktijk bij "oude" trajectabonnementen, gaat verdwijnen)

- Alleen inchecken verplichten

- Geen in- en uitcheckverplichting bij abonnementen (Zie hierover de brief die wij samen met Rover en LSVb hebben gestuurd: http://bit.ly/1w29gmt)

- Maak een klassewissel in de trein mogelijk

- Kaartje kopen via een app (Lijkt me een hele goede oplossing, zeker als je ook nog eens met je mobiel kunt in- en uitchecken)

- Stop het geld van vergeten uitchecks in het verbeteren van de punctualiteit

- Verbeter de informatie bij een defecte / verloren OV-chipkaart

- Bied een permanente samenreiskorting aan voor veelgebruikers

- Verbeter de informatie over samenreizen

- Schaf de 20 euro borg af (Bij een persoonlijke OV-chipkaart is de borg 10 euro, bij een anonieme 20 euro. In de toekomst komt er misschien Reizen op Rekening (achteraf betalen, zoals bij de NS Business Card en in Rotterdam bij de RET: http://bit.ly/1sX8MP6), maar voor reizigers die anoniem willen reizen is dat geen oplossing)

- Maak creditcardbetalingen mogelijk (Dat kan inmiddels bij de meeste automaten!)

- Introduceer een "statiegeldkaart" voor toeristen
Badge +2

@BasW hoe moeten ze dan weten met welke vervoerder je reist? Daar is dat in- en uitchecken voor bedoeld.

@M.J. Neefjes

Klopt helemaal. Het is makkelijker voor de vervoerders als iedereen in- en uitcheckt bij een overstap tussen vervoerders, zoals twaalf keer per retourtje Emmen - Venlo. Maar voor de reizigers is dat niet makkelijk! Al dat in- en uitchecken bij overstappen is een gevolg van de OV-chipkaart waar echt alleen de vervoerders blij mee zijn. En dat is wat mij betreft niet het goede uitgangspunt

Toen het papieren kaartje nog bestond, wisten de vervoerders ook niet precies wie wanneer met welke vervoerder reisde. Aan de hand van allerlei modellen verrekenden ze toen de kosten. Zo'n soort model zou wat mij betreft weer ingevoerd moeten worden.

NS en Connexxion gaan in 2015 een proef doen op de Valleilijn, waarbij reizigers niet meer hoeven in- en uit te checken als ze overstappen (http://bit.ly/1pcigzb). Dat is goed nieuws, maar het had wat mij betreft al jaren geleden moeten gebeuren.
Ik wil niets meer horen over een slecht OV-chipsysteem.

Alle klachten zijn bijna altijd onzin. Als je niet vergeet UIT te checken gaat alles probleemloos.

Als je daarnaast nog automatisch saldo-aanvullen hebt ingesteld kan er m.i. niets misgaan.

En dan ook nog de OV/NS-planner: je weet waar je moet overstappn, wat het kost en hoe lang het duurt.

Wat kan een mens nog meer willen ???
Ik vind dit persoonlijk niet fair, dat je niets meer wilt horen over een slecht OV-chipsysteem. Kijk jij hebt waarschijnlijk voor jou persoonlijk goede ervaringen, maar je moet niet alleen naar jezelf kijken, je moet ook de mening van een ander respecteren. Als je zegt dat bijna alle klachten onzin zijn. Wat vind je dan van die borg van 20,00 Euro ? Jij hebt waarschijnlijk genoeg geld omdat te betalen, maar hou er ook rekening mee, dat een groot gedeelte van de mensen dat niet heeft en rond moet komen van een klein inkomen. Ik vind jou redenatie persoonlijk erg kortzichtig en simpel.

Ik wil niets meer horen over een slecht OV-chipsysteem.

Alle klachten zijn bijna altijd onzin. Als je niet vergeet UIT te checken gaat alles probleemloos.

Als je daarnaast nog automatisch saldo-aanvullen hebt ingesteld kan er m.i. niets misgaan.

En dan ook nog de OV/NS-planner: je weet waar je moet overstappn, wat het kost en hoe lang het duurt.

Wat kan een mens nog meer willen ???

Het systeem werkt voor mij wel. Als Dal voordeel reiziger heb ik tot zover weinig problemen met de OV-Chipkaart. Wel heb ik het product automatisch saldo aanvullen aangezet want betalen moet je toch en dan maar zo makkelijk mogelijk. Voor de incidentele reiziger is dat wat lastiger.

Zaken die volgens mij de boel eenvoudiger kunnen maken:

- achteraf betalen lijkt me een goede optie

- inchecken / uitchecken in de trein in plaats van op perron (net als in de bus, eventueel met blokkade om dat tijdens het reizen te doen)

- klassewissel in de trein mogelijk maken ivm regelmatig overvolle treinen door studenten die massaal op bepaalde tijdstippen reizen

- eenvoudig apparaat voor losse kaartjes (of via loket) zou voor veel incidentele en oudere reizigers een probleem kunnen oplossen, inchecken / uitchecken lijkt me dan niet nodig, beperk de meerprijs voor zoiets, geef liever korting voor de meer efficiente oplossingen, kortom beloon de reiziger die iets meer moeite doet ipv de anderen te straffen.

- geef de mogelijkheid om zonder allerlei extra kosten en drempels je overtollig saldo te laten terugboeken

Al met al ben ik meer tevreden over de OV-Chipkaart dan over de kwaliteit van de NS treinreis.
Het is werkelijk van de gekke.

Hoe moeten wij als grootouders met 3 kleinkinderen een (zeer gewild) treinreisje maken.

Even 100 euro op chipkaartjes investeren. En dat geld nooit meer terugzien.

Dan pak ik toch gewoon de auto. Tien euro benzine er in en rijden maar. Wel zo snel, comfortabel en goedkoop.

Wat was er in godsnaam mis met de kaartjesautomaat. Zet die dingen weer terug en de NS heeft ineens een hoop losse klanten terug.

Goed voor de klanten, goed voor de NS en een boom voor de economie.

En vooral niks "doorontwikkelen". Dat kost opnieuw een hoop geld en een hoop tijd. En beter dan een kaartjesautomaat wordt het nooit.

Reageer