Consumentenbond.nl

Afschaffing papieren treinkaartje: hoe kan NS treinreizen makkelijker maken?

  • 8 oktober 2014
  • 49 reacties
  • 764 Bekeken

Badge +2
Het papieren treinkaartje is sinds 9 juli 2014 verleden tijd. In de trein moet je nu reizen met een OV-chipkaart, een eenmalig chipkaartje, of met het papieren e-ticket, dat je thuis kunt uitprinten.

Een grote groep reizigers vindt dat de afschaffing van het papieren kaartje treinreizen ingewikkelder en duurder heeft gemaakt. Dat bleek uit de bijna 2400 meldingen op ons Meldpunt Einde Treinkaartje.

Het papieren kaartje komt hoogstwaarschijnlijk niet meer terug. Maar ook zonder het papieren kaartje moet het beter kunnen.

Welke tip heb jij om treinreizen makkelijker en/of goedkoper te maken?

49 reacties

Om aan te sluiten bij de hoeveelheid berichten/klachten over het reizen met de trein het volgende:

Ondanks dat ik mij een ervaren treinreizigster voel, ervaar ik stress bij alle veranderingen die er gaande zijn m.b.t. de OVchipkaart. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen afhaken om nog met de trein te reizen.

Mijn bejaarde vader was e.e.a. niet meer uit te leggen en hij moest noodgedwongen afzien van het reizen met het openbaar vervoer.

1 Ondanks herhaaldelijk mailen met NS kreeg ik geen behoorlijk antwoord op het probleem dat de NS-OVchipkaart niet gekoppeld kon worden aan het account, zodat de reisgegevens niet zichtbaar waren.

Uiteindelijk bleek, na telefonisch overleg dat de oorzaak zat in het feit dat er een oude kaart in het systeem zat. Er waren inderdaad 2 kaarten zichtbaar. De oude kaart moest je zelf verwijderen. Maar niemand had daar ooit melding van gemaakt!

2 Omdat mijn man en ik 60 plussers zijn, hebben wij keuzekaartjes. Het kaartje dat een heel jaar geldig is, komt niet in beeld als je in de automaat het keuzekaartje aanklikt. Dat vind ik vervelend, want ik wil kunnen kiezen welk kaartje ik gebruik.

Bij navraag bij een servicebalie (die alleen maar op grote stations zijn en ik woon in een kleine plaats) bleek dat je eerst het keuzekaartje van de periode moet gebruiken; vervolgens op "afhalen bestellingen" moet drukken en dan pas komt het keuzekaartje no.1 in beeld.

Je moet dit allemaal maar weten! Bij de papieren kaartjes had je deze problemen allemaal niet.

3 Het feit dat je naar servicebalies moet op grote stations is in sommige situaties erg lastig.

4 Als je een lost kaartje nodig hebt, kun je ook een e-ticket aanmaken. Maar dan moet je wel beschikken over een computer en een printer. Het lijkt mij voor mensen die incidenteel reizen een hachelijke onderneming.
het koppelen zou de NS in de genen moeten zitten. Forget 't! Moet je eens proberen aan een ACCOUT reisgegevens of iets anders te koppelen. Na 5 keer en tig telefoontjes over een KAART_SERVICE_code die daar voor op een STATION opgehaald moet worden, ben ik overgestapt op klachten by mail aan diezelfde Service. Na enige tijd is de NS gestopt met antwoorden, waarschijnlijk zelf het spoor bijster in HUN OV-administratieve jungle.

Gelukkig rijden de treinen nog, hoewel..,maar dat is een anderverhaal
Ik heb een korting product en mijn vrouw reist altijd met korting met me mee.

Daarvoor moet je tegenwoordig een samenreisproduct laden, wat eenmalig te gebruiken is. Als je per ongeluk een keer bij een andere vervoerder incheckt en dus meteen weer uit is je samenreisproduct weg. Maar dat merk je niet, pas achteraf zie je dat je zonder korting hebt gereisd.

Als je dan NS vraagt of er geen permanent samenreisproduct komt krijg je als antwoord dat ze dat niet doen, want dan kan je vrouw nooit zonder jou reizen. Dat wil ze helemaal niet, maar dat ziet NS anders. Blijkbaar ziet NS haar klanten als kleine kinderen, waarvoor zij moeten denken.

De OV-chipkaart zou het makkelijker moeten maken. Nu moet ik elke keer eerst langs een automaat om samenreiskorting te laden. Hoe zo makkelijker?
Reputatie 1
Badge +2
We willen binnenkort met 4 dames een aantal dagen naar Antwerpen.

Zijn daarom al weken aan het zoeken op internet, op welke wijze de heen- en terugreis nu moet worden betaald.

Nog steeds niets gevonden, dus .........we gaan met de auto.

Niet in- en uitchecken, geen starttarief, geen staanplaatsen, niet overstappen, geen benzinechipkaart maar gewoon na tanken bij de pomp betalen.

Heerlijk...... heerlijk.
TIP ten aanzien van buitenlanders: Geef een buitenlandse gast de mogelijkheid te betalen met een creditkaart. ER ZIJN ER VEEL DIE GEEN CHIP HEBBEN MAAR EEN MAGNEET STRIP. DAARMEE KUN JE DUS AAN DE AUTOMAAT OF AAN DE BALIE NIET BETALEN, SINDS DE MAGNEETSTRIP IN NEDERLAND IS VERDWENEN. Staat de buitenlander met de handen in het haar want heeft vaak geen cash op zak. Als ik me niet vergis worden buitenlandse debetkaarten ook niet geaccepteerd. Bovendien, voor deze categorie reizigers, die zich aan de balie melden is een sanctie op het aan de balie betalen erg (buitenlandse) klant-onvriendelijk!
Ik wil niets meer horen over een slecht OV-chipsysteem.

Alle klachten zijn bijna altijd onzin. Als je niet vergeet UIT te checken gaat alles probleemloos.

Als je daarnaast nog automatisch saldo-aanvullen hebt ingesteld kan er m.i. niets misgaan.

En dan ook nog de OV/NS-planner: je weet waar je moet overstappn, wat het kost en hoe lang het duurt.

Wat kan een mens nog meer willen ???
Badge +2
Kijk, dat zijn gelijk al een heleboel goede tips. Bedankt! Ik zal eens bij NS informeren of er informatie is over afhakers in het OV door de OV-chipkaart. Ik heb zelf uiteraard ook een hele hoop tips aan NS (en de andere vervoerders). Twee belangrijke tips voor verbeteringen zijn wat mij betreft:

- Niet meer in- en uitchecken als je overstapt naar een andere vervoerder (dus maximaal 1x inchecken en 1x uitchecken van Emmen naar Venlo);

- Bied het e-ticket en de eenmalige chipkaart ook met korting aan (en schrap de 1 euro toeslag). Ik begrijp werkelijk niet waarom dat niet zou kunnen!

Wie heeft er nog meer goede ideeËn?
Badge +2
@R.J. Geux

Poortjes: nog zo'n interessant en veelbesproken onderwerp rondom de OV-chipkaart. Als ik u zo lees bent u voorstander van het afsluiten van stations met poortjes. Net als bij de metro in Amsterdam en Rotterdam. Ik ben benieuwd of er meer mensen in de Community zijn die hier een uitgesproken mening over hebben.

@ M.J. Neefjes

We willen de dubbeldekker er niet per se helemaal uit hebben (de kop in de Metro was wat kort door de bocht), maar we willen wel dat alle nieuwe treinen toegankelijk zijn voor reizigers met een functiebeperking. De huidige VIRM-dubbeldekkers zijn dat niet. Dat kan opgelost worden door geen dubbeldekkers meer te bestellen, maar dat zou ik zelf wel jammer vinden; ik zit ook graag boven! Een oplossing zou zijn om in elk geval 1 deel van de (dubbeldeks)trein gelijkvloers te maken.
Badge +2
Nogmaals bedankt voor alle tips! Er valt nog veel te verbeteren aan de OV-chipkaart, dat is wel duidelijk. Ik ga jullie tips en wensen aan NS voorleggen.

Maar de techniek staat niet stil. Inmiddels gaan er geluiden op om in- en uitchecken mogelijk te maken met je mobiele telefoon en/of met je bankpas (bv. door middel van 'near field communication', zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication).

Scheelt in elk geval een pasje in je portemonnee. Zien jullie nog andere voor- en/of nadelen bij deze optie?
Badge +2


@BasW hoe moeten ze dan weten met welke vervoerder je reist? Daar is dat in- en uitchecken voor bedoeld.



@M.J. Neefjes

Klopt helemaal. Het is makkelijker voor de vervoerders als iedereen in- en uitcheckt bij een overstap tussen vervoerders, zoals twaalf keer per retourtje Emmen - Venlo. Maar voor de reizigers is dat niet makkelijk! Al dat in- en uitchecken bij overstappen is een gevolg van de OV-chipkaart waar echt alleen de vervoerders blij mee zijn. En dat is wat mij betreft niet het goede uitgangspunt

Toen het papieren kaartje nog bestond, wisten de vervoerders ook niet precies wie wanneer met welke vervoerder reisde. Aan de hand van allerlei modellen verrekenden ze toen de kosten. Zo'n soort model zou wat mij betreft weer ingevoerd moeten worden.

NS en Connexxion gaan in 2015 een proef doen op de Valleilijn, waarbij reizigers niet meer hoeven in- en uit te checken als ze overstappen (http://bit.ly/1pcigzb). Dat is goed nieuws, maar het had wat mij betreft al jaren geleden moeten gebeuren.
Badge +2
Hieronder een overzichtje van de tips en wensen tot nog toe. Bedankt voor jullie bijdragen! Wie heeft er nog meer goede tips?

- Bied een low-techoplossing zonder toeslag (Helemaal mee eens!)

- Reis bij automaat op je kaart zetten en dan niet meer hoeven in- of uitchecken (Is nu nog de praktijk bij "oude" trajectabonnementen, gaat verdwijnen)

- Alleen inchecken verplichten

- Geen in- en uitcheckverplichting bij abonnementen (Zie hierover de brief die wij samen met Rover en LSVb hebben gestuurd: http://bit.ly/1w29gmt)

- Maak een klassewissel in de trein mogelijk

- Kaartje kopen via een app (Lijkt me een hele goede oplossing, zeker als je ook nog eens met je mobiel kunt in- en uitchecken)

- Stop het geld van vergeten uitchecks in het verbeteren van de punctualiteit

- Verbeter de informatie bij een defecte / verloren OV-chipkaart

- Bied een permanente samenreiskorting aan voor veelgebruikers

- Verbeter de informatie over samenreizen

- Schaf de 20 euro borg af (Bij een persoonlijke OV-chipkaart is de borg 10 euro, bij een anonieme 20 euro. In de toekomst komt er misschien Reizen op Rekening (achteraf betalen, zoals bij de NS Business Card en in Rotterdam bij de RET: http://bit.ly/1sX8MP6), maar voor reizigers die anoniem willen reizen is dat geen oplossing)

- Maak creditcardbetalingen mogelijk (Dat kan inmiddels bij de meeste automaten!)

- Introduceer een "statiegeldkaart" voor toeristen
Badge +2


Betalen met je bankpas? Dan zal de beveiliging echt veel beter moeten.

Op het niveau van de banken zou ik zeggen!



Veiligheid is inderdaad voorwaarde nummer 1, voordat je zoiets kunt invoeren. Het zou ongeveer werken als contactloos betalen met de pinpas, dat een aantal banken onlangs heeft geÏntroduceerd. De koppeling van de systemen van de vervoerders met die van de banken moet dan ook probleemloos werken. Als je ziet hoe vaak internetbankieren er uit ligt, is dat misschien wel de grootste uitdaging!
Badge +2


Beste Consumentenbond, kunt u, bvk in samenwerking met andere organisaties zoals Rover enz., ons duidelijk maken wÈlke tweede kamerleden bereid zijn om zich serieus met dit probleem bezig te houden? Zodat wij bij volgende verkiezingen weten hoe wij het rode potlood moeten hanteren?



Dat is een goed idee! Natuurlijk blijft het uiteindelijk een afweging van de kiezer of hij de standpunten van een Tweede Kamerlid over de OV-chipkaart "serieus" vindt. Maar wellicht kunnen we voor de volgende verkiezingen wel een overzicht maken van die standpunten, om de kiezer te helpen.

In de tussentijd staat het u natuurlijk vrij om de Kamerleden zelf te benaderen. In de Tweede Kamer houdt de Vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu zich bezig met dit onderwerp. De leden van die commissie vindt u hier: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/im/samenstelling.
Badge +2


Bas, een nadeel van betalen per telefoon: ik heb geen mobiele telefoon en ben ook niet van plan er een aan te schaffen alleen maar om de trein te kunnen betalen. Of blijft de ov-chipkaart daarnaast ook bestaan?



Ja, de OV-chipkaart zou dan blijven bestaan. Er moeten genoeg alternatieven blijven voor mensen die, om welke reden dan ook, niet willen betalen met een mobiele telefoon of bankpas. Al is het maar omdat je met die twee niet anoniem kunt reizen (denk ik) en met de anonieme OV-chipkaart wel.
Badge +1
Bas, een nadeel van betalen per telefoon: ik heb geen mobiele telefoon en ben ook niet van plan er een aan te schaffen alleen maar om de trein te kunnen betalen. Of blijft de ov-chipkaart daarnaast ook bestaan?
Badge +1
Belachelijk vind ik dat je bij 'vrij reizen' onderweg ook steeds uit en in moet checken. Hoezo 'vrij' reizen? Moet de vrijheid ook al gecontroleerd worden? Ik doe het dus niet, ik check pas weer uit als ik thuis ben.
Gebruiker sinds: 29 -05-2007

Als je reist van Emmen naar Venlo moet je inderdaad 2 keer overstappen, nl. in Zwolle en Nijmegen. Je reist echter alleen met de NS dus, inchecken in Emmen en uitchecken in Venlo. dus niets doen in Zwolle en Nijmegen.

De NS geeft duidelijke informatie over wat te doen bij overstappen maar ja, als men de instructies niet leest.
Het is werkelijk van de gekke.

Hoe moeten wij als grootouders met 3 kleinkinderen een (zeer gewild) treinreisje maken.

Even 100 euro op chipkaartjes investeren. En dat geld nooit meer terugzien.

Dan pak ik toch gewoon de auto. Tien euro benzine er in en rijden maar. Wel zo snel, comfortabel en goedkoop.



Wat was er in godsnaam mis met de kaartjesautomaat. Zet die dingen weer terug en de NS heeft ineens een hoop losse klanten terug.

Goed voor de klanten, goed voor de NS en een boom voor de economie.



En vooral niks "doorontwikkelen". Dat kost opnieuw een hoop geld en een hoop tijd. En beter dan een kaartjesautomaat wordt het nooit.
Maar 100 euro betalen om met vrouw en 3 kleinkinderen een treinreisje van Overveen naar Zandvoort (5km) te financieren is op z'n minst krankzinnig te noemen.

Dat geld zie je voorlopig niet meer terug. Dus neem je de auto. Dat is een investering van pakweg 1/4 liter benzine (40-45cnt). Dus heen en terug 85 cent.

Denkt er nog wel iemand na bij de NS of bij de overheid. Ik denk van niet.
Het systeem werkt voor mij wel. Als Dal voordeel reiziger heb ik tot zover weinig problemen met de OV-Chipkaart. Wel heb ik het product automatisch saldo aanvullen aangezet want betalen moet je toch en dan maar zo makkelijk mogelijk. Voor de incidentele reiziger is dat wat lastiger.

Zaken die volgens mij de boel eenvoudiger kunnen maken:

- achteraf betalen lijkt me een goede optie

- inchecken / uitchecken in de trein in plaats van op perron (net als in de bus, eventueel met blokkade om dat tijdens het reizen te doen)

- klassewissel in de trein mogelijk maken ivm regelmatig overvolle treinen door studenten die massaal op bepaalde tijdstippen reizen

- eenvoudig apparaat voor losse kaartjes (of via loket) zou voor veel incidentele en oudere reizigers een probleem kunnen oplossen, inchecken / uitchecken lijkt me dan niet nodig, beperk de meerprijs voor zoiets, geef liever korting voor de meer efficiente oplossingen, kortom beloon de reiziger die iets meer moeite doet ipv de anderen te straffen.

- geef de mogelijkheid om zonder allerlei extra kosten en drempels je overtollig saldo te laten terugboeken

Al met al ben ik meer tevreden over de OV-Chipkaart dan over de kwaliteit van de NS treinreis.
Badge +1
Een extra complicatie is dat je bij vervanging van een defecte of verloren OV chip kaart met de NS details erin (bv 2e klas rezien NS) die info kwijt raakt. De brief die je daarover van de OV chip organisatie vermeldt een groot aantal zaken niet, waarvan dit er ÉÉn is. Ik kreeg het advies van een sigarenzaak waar zo'n gele terminal van de OV chip staat en het productenveld van mijn nieuwe kaart helemaal leeg bleek te zijn, opnieuw bij een NS vestiging langs te gaan om dit product te reactiveren. In mijn geval was ook de 65+ korting verdwenen, maar bleek ik nu op voltarief te staan, rara hoe kan dit allemaal? 😮

NB verder duurt het tot wel 5 dagen voor je je nieuwe kaart op mijn OV Chip site kan aanmelden en is het automatisch opladen wel geactiveerd, maar blijft het saldo keihard op 0 staan. Dat je daarvoor met ÉÉnmalig met nog een lege kaart moet gaan reizen om het oplaadmechaniek te starten staat ook al niet in de brief. 😠
Badge +1
Nu net een mailtje van de OV chipkaart organisatie gekregen over mijn 2e klacht dat de NS producten niet zijn overgezet van mijn oude, defectekaart naar de nieuwe. Standaardteksten in de mail, maar ÉÉn ding is duidelijk ik moet zelf die NS er weer op zien te krijgen, Stond niets over in hun brief, zoals zoveel zaken niet overigens

Kortom, naast het verdwijnen van het paperen NS kaartje is er nog steeds een krakemikkig systeem in dienst, dat niet goed functioneert, noch goed informeert over de manco's in het systeem. En in concreto richting vervoerders als de NS zÉÉr gebruikersonvriendelijk was*) en nog steeds zo blijft 😮

😉 PS Ooit was ik ÉÉn van de eerste kaartaanvragers en -gebruikers, toen werden de IT-manco's nog toegegeven, nu doet men of ik zÈlf van niets weet
Dat zijn allemaal prachtige voorstellen voor verbeteringen. Mijn dank daarvoor. Maar ik mis bij al die voorstellen een idee dat enerzijds veel eenvoudiger en anderzijds ook nog eens klantvriendelijker en uiteindelijk goedkoper zal zijn: geef iedereen die van plan is om een reis te gaan maken met OV de gelegenheid om bij zijn vertrekstation aan een loket tegen contante betaling een kaartje te kopen.

Op dat kaartje staat dan zijn vertrekstation en zijn bestemming, eerste of tweede klas, korting of geen korting, enkele reis of retour. Hij betaalt het kaartje en steekt dat in zijn zak, en stapt vervolgens in de trein, waar hij bij controle het kaartje aan de conducteur laat zien. En hij heeft er verder geen omzien aan ( geen gedoe met in- uitchecken enz.),

Het merkwaardige is, dat we in het verleden zo'n systeem gehad hebben, dat in het algemeen goed werkte, en dat, vergeleken bij het huidige systeem relatief goedkoper en in ieder geval doorzichtiger en minder vatbaar voor misbruik was (wat dat misbruik betreft: handige hackers zijn in staat om OV-chipkaartgebruikers aan grote voordelen te helpen. Zo werd mij meerdere malen aangeboden het saldo op mijn OV-kaart te verhogen met een bedrag dat aanzienlijk hoger was dan de kosten die ik hiervoor zou moeten betalen. Ook de verhalen die ik hoor van mensen (meestal studenten in de ICT-branche) die dankzij hun inventieve manipulaties gewoon gratis reizen hetgeen volgens mij dan tocht wel weer ten koste zal gaan van de wÈl behoorlijk betalende reizigers.)

Met de invoering van de OV-chipkaart werd beoogd het systeem efficiËnter, goedkoper, en klantvriendelijker te maken. Uit alles blijkt dat deze doelstellingen niet bereikt zijn. Het probleem hierbij is dat mensen die terug willen naar het oude (wel werkende) systeem, al gauw voor "digibeten" versleten worden, die niet met de vooruitgang mee willen of kunnen.

Nou ja, mooie vooruitgang: al 65 jaar maak ik gebruik van het openbaar vervoer; en ik heb veel veranderingen, meestal verbeteringen, meegemaakt, maar ook een hele grote verslechtering, nl. de invoering van de OV-chipkaart. Ik vraag me wel eens af of er geen dubbele politieke agenda's achter die invoering zitten: 1) de overheid is er bij gebaat dat alle bewegingen van iedere OV-reiziger geregisreerd worden: te allen tijde kunnen alle gegevens van iemand die van het OV gebruik heeft gemaaakt gereproduceerd worden, zonder dat hij daar zelf van op de hoogte is. 2) de overheid is er bij gebaat (ondanks alle politieke milieugeblabla) dat er zoveel mogelijk mensen voor hun mobiliteit de auto gebruiken: dat is immers een nooit opdrogende en immer groeiende geldbron voor der overheid!
Ruim zestig jaar lang frequent van het OV gebruik gemaakt. De afgelopen decennia de ontwikkelingen meegemaakt: het wordt steeds duurder, ingewikkelder, klant-onvriendelijker. Gevolg van privatiseringstendens en managementsdenken: "we gaan efficiËnter werken dmv automatisering en ICT, waardoor we uiteindelijk veel kosten besparen, zodat we de klanten meer kunnen laten betalen", Mensen die op OV zijn aangewezen, zijn de klos. En wijken uit naar reizen per auto, Óf minder reizen (of helemaal niet meer). Inmiddels is toch ook duidelijk dat de OV-chipkaart een totale mislukking is: de goedwillende reizigers betalen (veel) meer dan vÓÓr de invoering; een (groot?) aantal minder goedwillende, maar wel slimme nerds reizen gratis en verdienen bovendien nog geld bij door het OV-tegoed van vrienden en bekenden op te waarderen tegen gereduceerd tarief. Beste Consumentenbond, kunt u, bvk in samenwerking met andere organisaties zoals Rover enz., ons duidelijk maken wÈlke tweede kamerleden bereid zijn om zich serieus met dit probleem bezig te houden? Zodat wij bij volgende verkiezingen weten hoe wij het rode potlood moeten hanteren?
Ik had aanvankelijk veel problemen met het nieuwe systeem, maar dacht dat het in de loop der tijd wel zou wennen. Nou, mooi niet! Bij elke OV-reis die ik maak, ervaar ik de klant-onvriendelijke nadelen: duurder, ingewikkelder, onoverzichtelijker, foutgevoeliger, enz. En dat het nieuwe systeem voor de vervoersbedrijven efficiËnter en dus ook financieel voordeliger zou zijn, blijkt ook al niet uit het feit dat de prijzen alleen maar stijgen: reizen per OV dreigt onbetaalbaar te worden. Maar er zijn twee zaken die ik hierbij wil benadrukken: 1) "handige" mensen ("nerds", digitale wizzards, enz.) zijn slim genoeg om gratis te reizen, en om de controlemechanismen steeds ÉÉn stap voor te blijven; daar helpt, lieve NS, geen moedertje lief aan ...) 2) (Een deel van) de toegenomen agressie jegens NS-personeel is het gevolg van confrontaties met zwartrijders. Sinds de invoering van het nieuwe systeem vallen hieronder ook ook reizigers die, al dan niet bewust, een foutje hebben gemaakt met in- en uitchecken, enz. Het is voor de conducteurs heel moeilijk om hiermee om te gaan: coulant zijn, en daarmee eventueel bewust misbruik door de vingers zien, of streng zijn, en daarmee ook onschuldige mensen duperen? Ik begrijp het dilemma waarin de conducteurs verkeren, maar ik voorspel: meer "agressie" in het OV.

Reageer