Consumentenbond.nl

Afschaffing papieren treinkaartje: hoe kan NS treinreizen makkelijker maken?

  • 8 oktober 2014
  • 49 reacties
  • 764 Bekeken

Badge +2
Het papieren treinkaartje is sinds 9 juli 2014 verleden tijd. In de trein moet je nu reizen met een OV-chipkaart, een eenmalig chipkaartje, of met het papieren e-ticket, dat je thuis kunt uitprinten.

Een grote groep reizigers vindt dat de afschaffing van het papieren kaartje treinreizen ingewikkelder en duurder heeft gemaakt. Dat bleek uit de bijna 2400 meldingen op ons Meldpunt Einde Treinkaartje.

Het papieren kaartje komt hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Maar ook zonder het papieren kaartje moet het beter kunnen.

Welke tip heb jij om treinreizen makkelijker en/of goedkoper te maken?

49 reacties

We zijn nu een flinke tijd verder. NS heeft tot nu toe nog niets ondernomen om het makkelijker en eerlijker te maken. De onterechte toeslag op losse kaartjes is er nog. Overstappen naar een andere vervoerder blijft fout gaan en ook voor abonnementhouders is het bepaald niet eenvoudiger geworden. Ik heb geen enkel vertrouwen in de welwillendheid van de NS.
Beste mensen begrijp goed hoe ingewikkelder het systeem, des te meer geld er aan de strijkstok blijft hangen.

Meer voorbeelden zijn het zorgstelsel, de woeker (zalm) polissen, de belastingen, en vooral niet te vergeten de dagelijkse boodschappen die zijn zo ontzettend duur door de extreem dure reclame, en vergeet ook niet het Internet, betalen en niets ontvangen. Wat doet men bij de de Controle Autoriteiten. Niets, alleen maar hun vette salarissen opstrijken. Afin, U kunt zelf het beste bepalen waar en bij wie je nou eens niet wordt opgelicht. (hoop ik voor U)

ad's reallity.
Ja, A.Reiziger, het is een droevig zooitje bij de NS. En de conducteurs krijgen de meppen die voor het management bedoeld zijn.
Net geprobeerd erachter te komen hoe ik met de trein van Heemstede naar A'dam centrum moet. Ik ga nooit met de trein maar nu leek het me wel handig. Hier terecht gekomen. Een eenmalige chipkaart dus. Hoeveel kost dat? Staat er niet bij, wel dat je een toeslag van € 1 "om de meerkosten te dekken" moet betalen op "de vier meest gebruikte producten (enkele reis, retour, dagkaart en het van AnaarBeter-kaartje)" (Wat is dat toch voor een ziekte dat alles een "product" is?) Het filmpje is ook maximaal non-informatief, dus EVA maar geprobeerd. Met EVA kun je chatten. Dat ging als volgt: EVA zegt:Welkom bij de klantenservice van NS. Waarmee kan ik u van dienst zijn? U zegt:hoe duur is een eenmalige chipkaart? EVA zegt:Wat wilt u precies weten over de OV-chipkaart? U zegt:hoeveel kost een eenmalige chipkaart EVA zegt:Wat wilt u precies weten over de OV-chipkaart? U zegt:waar kan ik een klacht indienen over deze pagina? EVA zegt:We doen alles om onze klanten tevreden te houden maar ik begrijp dat u een klacht heeft? U zegt:ja over deze pagina EVA zegt:Wilt u de klacht per e-mail indienen? U zegt:laat maar. Dit is een aanfluiting EVA zegt:Dat begreep ik niet helemaal. Wilt u de klacht per e-mail indienen? Ik begreep verder van ontevreden OV gebruikers, o.a. hier op deze consumentenbond-site dat, als je eenmaal de vereiste papieren heb bemachtigd, je ook nog moet uitkijken dat je niet door een poortje van een concurrent, b.v. Connexxion, gaat want dan is alles alsnog vergeefs geweest. Ik kende de NS de laatste jaren eigenlijk uitsluitend van de berichten over de uitval bij een graadje vorst of een vlokje sneeuw, de vierkante wielen in de herfst, de chronische dienststoringen en treinuitval en de klunzige communicatie van de NS hierover, dus dit alles had wellicht geen verrassing hoeven te zijn, maar toch... Vroeger kocht je een kaartje, klaar. Het is een droevig, kneuzig zootje geworden.
R.J. Geux is heel tevreden over de OV-chipkaart, en constateert dat het systeem "aangenamer reizigers" met zich meebrengt. Nou, meneer Geux, dat moet u dan maar eens aan de conducteurs vragen! Zelf heb ik al veel eerder voorspeld dat, mede door de problemen met de OV-chipkaart, de agressie in het openbaar vervoer zou toenemen. Het nieuwe systeem blijkt een ramp te zijn, zie de reacties van de meeste respondenten.
Ik ben het helemaal eens met W.P. Keijzer. (pagina 1) en wat er verder volgt aan feedback 😉

Nu de discussie er is dat het openbaar vervoer in Nederland meer toegankelijk moet worden voor touristen (=inkomsten), gaan mijn nekharen omhoog staan.

Ik heb bij het afschaffen van het papieren kaartje mij voorgenomen niet meer met het openbaar vervoer te gaan.

Veel te veel stress, wachten, gedoe, vertraging, duur, ingewikkeld en weet ik veel.

Wij wonen in een friemel landje, met elke 600 meter spoor een andere vervoers maatschappij. (en ja, ik overdrijf, een beetje).

We hadden gratis kaartjes van de NS, dachten we mooi te gebruiken in de vakantie.

Gelukkig realiseerde ik me drie minuten voor de trein daar op het station, kwam dat daar geen NS rijd!!!

Ach, lekker mijn eigen auto, is eentje met milieu vriendelijke uitstoot!!! 👍
Ik had aanvankelijk veel problemen met het nieuwe systeem, maar dacht dat het in de loop der tijd wel zou wennen. Nou, mooi niet! Bij elke OV-reis die ik maak, ervaar ik de klant-onvriendelijke nadelen: duurder, ingewikkelder, onoverzichtelijker, foutgevoeliger, enz. En dat het nieuwe systeem voor de vervoersbedrijven efficiËnter en dus ook financieel voordeliger zou zijn, blijkt ook al niet uit het feit dat de prijzen alleen maar stijgen: reizen per OV dreigt onbetaalbaar te worden. Maar er zijn twee zaken die ik hierbij wil benadrukken: 1) "handige" mensen ("nerds", digitale wizzards, enz.) zijn slim genoeg om gratis te reizen, en om de controlemechanismen steeds ÉÉn stap voor te blijven; daar helpt, lieve NS, geen moedertje lief aan ...) 2) (Een deel van) de toegenomen agressie jegens NS-personeel is het gevolg van confrontaties met zwartrijders. Sinds de invoering van het nieuwe systeem vallen hieronder ook ook reizigers die, al dan niet bewust, een foutje hebben gemaakt met in- en uitchecken, enz. Het is voor de conducteurs heel moeilijk om hiermee om te gaan: coulant zijn, en daarmee eventueel bewust misbruik door de vingers zien, of streng zijn, en daarmee ook onschuldige mensen duperen? Ik begrijp het dilemma waarin de conducteurs verkeren, maar ik voorspel: meer "agressie" in het OV.
TIP ten aanzien van buitenlanders: Geef een buitenlandse gast de mogelijkheid te betalen met een creditkaart. ER ZIJN ER VEEL DIE GEEN CHIP HEBBEN MAAR EEN MAGNEET STRIP. DAARMEE KUN JE DUS AAN DE AUTOMAAT OF AAN DE BALIE NIET BETALEN, SINDS DE MAGNEETSTRIP IN NEDERLAND IS VERDWENEN. Staat de buitenlander met de handen in het haar want heeft vaak geen cash op zak. Als ik me niet vergis worden buitenlandse debetkaarten ook niet geaccepteerd. Bovendien, voor deze categorie reizigers, die zich aan de balie melden is een sanctie op het aan de balie betalen erg (buitenlandse) klant-onvriendelijk!
@Bas W. Quote: "Geen dubbeldekkers meer te bestellen" /Einde quote Dus toch de dubbeldekker eruit? (als je ze niet meer besteld raken ze er vanzelf uit)

Mijn oplossing is dan toch beter.



Die poortjes is,als ik het goed heb begrepen,een hobby van de politiek,niet van NS.
Badge +2
@R.J. Geux

Poortjes: nog zo'n interessant en veelbesproken onderwerp rondom de OV-chipkaart. Als ik u zo lees bent u voorstander van het afsluiten van stations met poortjes. Net als bij de metro in Amsterdam en Rotterdam. Ik ben benieuwd of er meer mensen in de Community zijn die hier een uitgesproken mening over hebben.

@ M.J. Neefjes

We willen de dubbeldekker er niet per se helemaal uit hebben (de kop in de Metro was wat kort door de bocht), maar we willen wel dat alle nieuwe treinen toegankelijk zijn voor reizigers met een functiebeperking. De huidige VIRM-dubbeldekkers zijn dat niet. Dat kan opgelost worden door geen dubbeldekkers meer te bestellen, maar dat zou ik zelf wel jammer vinden; ik zit ook graag boven! Een oplossing zou zijn om in elk geval 1 deel van de (dubbeldeks)trein gelijkvloers te maken.
@R.J.Geux Ik ben het volledig met je eens.Ik heb ook automatisch opladen.Tevens las ik dat de bondde dubbeldekker eruit wil hebben?(ivm de trappen?) Er is ook nog een beneden verdieping.Ik mag graag naar buiten kijken als ik in de trein zit en dat lukt boven beter.Misschien de benedenverdieping wat meer gelijkvloers maken.
De OV kaart prima. Met de dag maak ik meer gebruik van het OV door het gemak van OV kaart. Geen gedoe met strippenkaarten, niet weten hoeveel zones je moet afstempelen, kaartjes kopen etc etc. Mijn OV kaart is voorzien van automatisch opladen. Dus de kaartjesautomaat zie ik zelden. Verder door de poortjes lijkt het erop dat het publiek betalend en aangenamer wordt. Tel uit je winst.
Badge +2


Beste Consumentenbond, kunt u, bvk in samenwerking met andere organisaties zoals Rover enz., ons duidelijk maken wÈlke tweede kamerleden bereid zijn om zich serieus met dit probleem bezig te houden? Zodat wij bij volgende verkiezingen weten hoe wij het rode potlood moeten hanteren?



Dat is een goed idee! Natuurlijk blijft het uiteindelijk een afweging van de kiezer of hij de standpunten van een Tweede Kamerlid over de OV-chipkaart "serieus" vindt. Maar wellicht kunnen we voor de volgende verkiezingen wel een overzicht maken van die standpunten, om de kiezer te helpen.

In de tussentijd staat het u natuurlijk vrij om de Kamerleden zelf te benaderen. In de Tweede Kamer houdt de Vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu zich bezig met dit onderwerp. De leden van die commissie vindt u hier: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/im/samenstelling.
Ruim zestig jaar lang frequent van het OV gebruik gemaakt. De afgelopen decennia de ontwikkelingen meegemaakt: het wordt steeds duurder, ingewikkelder, klant-onvriendelijker. Gevolg van privatiseringstendens en managementsdenken: "we gaan efficiËnter werken dmv automatisering en ICT, waardoor we uiteindelijk veel kosten besparen, zodat we de klanten meer kunnen laten betalen", Mensen die op OV zijn aangewezen, zijn de klos. En wijken uit naar reizen per auto, Óf minder reizen (of helemaal niet meer). Inmiddels is toch ook duidelijk dat de OV-chipkaart een totale mislukking is: de goedwillende reizigers betalen (veel) meer dan vÓÓr de invoering; een (groot?) aantal minder goedwillende, maar wel slimme nerds reizen gratis en verdienen bovendien nog geld bij door het OV-tegoed van vrienden en bekenden op te waarderen tegen gereduceerd tarief. Beste Consumentenbond, kunt u, bvk in samenwerking met andere organisaties zoals Rover enz., ons duidelijk maken wÈlke tweede kamerleden bereid zijn om zich serieus met dit probleem bezig te houden? Zodat wij bij volgende verkiezingen weten hoe wij het rode potlood moeten hanteren?
Om aan te sluiten bij de hoeveelheid berichten/klachten over het reizen met de trein het volgende:

Ondanks dat ik mij een ervaren treinreizigster voel, ervaar ik stress bij alle veranderingen die er gaande zijn m.b.t. de OVchipkaart. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen afhaken om nog met de trein te reizen.

Mijn bejaarde vader was e.e.a. niet meer uit te leggen en hij moest noodgedwongen afzien van het reizen met het openbaar vervoer.

1 Ondanks herhaaldelijk mailen met NS kreeg ik geen behoorlijk antwoord op het probleem dat de NS-OVchipkaart niet gekoppeld kon worden aan het account, zodat de reisgegevens niet zichtbaar waren.

Uiteindelijk bleek, na telefonisch overleg dat de oorzaak zat in het feit dat er een oude kaart in het systeem zat. Er waren inderdaad 2 kaarten zichtbaar. De oude kaart moest je zelf verwijderen. Maar niemand had daar ooit melding van gemaakt!

2 Omdat mijn man en ik 60 plussers zijn, hebben wij keuzekaartjes. Het kaartje dat een heel jaar geldig is, komt niet in beeld als je in de automaat het keuzekaartje aanklikt. Dat vind ik vervelend, want ik wil kunnen kiezen welk kaartje ik gebruik.

Bij navraag bij een servicebalie (die alleen maar op grote stations zijn en ik woon in een kleine plaats) bleek dat je eerst het keuzekaartje van de periode moet gebruiken; vervolgens op "afhalen bestellingen" moet drukken en dan pas komt het keuzekaartje no.1 in beeld.

Je moet dit allemaal maar weten! Bij de papieren kaartjes had je deze problemen allemaal niet.

3 Het feit dat je naar servicebalies moet op grote stations is in sommige situaties erg lastig.

4 Als je een lost kaartje nodig hebt, kun je ook een e-ticket aanmaken. Maar dan moet je wel beschikken over een computer en een printer. Het lijkt mij voor mensen die incidenteel reizen een hachelijke onderneming.
Badge +2


Betalen met je bankpas? Dan zal de beveiliging echt veel beter moeten.

Op het niveau van de banken zou ik zeggen!



Veiligheid is inderdaad voorwaarde nummer 1, voordat je zoiets kunt invoeren. Het zou ongeveer werken als contactloos betalen met de pinpas, dat een aantal banken onlangs heeft geÏntroduceerd. De koppeling van de systemen van de vervoerders met die van de banken moet dan ook probleemloos werken. Als je ziet hoe vaak internetbankieren er uit ligt, is dat misschien wel de grootste uitdaging!
Badge +2


Bas, een nadeel van betalen per telefoon: ik heb geen mobiele telefoon en ben ook niet van plan er een aan te schaffen alleen maar om de trein te kunnen betalen. Of blijft de ov-chipkaart daarnaast ook bestaan?



Ja, de OV-chipkaart zou dan blijven bestaan. Er moeten genoeg alternatieven blijven voor mensen die, om welke reden dan ook, niet willen betalen met een mobiele telefoon of bankpas. Al is het maar omdat je met die twee niet anoniem kunt reizen (denk ik) en met de anonieme OV-chipkaart wel.
Betalen met je bankpas? Dan zal de beveiliging echt veel beter moeten.

Op het niveau van de banken zou ik zeggen!
Badge +1
Bas, een nadeel van betalen per telefoon: ik heb geen mobiele telefoon en ben ook niet van plan er een aan te schaffen alleen maar om de trein te kunnen betalen. Of blijft de ov-chipkaart daarnaast ook bestaan?
Badge +2
Nogmaals bedankt voor alle tips! Er valt nog veel te verbeteren aan de OV-chipkaart, dat is wel duidelijk. Ik ga jullie tips en wensen aan NS voorleggen.

Maar de techniek staat niet stil. Inmiddels gaan er geluiden op om in- en uitchecken mogelijk te maken met je mobiele telefoon en/of met je bankpas (bv. door middel van 'near field communication', zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication).

Scheelt in elk geval een pasje in je portemonnee. Zien jullie nog andere voor- en/of nadelen bij deze optie?
Als NS het systeem inderdaad overgenomen heeft uit Hong Kong, dan zou het mooi zijn om ook de mogelijkheid over te nemen van het bij een loket terug kunnen krijgen van het resterende saldo, en tegen inlevering het statiegeld op de kaart, eventueel verminderd met een bepaald percentage bij kort gebruik.

Dit is met name voor toeristen en incidentele gebruikers handig, er is geen weggegooid geld en het staat niet nutteloos op een kaart die je bijna niet gebruikt.

En/of een automaat om gebruikte losse kaartjes in te leveren tegen teruggave van het statiegeld.
Maar 100 euro betalen om met vrouw en 3 kleinkinderen een treinreisje van Overveen naar Zandvoort (5km) te financieren is op z'n minst krankzinnig te noemen.

Dat geld zie je voorlopig niet meer terug. Dus neem je de auto. Dat is een investering van pakweg 1/4 liter benzine (40-45cnt). Dus heen en terug 85 cent.

Denkt er nog wel iemand na bij de NS of bij de overheid. Ik denk van niet.
@Marlies: Het omgekeerde gebeurd ook hoor! Er wordt ook vaak gesteld door tegenstanders dat de OV chipkaart voor iedereen slecht is. (hmm,mensen moeten afleren voor een ander of namens iedereen te spreken!)

Overigens,wie gooit er nooit meer als 20 euro in de tank van zijn auto?
Met de Voordeelurenkaart wil ik weer het e-ticket met 40% korting terug, of gewoon een kaartje uit de kaartjesautomaat of aan het loket.

En waarom moet je met en kaartje uit de kaartjesautomaat toch in- en uitchecken. 'Leuker kunnen we het niet maken'.

Waarom moet ik op een vrije reisdag in- en uitchecken??? Ik heb die vrije reisdag toch op die dag toch al op de chipkaart staan?!

'Reisje' Hilversum-Sittard met kapot wissel tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch. Advies NS: reis via Nijmegen: uitcheck Nijmegen NS, incheck Nijmegen Veolia, uitcheck Roermond Veolia, incheck Roermond NS, uitcheck Sittard. 6 keer in-/uitchecken op 1 reis. Wie DURFT het te bedenken!

Meneer naast me in de trein van Nijmegen naar Roermond bleek 'zwartrijder'. Hij had in Nijmegen eerst bij de Veoliazuil 'ingecheckt' en daarna pas 'uitgecheckt' bij de NS-zuil ernaast (het was er druk). Voor het systeem was dat zwartrijden, want alleen de laatste (uit-)check (NS-Nijmegen) was afleesbaar op zijn kaartjesapparaat.. 'Meneer was toch in Nijmegen uitgecheckt en reist nu zwart'?! Hoe gek kun je het als vervoersmaatschappijen bedenken (en het is bedacht)?! De klant volledig de dupe van dit snertsysteem.

Hoeveel koffers 'mag' ik bij me hebben (en geen handen vrij) om in- en uitchecken nog steeds 'leuk' te vinden? Reisje Schiphol met met 2 koffers. 'Enig', die poortjes.

Papieren kaartjes weer terug, voor wie dat wil. Gaat het om de klant of om de vervoersmaatschappij?!



[Opmerking redactie: zinnen en zinsdelen die volledig in hoofdletters stonden zijn aangepast.]
Het is werkelijk van de gekke.

Hoe moeten wij als grootouders met 3 kleinkinderen een (zeer gewild) treinreisje maken.

Even 100 euro op chipkaartjes investeren. En dat geld nooit meer terugzien.

Dan pak ik toch gewoon de auto. Tien euro benzine er in en rijden maar. Wel zo snel, comfortabel en goedkoop.



Wat was er in godsnaam mis met de kaartjesautomaat. Zet die dingen weer terug en de NS heeft ineens een hoop losse klanten terug.

Goed voor de klanten, goed voor de NS en een boom voor de economie.



En vooral niks "doorontwikkelen". Dat kost opnieuw een hoop geld en een hoop tijd. En beter dan een kaartjesautomaat wordt het nooit.

Reageer